• Przejdź do treści
  • Ikona elementu - Facebook Facebook
  • Ikona elementu - Instragram Instragram
  • Ikona elementu - youtube youtube
  • Ikona elementu - Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Ikona elementu - Skrzynka podawcza Skrzynka podawcza
Logo Lubuskie Warte zachodu

Portal Województwa Lubuskiego

  • Dla mieszkańca
    • Zdrowie
      • Aktualności
      • Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz spółki
      • Umieszczenia w szpitalach psychiatrycznych na podstawie postanowienia sądowego
      • Przymus bezpośredni
      • Staże podyplomowe lekarzy
      • Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich kierowców oraz osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
      • Programy zdrowotne
      • Programy w zakresie ochrony zdrowia
      • Informator o dostępnych w województwie lubuskim formach wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi
      • Konsultacje społeczne
      • Polub nas na FB
      • Kontakt
    • NGO
      • Aktualności
      • Otwarte konkursy ofert
      • Tryb pozakonkursowy (małe granty)
      • Program współpracy i regulamin udzielania dotacji
      • Współpraca z NGO - kontakty
      • Konsultacje społeczne
      • Generator ofert
      • Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubuskiego
      • Nabór do KM FEL 2021-2027
    • Współpraca zagraniczna
      • Aktualności
      • Priorytety Współracy Zagranicznej
      • Partnerzy Województwa Lubuskiego
      • Umowy, Porozumienia i Oświadczenia o współpracy
      • Inne formy współpracy
      • Kontakt
      • Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
    • Środowisko
      • Aktualności
      • POMOC DE MINIMIS
      • BDO i opłaty produktowe
      • Dostęp do informacji o środowisku
      • Ekopłatnik
      • Opłaty za korzystanie ze środowiska
      • Rejestr informacji o środowisku
      • Środowisko BIP
      • Zużyte baterie i akumulatory
    • e-lubuskie
      • Aktualności
      • MedBrain L – lubuski projekt wsparcia diagnostyki i medycyny systemami Sztucznej Inteligencji
      • Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - Data Center
      • Lubuskie kontra Wirus
      • Lubuski e-Urząd II
      • Lubuskie e-Zdrowie
      • Park technologii kosmicznych
      • Termomodernizacja Budynku UMWL
      • Rewitalizacja budynku Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. na potrzeby Lubuskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - etap I
    • Kultura i dziedzictwo
      • Aktualności
      • Dotacje na zabytki
      • Lubuskie Szlaki Dziedzictwa Kulturowego
      • Lubuskie Pomniki Historii
      • Zabytki Światowego Dziedzictwa UNESCO w lubuskiem
      • Instytucje kultury
      • Strategie i Programy
      • Szlak Kościołów Drewnianych
      • Zamki, pałace i dwory
      • Nagrody Kulturalne Marszałka
      • Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
    • Sport i edukacja
      • Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w Drzonkowie
      • Nagrody i wyróżnienia w dziedzinie sportu
      • Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego Województwa Lubuskiego w zakresie sportu
      • Rozwój infrastruktury sportowej w Województwie Lubuskim 2025
      • Infrastruktura boisk piłkarskich
      • Jednostki oświatowe
      • Informacje oświatowe
      • Informacje o naborach do szkół i placówek
      • Konkursy na dyrektorów wojewódzkich jednostek oświatowych
      • Lubuska Edukacja Ekologiczno - Klimatyczna (Nauka)
      • Projekt - Lubuska Szkoła Przyszłości
    • Turystyka
      • Aktualności
      • Enoturystyka
      • Atrakcje Lubuskie
      • Organizatorzy turystyki i przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych
      • Ewidencja Obiektów Hotelarskich
      • Przewodnicy Górscy, Przewodnicy Turystyczni i Piloci Wycieczek
      • Kontakt
    • Rozwój Regionu
      • Aktualności
      • Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego
      • Lubuska Rada Doradcza ds. Rozwoju Regionu
      • Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne
      • Polityka spójności
      • Rewitalizacja
      • Szkolnictwo wyższe
      • Kontakt
    • Informacja przestrzenna i nieruchomości
      • Aktualności
      • Regionalny Węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Lubuskiego
      • Geoportale lokalne
      • Planowanie przestrzenne (m.in. opracowania studialne)
      • Nieruchomości na sprzedaż
      • Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
      • Główny Urząd Geodezji i Kartografii
      • Wyszukiwarka Ksiąg Wieczystych
      • Obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa
    • Transport i Infrastruktura
      • Publiczny Transport Zbiorowy
      • Aktualności
      • Transport Lotniczy
      • Infrastruktura Drogowa
      • Infrastruktura Energetyczna
      • Ikona elementu - Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
      • Projekt RailBLu
      • Projekt OdraVelo
    • Stypendia Marszałka
      • Lubuskie Talenty - Program Stypendialny
      • Lubuscy Zawodowcy - Program Stypendialny
      • Stypendia dla studentów kierunków medycznych
      • Stypendia naukowe, twórcze i artystyczne
      • Stypendia sportowe
      • Stypendia dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni
    • Gospodarka
      • Zainwestuj w Lubuskiem
      • Zostań eksporterem
      • Ikona elementu - Misje gospodarcze Misje gospodarcze
      • Publikacje
      • Informacje o gospodarce Województwa
      • Inteligentne specjalizacje
      • Akredytacja Regionalna
      • Program Rozwoju Innowacji
      • Prezentacja Gospodarcza
    • Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
      • Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
      • Poprzednie edycje
    • Lubuski Lider Biznesu
    • Promocja Województwa
      • Aktualności
      • Filmy promocyjne
      • Materiały On-Line
      • Logo i Herb Województwa
      • Patronaty Marszałka Województwa
      • Atrakcje Lubuskie
      • Lubuskie Centrum Winiarstwa
    • Zamówienia publiczne
    • Fundusze Europejskie
      • Aktualności
      • Interreg
      • Regionalny Program Operacyjny - Lubuskie 2020
      • Zapytaj o Fundusze Europejskie
      • RODO w PIFE
      • Rzecznik Funduszy Europejskich
    • Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
      • Aktualności
      • Informacje o nowej inwestycji
    • Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
    • Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
      • Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
      • Ekspertyza - charakterystyka sytuacji kobiet i mężczyzn w województwie lubuskim
      • Równościowy Plan Dziania dla województwa lubuskiego na lata 2025-2030.
      • Sprawozdawczość
      • Kontakt
  • Urząd
    • Kontakty
    • Petycje
    • Standardy ochrony małoletnich
    • System Zarządzania Jakością
    • System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
  • Samorząd
    • Zarząd Województwa
    • Sejmik
      • Aktualności
      • Radni
      • Ikona elementu - Sesje Sejmiku Sesje Sejmiku
      • Z prac Komisji Sejmiku
      • Kompetencje Sejmiku
      • Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
      • Honorowy Obywatel Województwa Lubuskiego
      • Radni poprzednich kadencji
      • Młodzieżowy Sejmik WL
    • WRDS
      • Aktualności
      • Prezydium WRDS
      • Członkowie WRDS
      • Stanowiska
      • Uchwały
      • Opinie
      • Apele
  • Region
    • Lubuskie media
    • Parlamentarzyści
    • Rady i organy doradcze
  • Kontakt
Wyszukiwarka główna
Dla mieszkańca
Urząd
Samorząd
Region
Kontakt
Zdrowie
NGO
Współpraca zagraniczna
Środowisko
e-lubuskie
Kultura i dziedzictwo
Sport i edukacja
Turystyka
Rozwój Regionu
Informacja przestrzenna i nieruchomości
Transport i Infrastruktura
Stypendia Marszałka
Gospodarka
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Lubuski Lider Biznesu
Promocja Województwa
Zamówienia publiczne
Fundusze Europejskie
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Aktualności
Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz spółki
Umieszczenia w szpitalach psychiatrycznych na podstawie postanowienia sądowego
Przymus bezpośredni
Staże podyplomowe lekarzy
Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich kierowców oraz osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
Programy zdrowotne
Programy w zakresie ochrony zdrowia
Informator o dostępnych w województwie lubuskim formach wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi
Konsultacje społeczne
Polub nas na FB
Kontakt
Aktualności
Otwarte konkursy ofert
Tryb pozakonkursowy (małe granty)
Program współpracy i regulamin udzielania dotacji
Współpraca z NGO - kontakty
Konsultacje społeczne
Generator ofert
Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubuskiego
Nabór do KM FEL 2021-2027
Aktualności
Priorytety Współracy Zagranicznej
