
RailBLu to projekt transgraniczny między Polską a Niemcami, wspierany finansowo przez Unię Europejską z programu współpracy Interreg. Partnerami projektu są:
- Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego,
- Ministerstwo Infrastruktury i Planowania Przestrzennego kraju związkowego Brandenburgia,
- Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia (VBB GmbH).
W czwartek, 24 lutego 2022 r., Członek Zarządu Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński wziął udział w konferencji na temat projektu RailBLu, w którym – w największym skrócie – chodzi o to, by polepszyć i uatrakcyjnić ofertę transgranicznych kolejowych przewozów regionalnych pomiędzy Brandenburgią a województwem Lubuskim
Gdyby na przykład reaktywować połączenie kolejowe: Zielona Góra – Czerwieńsk – Gubin – Guben, to z dworca po niemieckiej stronie Nysy Łużyckiej codziennie odjeżdża kilkadziesiąt pociągów. Kilkanaście w kierunku Cottbus, również ponad dziesięć w kierunku Frankfurtu nad Odrą. A składami w kierunku Magdeburga czy Brandenburga dotrzemy do dworców w Berlinie.
Obszar realizacji projektu RailBLu obejmuje województwo Lubuskie, wschodnią część kraju związkowego Brandenburgia. Konkretnie są to okręgi (powiaty) Märkisch-Oderland, Oder-Spree, Spree-Neiße oraz miasta na prawach powiatu, czyli Frankfurt nad Odrą oraz Cottbus.
Projekt RailBLu podzielony jest na trzy równoległe podprojekty. I tak na przykład „Koncepcja rozwoju - Zrównoważona mobilność w transgranicznych kolejowych przewozach regionalnych pomiędzy Brandenburgią a województwem lubuskim” zakłada ustalenie koncepcji eksploatacji i rozkładu jazdy dla pięciu transgranicznych tras Kolejowych Przewozów Regionalnych (KPR):
- (Seelow) - Werbig - Gorzów Wlkp.
- Frankfurt (O) - Rzepin - Zielona Góra / Zbąszynek
- Cottbus - Guben/Gubin - Czerwieńsk - Zielona Góra
- Gorzów Wlkp. - Zbąszynek - Babimost - Zielona Góra / Cottbus
- Cottbus - Forst - Żary - Żagań
Czas realizacji projektu zaplanowany jest do końca 2022 roku.