Nowe pociągi dla Lubuskiego

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
  Lubuskie wzbogaci się o nowoczesne pociągi, które będą obsługiwać trasę Poznań-Zielona Góra-Nowa Sól, zwiększając liczbę połączeń w obszarze Lubuskiego Trójmiasta. W Szczecinie właśnie podpisano umowę na dostawę pociągów dla Lubuskiego i Zachodniopomorskiego. Oprócz tego, do Lubuskiego trafił pierwszy z szynobusów, zakupionych z funduszy LRPO w ramach Krajowej Rezerwy Wykonania, czyli bonusa za sprawne wykorzystanie unijnych dotacji. – Zawsze uważałam, że ważne są nie tylko remonty linii kolejowych, które wykonujemy, ale i zakup nowego taboru. Teraz dotrzymujemy słowa i realizujemy te plany – mówi marszałek Elżbieta Polak.

Zamówione przez Zachodnią Grupę Zakupową (Lubuskie i Zachodniopomorskie) pociągi z rodziny "Impuls" będą czteroczłonowe i niskopodłogowe. Są przystosowane do prędkości 160 km/h. Pomieszczą do 436 pasażerów, w tym 208 na miejscach siedzących.

Impulsy 31WE wyposażone będą w klimatyzację, monitoring, gniazdka pozwalające podłączyć zasilacz do laptopa lub telefonu komórkowego, toalety w systemie zamkniętym, przystosowane dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się oraz matek z dziećmi (pojawią się przewijaki dla niemowląt). Nowe pociągi wyposażone będą w fotele wykończone ekoskórą, automaty biletowe, wbudowany zostanie system informacji pasażerskiej, obejmujący zliczanie pasażerów, pomiar punktualności, dynamiczną informację pasażerską wewnętrzną i zewnętrzną oraz informację głosową oraz system komunikacji maszynista - pasażer.

Kontrakt realizowany jest w ramach wspólnego przedsięwzięcia województw: Zachodniopomorskiego i Lubuskiego  w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska 2007 – 2013 „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie”.

Termin realizacji zamówienia to 30 kwietnia 2015 roku. Pierwsze trzy pojazdy  przekazane zostaną już w grudniu tego roku, siedem kolejnych w 2014 roku, a pozostałe cztery w 2015 roku.

Dostawę dwóch sztuk dla województwa lubuskiego zaplanowano na koniec 2014 i na początku 2015 roku. Wartość jednego pojazdu to blisko 21,5 mln zł. Pierwotnie zakładano dofinansowanie ze środków unijnych na poziomie 50 proc., jednak pod koniec września br. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej poinformowało o zwiększeniu dofinansowania do 70 proc. Oznacza to oszczędności rzędu 6,9 mln zł na wkładzie własnym, które Zarząd Województwa zamierza przeznaczyć na naprawy i modernizacje posiadanego już taboru.

Jednocześnie, w ostatnim dniu października, do Lubuskiego trafił pierwszy pojazd w ramach projektu LRPO zakupu czterech autobusów szynowych. Pieniądze pochodzą z tzw. bonusa (51 mln euro) za sprawne wykorzystywanie funduszy unijnych, jakie Lubuskie otrzymało z Krajowej Rezerwy Wykonania. Wartość całego projektu zakupu szynobusów to 49,2 mln zł, a kwota dofinansowania – 41,8 mln zł. Kolejne pojazdy będą dostarczane sukcesywnie w nieprzekraczalnym terminie do 13 grudnia br. Dwa z nich obsłużą połączenia Zielona Góra – Gorzów Wlkp. już od 15 grudnia br. W okresie przejściowym, tj. do czasu uzyskania świadectwa homologacji umożliwiającego eksploatację taboru na terenie Niemiec, dwa składy obsłużą linię Kostrzyn – Krzyż. Po tym terminie jeden szynobus skierowany zostanie na linię (Krzyż) Gorzów Wlkp. – Kostrzyn (Berlin), drugi – na trasę Zielona Góra – Frankfurt (Oder).Pojazdy te będą spełniać wszystkie wymagania uwarunkowane prawem polskim i wspólnotowym. Pojazd będzie posiadać od 130 do 150 miejsc siedzących, w tym minimum 130 stałych miejsc siedzących. Standard wyposażenia – 2 klasa. Każdy pojazd będzie przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych - co najmniej 2 osób na wózkach inwalidzkich. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nie będzie mniejsza od 120 km/h.

Zobacz również