Partnerzy Województwa Lubuskiego
Umowy, Porozumienia i Oświadczenia o współpracy
Inne formy współpracy
Kontakt
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
Aktualności
POMOC DE MINIMIS
BDO i opłaty produktowe
Dostęp do informacji o środowisku
Ekopłatnik
Opłaty za korzystanie ze środowiska
Rejestr informacji o środowisku
Środowisko BIP
Zużyte baterie i akumulatory
Aktualności
MedBrain L – lubuski projekt wsparcia diagnostyki i medycyny systemami Sztucznej Inteligencji
Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - Data Center
Lubuskie kontra Wirus
Lubuski e-Urząd II
Lubuskie e-Zdrowie
Park technologii kosmicznych
Termomodernizacja Budynku UMWL
Rewitalizacja budynku Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. na potrzeby Lubuskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - etap I
Aktualności
Dotacje na zabytki
Lubuskie Szlaki Dziedzictwa Kulturowego
Lubuskie Pomniki Historii
Zabytki Światowego Dziedzictwa UNESCO w lubuskiem
Instytucje kultury
Strategie i Programy
Szlak Kościołów Drewnianych
Zamki, pałace i dwory
Nagrody Kulturalne Marszałka
Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w Drzonkowie
Nagrody i wyróżnienia w dziedzinie sportu
Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego Województwa Lubuskiego w zakresie sportu
Rozwój infrastruktury sportowej w Województwie Lubuskim 2025
Infrastruktura boisk piłkarskich
Jednostki oświatowe
Informacje oświatowe
Informacje o naborach do szkół i placówek
Konkursy na dyrektorów wojewódzkich jednostek oświatowych
Lubuska Edukacja Ekologiczno - Klimatyczna (Nauka)
Projekt - Lubuska Szkoła Przyszłości
Aktualności
Enoturystyka
Atrakcje Lubuskie
Organizatorzy turystyki i przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych
Ewidencja Obiektów Hotelarskich
Przewodnicy Górscy, Przewodnicy Turystyczni i Piloci Wycieczek
Kontakt
Aktualności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego
Lubuska Rada Doradcza ds. Rozwoju Regionu
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne
Polityka spójności
Rewitalizacja
Szkolnictwo wyższe
Kontakt
Aktualności
Regionalny Węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Lubuskiego
Geoportale lokalne
Planowanie przestrzenne (m.in. opracowania studialne)
Nieruchomości na sprzedaż
Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
Główny Urząd Geodezji i Kartografii
Wyszukiwarka Ksiąg Wieczystych
Obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa
Publiczny Transport Zbiorowy
Aktualności
Transport Lotniczy
Infrastruktura Drogowa
Infrastruktura Energetyczna
Ikona elementu - Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Projekt RailBLu
Projekt OdraVelo
Lubuskie Talenty - Program Stypendialny
Lubuscy Zawodowcy - Program Stypendialny
Stypendia dla studentów kierunków medycznych
Stypendia naukowe, twórcze i artystyczne
Stypendia sportowe
Stypendia dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni
Zainwestuj w Lubuskiem
Zostań eksporterem
Ikona elementu - Misje gospodarcze Misje gospodarcze
Publikacje
Informacje o gospodarce Województwa
Inteligentne specjalizacje
Akredytacja Regionalna
Program Rozwoju Innowacji
Prezentacja Gospodarcza
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Poprzednie edycje
Aktualności
Filmy promocyjne
Materiały On-Line
Logo i Herb Województwa
Patronaty Marszałka Województwa
Atrakcje Lubuskie
Lubuskie Centrum Winiarstwa
Aktualności
Interreg
Regionalny Program Operacyjny - Lubuskie 2020
Zapytaj o Fundusze Europejskie
RODO w PIFE
Rzecznik Funduszy Europejskich
Aktualności
Informacje o nowej inwestycji
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Ekspertyza - charakterystyka sytuacji kobiet i mężczyzn w województwie lubuskim
Równościowy Plan Dziania dla województwa lubuskiego na lata 2025-2030.
Sprawozdawczość
Kontakt
Kontakty
Petycje
Standardy ochrony małoletnich
System Zarządzania Jakością
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Zarząd Województwa
Sejmik
WRDS
Aktualności
Radni
Ikona elementu - Sesje Sejmiku Sesje Sejmiku
Z prac Komisji Sejmiku
Kompetencje Sejmiku
Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
Honorowy Obywatel Województwa Lubuskiego
Radni poprzednich kadencji
Młodzieżowy Sejmik WL
Aktualności
Prezydium WRDS
Członkowie WRDS
Stanowiska
Uchwały
Opinie
Apele
Lubuskie media
Parlamentarzyści
Rady i organy doradcze
Wyszukiwarka mobilna
  • Strona główna
  • Archiwum
  • Zarząd województwa o projekcie...
24 stycznia 2019

