Fakty bronią się same. Zarzuty radnych PiS są nietrafione

Pobierz PDF
Punkt po punkcie odpowiadamy na argumenty radnych wojewódzkich Prawa i Sprawiedliwości. Są one chybione i nie mają nic wspólnego z rzeczywistością.

W odpowiedzi na wniosek radnych Prawa i Sprawiedliwości złożony na sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego 13 września, a dotyczący odwołania Marszałka Województwa Lubuskiego, odpowiadamy na zarzuty w nim zawarte.

 

Po pierwsze - brak zaangażowania w zdobycie środków w ramach Polskiego Ładu.

! Kłamstwo. Zarząd Województwa Lubuskiego w terminie i zgodnie z kryteriami złożył trzy wnioski o dofinansowanie inwestycji.

  • Pierwszy to „Poprawa stanu technicznego nawierzchni wraz z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wojewódzkich województwa lubuskiego”. Przewidywana wartość inwestycji 215 710 000 zł. Staramy się o dofinansowanie 19 zadań na 17 ciągach dróg wojewódzkich.
  •  
  • Drugi wniosek dotyczy przebudowy wewnętrznego układu komunikacyjnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Szpitalu Uniwersyteckim im. Karola Marcinkowskiego w Zielonej Górze sp. z o. o. Koszt to 30 mln zł.
  •  
  • Trzeci projekt zakłada „Budowę hali sportowej z zapleczem sanitarnym i socjalnym w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym im. J. Korczaka w Babimoście”. Całkowity koszt budowy to 4,4 mln zł. Zarząd Województwa wnioskuje o kwotę 3,9 mln zł.

Wątpliwości samorządowców w całej Polsce budzi sposób wyboru inwestycji, które otrzymają finansowanie. Do 15 sierpnia br. 2 tys. 807 samorządów złożyło 9 tys. wniosków. Wyboru dokona Premier na podstawie opisu inwestycji długości SMS. Zarząd Związku Województw RP przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się centralizacji państwa, żąda rekompensaty utraconych dochodów, uzgodnienia kryteriów podziału części inwestycyjnej na poziomie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu.

 

Po drugie – brak zgody na budowę obwodnicy zachodniej Zielonej Góry

! Kłamstwo. Zarząd Województwa Lubuskiego nigdy nie był przeciwny tej inwestycji. Nieprawdą jest, że nie chce do niej dołożyć. Marszałek Elżbieta Anna Polak już 12 sierpnia poinformowała ministra Waldemara Budę, iż obwodnica Zachodnia Zielonej Góry to zadanie istotne z punktu widzenia rozwoju sieci transportowej regionu. Była to odpowiedź na wniosek strony rządowej przekazany 5 sierpnia dot. ujęcia w Kontrakcie Programowym tej inwestycji. Jednakże z uwagi na ograniczone środki w perspektywie 2021-2027 na obszar transportu Zarząd Województwa wniósł o finansowanie zadania ze środków zarządzanych na poziomie rządowym (m.in. z Polityki Spójność czy Krajowego Planu Odbudowy) lub odpowiednie zwiększenie alokacji programu dla Województwa Lubuskiego na lata 2021-2027. Do dnia dzisiejszego nie wpłynęła do Urzędu oficjalna odpowiedź ministra. Chyba, że jest nią informacja wypowiedziana przez ministra podczas konferencji prasowej o współfinansowaniu w 57% przez stronę rządową obwodnicy Zielonej Góry. Niezrozumiały jest jednak fakt, że informacje w tej sprawie zostały zaprezentowane podczas konferencji prasowej przedstawicieli rządu, wojewody oraz prezydenta miasta Zielona Góra, bez udziału Zarządu Województwa Lubuskiego, czyli strony Kontraktu Programowego, w który projekt obwodnicy zachodniej Zielonej Góry, zdaniem ministra Budy, ma zostać wpisany. To tylko stanowi dobitne potwierdzenie, że Minister nie prowadzi żadnych negocjacji z Zarządem Województwa Lubuskiego. Wartym podkreślenia jest fakt, że na liście rządowego programu budowy stu obwodnic nie ma obwodnicy zachodniej Zielonej Góry, nie ma jej też na liście rezerwowej. Jest za to sześć innych lubuskich obwodnic, które w ocenie Rządu są ważne.

 

Po trzecie – brak współpracy z ministerstwem

! Kłamstwo. Zarząd Województwa Lubuskiego od czerwca br. próbuje bezskutecznie porozumieć się z Ministrem Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie podziału alokacji na regionalne programy. Ostatnie spotkanie marszałek Elżbiety Anny Polak z ministrem Waldemarem Budą odbyło się 5 lipca, po długim czasie oczekiwania oraz wielokrotnych zabiegach. Wówczas Pan Minister wykazał dużą otwartość na rozmowy o ostatecznym kształcie nowej unijnej perspektywy. Uzgodniono, że kolejne spotkania w tej sprawie odbędą się w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Już 7  lipca marszałek Elżbieta Anna Polak wystosowała pismo do Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Premiera Rządu RP z prośbą o przekazanie szczegółowej metodologii podziału środków rezerwy oraz informację, w jaki sposób zarządy województw otrzymają decyzję w sprawie podziału środków (poza spotkaniami oraz przekazami medialnymi),  a także z prośbą o spotkanie. Pismo przesyłane było kilkakrotnie i do dziś Zarząd Województwa nie otrzymał odpowiedzi. Do dziś także pan minister nie znalazł czasu na spotkanie.  Z Ministerstwem kontaktował się  Gabinet Zarządu. Asystent pana ministra poinformował, że odbędzie się spotkanie, ale na poziomie roboczym, bez udziału ministra i marszałków oraz, że spotkanie na wyższym szczeblu planowane jest dopiero przy finalizacji Kontraktu Programowego. Z ostatnich uzyskanych z Kancelarii Ministra informacji wynika, że spotkanie ma się odbyć 24 września.

