W konferencji prasowej inaugurującej promocyjny przejazd pociągu, uczestniczyli Piotr Tykwiński wicedyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego oraz Krzysztof Pawlak dyrektor lubuskiego oddziału spółki Przewozy Regionalne. – Dzisiaj mamy przejazd promocyjny, a 15 grudnia ruszamy z regularnymi połączeniami – mówił Piotr Tykwiński. – Trzeba tu podkreślić, że samorząd woj. lubuskiego wyręcza obowiązki państwa i właściwego ministra, który powinien takie przewozy uruchomić. Dla województwa jest to wydatek ok. 2 mln zł rocznie, a są to przewozy o charakterze międzywojewódzkim. Natomiast marszałek ma obowiązek organizowania przewozów o charakterze wojewódzkim. Ale myśmy to zrobili, uruchamiamy połączenie przebiegające przez teren trzech województw. Starania trwały trzy lata.
Organizatorem tego połączenia jest woj. lubuskie, natomiast przewoźnikiem – spółka Przewozy Regionalne. - Od 15 grudnia będziemy na tej linii uruchamiać sześć par połączeń, z tego jedno połączenie będzie bezpośrednie do Zielonej Góry, dzięki czemu Wschowa uzyska bezpośrednie połączenie z samorządową stolicą województwa – poinformował dyr. Krzysztof Pawlak. - Pociągi będą tak kursować, by zapewnić dojazdy do szkół i do pracy, zarówno w Lesznie, jak i w Głogowie. W niedzielę będzie dodatkowy kurs studencki, by mieszkańcy Wschowy, Leszna i Głogowa mieli dojazd na studia.
W przejeździe promocyjnym uczestniczyli m.in. poseł na Sejm Jerzy Materna oraz radny woj. lubuskiego Kazimierz Łatwiński, który podkreślił dobrą współpracę wielu instytucji, skutkiem czego możliwe stało się uruchomienie tego połączenia. – Głogów i Wschowa dołożyły się do remontu linii kolejowej, również PKP PLK włożyło w ten remont 8 mln zł w pierwszej transzy, natomiast PKP miało wyremontować dworzec we Wschowie, zobaczymy jakie będą tego efekty – mówił Kazimierz Łatwiński. – To ważne połączenie nie tylko dla mieszkańców tych trzech miast, ale dla wszystkim mieszkańców woj. lubuskiego, gdyż w Głogowie tworzy się bardzo ważny węzeł, z którego będzie można kontynuować podróż pociągami dalekobieżnymi do wielu miast w Polsce.
Regularne kolejowe przewozy pasażerskie na odcinku Leszno – Wschowa – Głogów zostały zawieszone w roku 2011 i od tego momentu zapotrzebowanie społeczne na ich wznowienie było wielokrotnie wyrażane w formie pism kierowanych do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, w tym również poprzez interpelacje radnych województwa. Jak dotąd, decyzję o wznowieniu tych przewozów uzależniano od poprawy stanu infrastruktury kolejowej.
22 września 2017 roku z inicjatywy samorządów miast Głogów, Wschowa i Leszno przygotowano projekt listu intencyjnego w sprawie reaktywacji kolejowych przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 14 na odcinku Leszno – Głogów, uwzględniając tym samym oczekiwania społeczne, dotyczące zapewnienia powszechnej dostępności do usług transportu publicznego. Przygotowanie listu poprzedzone zostało rozmowami roboczymi z udziałem przedstawicieli wszystkich zainteresowanych podmiotów, w tym samorządu województwa dolnośląskiego, wielkopolskiego, przewoźników kolejowych oraz zarządcy infrastruktury PKP PLK SA. Z poczynionych ustaleń wynikało, że stan techniczny odcinka Leszno – Głogów uległ w ostatnim czasie poprawie, jednak niezbędne są dalsze inwestycje mające na celu ulepszenie parametrów technicznych tej linii, pod kątem prowadzenia ruchu pasażerskiego. PKP PLK SA zadeklarowała możliwość wykonania tych inwestycji, których łączną wartość oszacowano na kwotę około 17 mln zł. W celu podjęcia decyzji o zaangażowaniu własnych środków finansowych na ten cel, PKP PLK SA oczekiwała deklaracji ze strony organizatorów przewozów o faktycznym zamiarze wznowienia ruchu pociągów pasażerskich oraz partycypacji w kosztach remontu ze stron samosądów. Formą takiej deklaracji był przedmiotowy list intencyjny oraz porozumienie zawarte pomiędzy PKP PLK SA a Głogowem i Wschową w sprawie dofinansowania remontu linii. Wschowa udzieliła wsparcia w wysokości 500 tys. zł a Głogów 2,5 mln zł.
Wykonany w 2019 roku remont linii umożliwił skonstruowanie oferty przewozowej dla podróżnych, która będzie konkurencyjna w stosunku do indywidualnego transportu samochodowego. Wykonane symulacje wykazały, że już obecnie czas jazdy pociągiem będzie zbliżony do czasu jazdy samochodem, a po wykonaniu w przyszłości przez PKP PLK SA kolejnych modernizacji, czas ten ulegnie dalszemu skróceniu. Transport kolejowy stanowi w tym przypadku alternatywę wobec odcinka drogi krajowej nr 12, na której występują wąskie gardła w każdym z miast. Szczególnie widoczne jest to na wjeździe do Głogowa od strony Wschowy, gdzie w okresie letnim tworzą się kilometrowe korki z powodu dużej ilości samochodów jadących z rejonu Sławy. Wznowienie przewozów kolejowych w takich warunkach jest zatem uzasadnione, gdyż daje realne szanse na przejęcie części pasażerów i odciążenie dróg. Przemawia za tym również możliwość realnej poprawy publicznego transportu zbiorowego dla powiatu wschowskiego, który jest obecnie bardzo słabo skomunikowany z naszym województwem i nie ma bezpośredniego dostępu do kolei pasażerskiej. W skali całej sieci linia jest również istotna dla podróży z południa naszego województwa w kierunku centralnej Polski m.in. Kalisza, Sieradza i Łodzi.
Ze względu na międzywojewódzki przebieg tej trasy wznowienie kolejowych przewozów pasażerskich wymagało porozumienia się trzech sąsiadujących ze sobą województw. Odcinek linii nr 14 Leszno – Głogów ma długość ponad 44 km przy czym na terenie województwa wielkopolskiego znajduje się 12,8 km, na terenie województwa lubuskiego 18 km, a na terenie województwa dolnośląskiego 13,7 km. Każde z województw musiało zabezpieczyć we własnym budżecie środki na dofinasowanie pociągów na swoim odcinku. W naszym przypadku roczna kwota dotacji na ten cel wyniesie około 2 mln zł.