Zarząd województwa o projekcie KSRR

Udostępnij

X.com Facebook.com LinkedIn.com Pinterest.com
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.

Trwają konsultacje rządowego projektu Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego. 22 stycznia Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął stanowisko w tej sprawie, w którym formułuje uwagi do dokumentu. Zwrócono w nim uwagę m.in. na zwiększenie centralizacji w polityce regionalnej, brak sprecyzowania roli strategii ponadregionalnych oraz brak rozwiązań umożliwiających skuteczne finansowanie polityki regionalnej. Poniżej treść stanowiska.

1. Projekt Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 (KSRR2030) trafnie formułuje wyzwania dla polityki regionalnej. Kwestie demograficzne, innowacyjności, kapitału ludzkiego i społecznego, infrastruktury technicznej i społecznej, spójności terytorialnej czy efektywności zarządzania są przy obecnych uwarunkowaniach zewnętrznych i wewnętrznych kluczowe i wymagają interwencji w ramach polityki regionalnej. Powinny być one jednak uzupełnione i uspójnione z celami i kierunkami działań wskazanymi w części programowej np. w kwestiach związanych ze starzeniem się społeczeństwa, zmianami na rynku pracy (migracje zarobkowe) czy zmianami klimatu i zanieczyszczeniem środowiska.

2. Niepokojące jest  zwiększenie centralizacji w polityce regionalnej. Projekt KSRR2030 w wielu miejscach zapowiada rosnącą rolę rządu w kształtowaniu polityki regionalnej na poziomie subregionalnym, a nawet lokalnym oraz tworzenie nowych struktur centralnych. Jest to widoczne chociażby w zamiarze powołania Centrum Wsparcia Doradczego czy  w planowanym mechanizmie Porozumień Terytorialnych, które dopuszczają zawieranie uzgodnień pomiędzy ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego a lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego z pominięciem szczebla wojewódzkiego. Jest to niespójne z przywołaną w projekcie zasadą subsydiarności oraz określoną w ustawie o samorządzie województwa odpowiedzialnością samorządu województwa za prowadzenie polityki rozwoju województwa. Proces ten powinien odbywać się w uzgodnieniu z samorządami województw i z uwzględnieniem ustaleń strategii rozwoju województwa.

3. Nieuzasadnionym przejawem centralizacji jest również zamierzenie utworzenia programu skierowanego do najsłabszych gospodarczo obszarów (Program 2020+) zarządzanego z poziomu krajowego. Ze względu na złożoność i specyfikę regionalną, a nawet lokalną problemów występujących na terenie różnych województw, skuteczniejsze byłoby przyporządkowanie do RPO realizowanych
w województwach, w których zdiagnozowane zostały takie obszary (gminy), dodatkowej, dedykowanej alokacji środków na ich wsparcie. Potwierdzeniem tej tezy mogą być uwagi zgłaszane przez przedstawicieli miast średnich z województwa lubuskiego, które wskazują na nie zawsze trafnie ukierunkowaną ofertę w ramach realizowanego z poziomu centralnego wsparcia dla miast średnich.

