Inwestycyjny ruch na lubuskich torach

Pobierz PDF
7 lubuskich projektów zostało zakwalifikowanych do drugiego etapu programu Kolej Plus. Zakłada on przywrócenie połączeń do miast, które nie mają dostępu do kolei. Chodzi przede wszystkim o usprawnienie siatki transportowej między miejscowościami liczącymi powyżej 10 tys. a miastami wojewódzkimi.

Lubuskie złożyło do programu 8 wniosków

- Kolej ma duże znaczenie dla funkcjonowania całości transportu publicznego w województwie lubuskim. Robimy wszystko, żeby walczyć z wykluczeniem transprotowym. Chcemy, aby Lubuszanie bez względu na miejsce zamieszkania, byli w stanie swobodnie się przemieszczać - mówi członek zarządu Marcin Jabłoński.

W I etapie programu Kolej Plus zbierano wnioski dotyczące przywrócenia konkretnych połączeń kolejowych. Następnie dokumenty poddane weryfikacji, czego efektem jest przyjęcie 79 spośród 96 zgłoszeń, spełniających kryteria. Na tej liście znalazło się 7 z 8 lubuskich propozycji. Mowa tu o remoncie, odbudowie lub rewitalizacji:

1. linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód,

2. linii nr 364 na odcinku Międzyrzec -Wierzbno (Międzychód),

3. linii kolejowej nr 358 Czerwieńsk - Krosno Odrzańskie - Gubin - granica państwa,

4. linii kolejowej nr 364 na odcinku Międzyrzec - Sulęcin – Rzepin,

5. linii nr 275 na odcinku Bieniów - Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jesień i Bieszków,

6. linii nr 415 na odcinku Gorzów Wlkp. – Myślibórz,

7. linii nr 14 na odcinku Szprotawa - Żagań wraz z odbudową peronów,

W oczach komisji uznania nie znalazła jedynie rewitalizacja linii nr 426 na odcinku Strzelce Krajeńskie - Strzelce Krajeńskie Wschód wraz z odbudową infrastruktury peronowej.

II etap programu Kolej Plus

W drugim etapie programu Kolej Plus dużą rolę odgrywają samorządy. Muszą w ciągu 12 miesięcy m.in. opracować wstępne studium planistyczno-prognostyczne. Będzie się to odbywać na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych. Samorządowcy są zobowiązani również do zebrania np. wniosków z konsultacji społecznych. Ponadto przystąpienie do programu Kolej Plus wymaga deklaracji odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat oraz współfinansowania inwestycji w przynajmniej 15 proc.

Czas realizacji inwestycji

Według założeń program Kolej Plus ma być zrealizowany do 2028 r. i w prostej linii przełożyć się na większą dostępność kolejową dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Chodzi także o zwiększenie atrakcyjności polskich regionów. Na realizację programu w państwowym budżecie zarezerwowano 6,6 mld zł.

Zobacz również