Pomoc de minimis - kto i jak może skorzystać

Pobierz PDF
15 marca mija termin na złożenie dokumentów potrzebnych na zwolnienie z opłaty za opakowania. Pomoc DE MINIMIS w BDO!

- Przedsiębiorcy, którzy w 2021 r. wprowadzili do obrotu produkty w opakowaniach o łącznej masie opakowań nieprzekraczającej 1 tony mogą skorzystać ze zwolnienia z opłaty produktowej za opakowania oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych. Warunkiem koniecznym uzyskania ulgi (w formie pomocy de minimis) jest przesłanie do 15 marca dokumentów za pośrednictwem indywidualnego konta podmiotu utworzonego w bazie BDO – mówi wicemarszałek Stanisław Tomczyszyn.

Dokumenty składane są wyłącznie za pośrednictwem konta BDO, muszą być opatrzone podpisem elektronicznym oraz dołączone w formie załącznika do sprawozdania:

Zwolnienie z opłaty za opakowania następuje w ramach pomocy de minimis pod warunkiem spełnienia warunków dopuszczalności pomocy de minimis określonych w obowiązujących przepisach prawa Unii Europejskiej w zakresie pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie.

Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłaty produktowej, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań, o której mowa w art. 35 ust. 1, oraz 2 proc. wartości netto opakowań, o których mowa w art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.

Opłata produktowa - sprzęt elektryczny i elektroniczny

Zaświadczenia lub oświadczenia oraz informacje i dokumenty niezbędne przy ubieganiu się o pomoc de minimis przekazuje się za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o której mowa w art. 79 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zwanej dalej „BDO”.

Możliwość zwolnienia dotyczy:

  1. obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych dla wprowadzającego sprzęt, jeżeli wysokość obliczonych środków (zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym) nie przekracza 100 zł w danym roku kalendarzowym
  1.  opłaty produktowej w zakresie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, gdy wprowadzający sprzęt wprowadził do obrotu:
  • małogabarytowy sprzęt, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm, o łącznej średniorocznej masie sprzętu nieprzekraczającej 100 kg
  • wielkogabarytowy sprzęt, którego którykolwiek z zewnętrznych wymiarów przekracza 50 cm, o łącznej średniorocznej masie sprzętu nieprzekraczającej 1000 kg

Dokumenty składane są wyłącznie za pośrednictwem konta BDO, muszą być opatrzone podpisem elektronicznym oraz dołączone w formie załącznika do sprawozdania.

Terminy składania dokumentów wymienionych w punkcie 1 i 2:

  • do 31 stycznia każdego roku w przypadku ulgi z tytułu prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych 
  • do 15 marca każdego roku w przypadku opłaty produktowej za zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

Zwolnienie z opłaty następuje w ramach pomocy de minimis pod warunkiem spełnienia warunków dopuszczalności pomocy de minimis określonych w obowiązujących przepisach prawa Unii Europejskiej w zakresie pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie.

Wartość pomocy de minimis w przypadku opłaty za publiczne kampanie edukacyjne odpowiada wysokości obliczonych środków; w przypadku opłaty produktowej odpowiada wartości zwolnienia z opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu zbierania.

Opłata produktowa za baterie i akumulatory

Zaświadczenia lub oświadczenia oraz informacje i dokumenty niezbędne przy ubieganiu się o pomoc de minimis przekazuje się za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o której mowa w art. 79 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zwanej dalej „BDO”.

Wprowadzający baterie lub akumulatory, którzy w 2021 r. wprowadzili do obrotu baterie przenośne i akumulatory przenośne o łącznej masie nieprzekraczającej 1 kg - mogą skorzystać ze zwolnienia z opłaty produktowej w ramach pomocy de minimis.

Warunkiem koniecznym jest przesłanie – w terminie do 15 marca 2022 r.- za pośrednictwem  indywidualnego konta podmiotu utworzonego w bazie BDO (www.bdo.mos.gov.pl):

  1. wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanych w roku, w którym przedsiębiorca ubiega się o pomoc oraz
    w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych lub oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymaniu tej pomocy
    w okresie j.w.,

do pobraniawzór oświadczenia o pomocy de minimis uzyskanej przez przedsiębiorcę
w badanym okresie

  1. informacje, których zakres został określony w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r.o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. z 2021r. poz. 743)  a w przypadku przedsiębiorców, do których nie stosuje się przepisów o rachunkowości, także inne dokumenty pozwalające ocenić sytuację finansową przedsiębiorcy za okres 3 ostatnich lat obrotowych;

do pobrania w zależności od rodzaju pomocy, o którą ubiega się przedsiębiorca::

-formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis

-formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
w rolnictwie lub rybołówstwie

 

Więcej informacji na stronie  

https://lubuskie.pl/cms/334/zmiany_w_przepisach

 

Zobacz również