4. Zwiększenie nacisku na wzmacnianie szans rozwojowych obszarów słabszych gospodarczo (w tym miast średnich i małych) jest słuszne. Nie powinno to jednak wykluczać dalszego istotnego wsparcia dla funkcji miast wojewódzkich, które są kluczowe dla konkurencyjności regionów („motory rozwoju”). Ograniczenie OSI obligatoryjnych wyłącznie do obszarów zmarginalizowanych i tracących funkcje, które zauważyć można w projekcie KSRR2030 może okazać się nieefektywne. Wsparcia wymagają szczególnie mniejsze miasta wojewódzkie, niebędące metropoliami jak Gorzów Wlkp. i Zielona Góra, które wykazują deficyty w innowacyjności, sferze B+R, szkolnictwie wyższym i innych funkcjach metropolitalnych, a które pełnią funkcję biegunów konkurencyjności regionów (w KSRR2030 brakuje analizy zróżnicowania miast wojewódzkich). Wobec powyższego, Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) określone jako obligatoryjne należy uzupełnić o miasta wojewódzkie, zgodnie z zapisami
w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w części „Wyzwania rozwojowe miast”.

5. Projekt KSRR2030 nie precyzuje roli strategii ponadregionalnych, takich jak Strategia Rozwoju Polski Zachodniej. Słusznie zaakcentowano konieczność wzmacniania współpracy i zintegrowanego podejścia do rozwoju na poziomie lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym, ale ogólne zapisy są niewystarczające. KSRR2030 powinna wprost określać konkretne instrumenty realizacji projektów wskazanych w strategiach ponadregionalnych i ich wsparcia np. jako projektów pozakonkursowych lub w formie preferencji w ramach krajowych programów operacyjnych.

6. Z zastrzeżeniem uwag zgłoszonych w punkcie 3, w przypadku utrzymania Programu 2020+ zarządzanego z poziomu centralnego, powinien on obejmować zasięgiem wszystkie gminy zdiagnozowane jako zmarginalizowane. Przeważająca część Programu 2020+ zaproponowana w projekcie KSRR2030, ma być zaadresowana do obszarów, które korzystać będą mogły również z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (dublowanie wsparcia). Jednocześnie wiele gmin o trudnej sytuacji społeczno-ekonomicznej m.in. zlokalizowanych na terenie województwa lubuskiego, przy tak zaplanowanej interwencji nie będzie miało możliwości skorzystać z żadnego dedykowanego wsparcia z poziomu krajowego. W projekcie uwzględnić należy ponadto zaktualizowane dane wskazujące obszary problemowe, zgodnie z przygotowanym na potrzeby Ministerstwa Inwestycji
i Rozwoju raportem z 2018 r. (mapa OSI obligatoryjnych powinna być corocznie aktualizowana).

7. Proponowany w projekcie KSRR2030, układ Obszarów Strategicznej Interwencji pomija znaczną część zachodniej Polski, w której również występują problemy rozwojowe, zdiagnozowane w rządowej Strategii Rozwoju Polski Zachodniej. Wskazać należy na specyfikę zachodniego pogranicza i konieczności jego wsparcia, w kontekście sąsiedztwa z silnym partnerem niemieckim. Współpraca transgraniczna, ale również konkurencja i zagrożenie wysysania zasobów przez podmioty z Niemiec, w pełni uzasadniają potrzebę  osobnego Programu dla Polski Zachodniej. Wsparcie zachodniego pogranicza, służące utrzymaniu spójności terytorialnej państwa, uznać można wręcz jako polską rację stanu.   

8. Pozytywnie ocenić należy utrzymanie dotychczasowego mieszanego systemu implementacyjnego polityki regionalnej opartego o regionalne programy operacyjne zarządzane przez samorządy województw i programy krajowe zarządzane przez rząd. Regiony udowodniły skuteczność w zarządzaniu funduszami UE, czego dowodem są zatwierdzone przez Komisję Europejską sprawozdania z realizacji regionalnych programów operacyjnych w perspektywie 2007-2013.

9. Realizacja kontraktu terytorialnego przez stronę rządową nie spełnia przypisanej mu roli efektywnego instrumentu polityki regionalnej. KSRR2030 powinna wprost określać, że proponowany nowy kontrakt terytorialny będzie prawną podstawą realizacji zidentyfikowanych przedsięwzięć, uzgodnionych pomiędzy rządem a samorządem województwa, również do realizacji w województwie w ramach krajowych programów operacyjnych.

