
1. lipca Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Zintegrowany Informator Pacjenta – ogólnopolski serwis internetowy, w którym można znaleźć wiele przydatnych informacji na temat tego, jak poruszać się po polskim systemie opieki zdrowotnej. Za pomocą systemu pacjenci mogą sprawdzić, jak dojechać do najbliższej przychodni, do której godziny przyjmuje wybrany specjalista, a także ile kosztowało nasze leczenie. - Bardzo się cieszę, że potrafimy korzystać z nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych. Myślę, że jest to znakomite ułatwienie dla pacjentów. Będziemy mogli sami sprawdzać jakie koszty są związane z naszym leczeniem. Wszystko jest do sprawdzenia w domu przy komputerze – mówiła marszałek Elżbieta Polak.
O zaletach systemu mówiła Monika Giblewska, Dyrektor ds. Medycznych Lubuskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. - Jest to niesamowite narzędzie, które pozwoli uzyskać informacje w każdym miejscu i każdej porze o wszystkich naszych świadczeniodawcach, nie tylko lubuskich. Nawet będąc na wczasach będziemy mogli się dowiedzieć gdzie jest najbliższa poradnia, apteka, jak długie są kolejki do specjalistów. Możemy sprawdzić także swoja historię choroby. Już 3,5 tys. mieszkańców skorzystało z tej okazji. Czekamy na następnych – przekonywała.
Dlaczego warto mieć konto w ZIP?
Dzięki systemowi ZIP pacjent ma możliwość sprawdzenia:
- swojego aktualnego statusu ubezpieczenia (zielony/czerwony ekran w systemie eWUŚ)
- deklaracji złożonych w podstawowej opiece zdrowotnej (do lekarza rodzinnego, pielęgniarki i położnej)
- zrealizowanych recept refundowanych i wysokość ich refundacji,
- udzielonych świadczeń medycznych i wysokość ich refundacji
- wizyt i pobytów w szpitalach oraz poradniach specjalistycznych,
- pobytów w uzdrowiskach,
- kolejek oczekujących,
- realizacji wniosków ortopedycznych
Kto może mieć konto w ZIP?
W pierwszym etapie funkcjonowania systemu tylko osoby dorosłe:
- Ubezpieczone
- Ubezpieczające się dobrowolnie
- Członkowie rodzin zgłoszeni do ubezpieczenia
- Osoby nieubezpieczone, ale mające prawo do świadczeń
- Osoby nieubezpieczone, które kiedyś miały prawo do świadczeń
Jak się zalogować?
Krok 1: wchodzimy na stronę zip.nfz.gov.pl
Krok 2: wybieramy opcję Zaloguj i wpisujemy login oraz hasło z bezpiecznej koperty
Krok 3: ze względów bezpieczeństwa system wymusi na nas zmianę hasła
Gotowe! Teraz już możemy korzystać z całej zawartości serwisu
Gdzie w Lubuskiem można odebrać swój login i hasło dostępowe?
Także od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00, a we wtorek w godz. 8.00-18.00:
Lubuski Oddział Wojewódzki NFZ , Zielona Góra, ul. Podgórna 9b
Delegatura LOW NFZ, Gorzów Wlkp., ul. Targowa 2
Ponadto na stronie internetowej NFZ pojawiać się będą informacje o wizytach pracowników NFZ w innych miastach regionu.
Kiedy zobaczymy informacje na temat swojego leczenia?
Nie wcześniej niż 24 godziny po otrzymaniu danych dostępowych i zalogowaniu się
ZIP W PRZYSZŁOŚCI TO MOŻLIWOŚĆ
- zakładania konta dzieciom oraz osobom mającym opiekunów, pełnomocników,
- zgłaszania do NFZ nieprawidłowości, czyli wykazanych świadczeń, które w rzeczywistości nie miały miejsca,
- tworzenia i drukowania interesujących nas raportów,
- sprawdzenia kto, kiedy i jakie składki zdrowotne za nas odprowadził,
- sprawdzenia, czy mamy zgłoszonych do ubezpieczenia członków rodziny,
- składania wniosków o dostęp poprzez e-PUAP i podpis kwalifikowany,
- także dostosowanie portalu dla osób niepełnosprawnych.