Województwo Lubuskie głośno artykułuje swoje pretensje związane z przyznaniem na program regionalny środków znacznie mniejszych niż wynikałoby to z obiektywnych przesłanek i kryteriów, jakie powinny być zastosowane. Lubuskie straciło ok. 120 mln euro na podziale, który ostatecznie przedstawił województwu wiceminister Buda. Jeśli więc Pan Minister ogłosił, że 63 mln zł może przeznaczyć na realizację budowy obwodnicy zachodniej Zielonej Góry przed uruchomieniem jakiegokolwiek postępowania i jakichkolwiek procedur, w ramach których o te pieniądze można byłoby się ubiegać, to przez analogię w równie prosty sposób będzie miał możliwość zrekompensowania straty Województwu Lubuskiemu i zwiększenia wysokości programu regionalnego. Jeżeli chodzi o ten projekt i kontakty także z wojewodą, nie było żadnych spotkań, ani próby przedyskutowania z Zarządem Województwa kwestii budowy obwodnicy, jak i wielu innych propozycji rządowych, które są proponowane do zapisania w regionalnym programie operacyjnym. Wartym podkreślenia jest też pewnego rodzaju szantaż, jakiego użył pan wiceminister Buda, który stwierdził, że jeżeli Zarząd Województwa nie zgodzi się na jego warunki, to nie podpisze umowy związanej z kolejnym okresem programowania dla Województwa Lubuskiego. To są dość niespotykane metody traktowania samorządu województwa.

 

Po czwarte – brak współpracy z Wojewodą Lubuskim

! Kłamstwo. W wyniku współpracy z Wojewodą, z inicjatywy marszałek Elżbiety Anny Polak powstał Szpital Tymczasowy w budowanym Centrum Zdrowia Matki i Dziecka. W tej sprawie Marszałek spotkała się osobiście z Wojewodą w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim. To samorząd wojewódzki wziął na swoje barki finansowy ciężar walki z pandemią. To w szpitalu marszałkowskim – Wielospecjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp., decyzją Wojewody Lubuskiego w budynkach oddziału psychiatrii w zaledwie trzy dni utworzony został szpital jednoimienny. Następnie przekształcony został w koordynujący. Pacjenci psychiatryczni z Gorzowa ewakuowani zostali do m.in. innych marszałkowskich podmiotów leczniczych (do Ciborza i Międzyrzecza-Obrzyc). W stan gotowości postawiono także Lubuski Szpital Specjalistyczny Pulmonologiczno-Kardiologiczny w Torzymiu, który został zobligowany m.in. do przyjęcia większości ewakuowanych pensjonariuszy Domu Kombatanta w Zielonej Górze. W szpitalu tym zabezpieczono miejsca dla pacjentów zakażonych koronawirusem. Oprócz szpitali podległych Samorządowi Województwa Lubuskiego, do walki stanęły wszystkie pozostałe szpitale w naszym regionie, które otrzymały znaczącą pomoc finansową od Samorządu Województwa. Pielęgniarki z Lubuskiego Centrum Ortopedii dostały od Wojewody Lubuskiego polecenie pracy w Szpitalu Tymczasowym w Zielonej Górze. Także lekarze z LCO – w swoim wolnym czasie – na apel marszałka brali dyżury w szpitalu covidowym w Zielonej Górze. Zarząd Województwa przekierował ze swojego budżetu, kosztem innych zadań, 250 mln zł na walkę z pandemią oraz pomoc dla przedsiębiorców, DPS-ów i innych. W przypadku zakupu sprzętów medycznych i środków ochrony indywidualnej w ramach projektu „Lubuskie kontra wirus” (RPO) wszystkie zakupy były konsultowane z Wojewodą i uzyskały jego pozytywną opinię. Wartość projektu to 54,8 mln zł.

 

Po piąte – brak współpracy z samorządami

! Kłamstwo – Uchwałą Zarządu Województwa Lubuskiego 27 października 2020 r. powołano Lubuską Radę Samorządową. Jest to oddolna inicjatywa Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego. Stanowi platformę dialogu samorządowego i gwarantuje samorządom wpływ na rozwój regionu. Pełni funkcję opiniodawczo-doradczą Zarządu Województwa Lubuskiego. Jednym z głównych zadań Rady jest również rekomendowanie Zarządowi Województwa Lubuskiego podziału pomocy finansowej dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach tzw. Lubuskiego Funduszu Samorządowego. W 2021 r. odbyło się 6 posiedzeń LRS, która przyjęła 5 uchwał w sprawach organizacyjnych oraz 3 stanowiska w sprawie pomocy finansowej jst województwa lubuskiego w ramach Lubuskiego Funduszu Samorządowego. We wszystkich posiedzeniach uczestniczyła marszałek Elżbieta Anna Polak.

Najważniejsze zadania zrealizowane przez LRS to:

– opiniowanie projektu Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030 (luty 2021 r.);  

– rekomendowanie Zarządowi WL podziału środków w ramach Lubuskiego Funduszu Samorządowego, w wysokości po 500.000 zł dla 12 lubuskich powiatów ziemskich z przeznaczeniem na zakup sprzętu medycznego dla szpitali 17 maja br. Sejmik przychylił się do propozycji LRS i ZWL podejmując stosowną uchwałę.

 

Przytoczone fakty nie potrzebują dodatkowego komentarza. Jasno pokazują, że wniosek radnych PiS jest bezpodstawny i nie ma merytorycznego uzasadnienia.

Zobacz również