10. Ważne dla skutecznej realizacji polityki regionalnej będzie zapowiadane zwiększenie znaczenia instrumentów rozwoju realizowanych ze środków krajowych, w ramach polityk sektorowych (resortowych) ukierunkowanych terytorialnie. Podstawową słabością wdrożenia tego podejścia zaplanowanego w KSRR2030 będzie jednak fakultatywność proponowanego kontraktu sektorowego, szczególnie, że ma on być głównym instrumentem dotyczącym kontraktowania środków krajowych pozostających w dyspozycji ministerstw na politykę regionalną. Dokument powinien wskazywać co najmniej obligatoryjne dziedziny, w których środki w ramach programu sektorowego zostaną zakontraktowane regionalnie.

11. Kwestie planowania przestrzennego na poziomie regionalnym i lokalnym oraz jego integracji z planowaniem społeczno-gospodarczym potraktowano marginalnie. Wśród projektów strategicznych KSRR2030 brak jest wyszczególnionego w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju projektu dotyczącego tej integracji.

12. W projekcie KSRR2030 brakuje wskazania konkretnych rozwiązań (rozwinięcia projektu strategicznego Racjonalny system finasowania jst), które umożliwią skuteczne finansowanie polityki rozwoju przez JST w przyszłości. Wygenerowanie większych środków na ważne dla regionu projekty będzie niezbędne ze względu na zmniejszenie udziału środków unijnych po 2020 roku.  Samorząd województwa, jako rzeczywisty kreator polityki regionalnej, powinien zyskać możliwość jej skutecznego  finansowania poprzez znaczne zwiększenie udziału w podatkach PIT i CIT.

 

Pobierz PDF
Kategoria: Archiwum
  • Poprzedni wpis Noworocznie z lubuskimi dziennikarzami (wideo)
  • Następny wpis Noworocznie z lubuskimi dziennikarzami

Zobacz również

  • Archiwum
    24.01.2019
    Zmarł prof. Ryszard Peryt
    W wieku 71 lat zmarł profesor Ryszard Peryt - wybitny reżyser, aktor i pedagog, dyrektor Polskiej Opery...
  • Archiwum
    24.01.2019
    Lubuskie tematy w stolicy
    Kwestie transportowe zdominowały wizytę członka zarządu Marcina Jabłońskiego w stolicy. W Warszawie samorządowiec...
Zobacz więcej

Dodatkowe informacje

Logo Lubuskie Warte zachodu

Adres:

Województwo Lubuskie - Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego

ul. Podgórna 7

65-057 Zielona Góra

  • Ikona elementu - Facebook Facebook
  • Ikona elementu - Instragram Instragram
  • Ikona elementu - youtube youtube

Kontakt:

tel.: +48 68 456 52 00

fax: +48 68 456 52 96

kancelaria.ogolna@lubuskie.pl

e-Doręczenia: AE:PL-59819-50513-EDBAG-31

Godziny otwarcia urzędu:

pn-pt: 7:30 - 15:30

W imieniu Zarządu i Marszałka interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmuje Sekretarz Województwa w każdą środę w godzinach 8.30-16.30, po uprzednim umówieniu się.
Tel. +48 68 456 55 00

Dane:


NIP: 973-05-90-332

REGON: 970770089

TERYT: 0862011 16742

Dla mieszkańca
Zdrowie
NGO
Współpraca zagraniczna
Środowisko
e-lubuskie
Kultura i dziedzictwo
Sport i edukacja
Turystyka
Rozwój Regionu
Informacja przestrzenna i nieruchomości
Transport i Infrastruktura
Stypendia Marszałka
Gospodarka
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Lubuski Lider Biznesu
Promocja Województwa
Zamówienia publiczne
Fundusze Europejskie
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Urząd
Kontakty
Petycje
Standardy ochrony małoletnich
System Zarządzania Jakością
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Samorząd
Zarząd Województwa
Sejmik
WRDS
Region
Lubuskie media
Parlamentarzyści
Rady i organy doradcze
Kontakt
  • Deklaracja dostępności
  • Zasady bezpieczeństwa w Internecie
  • ePuap UMWL
  • Formularz kontaktowy
© Copyright Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
Realizacja: IDcom.pl