
Nawiazując do nierzetelnych informacji, które znalazły się w tekście Daniela Sawickiego, opublikowanym w "Gazecie Lubuskiej" wyjaśniamy, co następuje.
Umowa na realizację zadania pn. „Wykonanie robót budowlanych dotyczących budowy hali sportowej przy Zespole Szkół Licealnych w Słubicach – etap III” została zawarta 2 lipca 2021 roku. Termin wykonania zadania ustalono na 2 lipca 2022 roku. Umowa z generalnym wykonawcą została dwukrotnie aneksowana, także w zakresie terminu jej realizacji. Ostateczny termin na zakończenie prac ustalono na 2 lutego 2023 roku.
13 lutego 2023 roku inspektor nadzoru inwestorskiego – pan Tomasz Żywicki, w swoim piśmie do zarządu powiatu poinformował, że "aktualnie nie są wykonywane żadne roboty budowlane i montażowe. Wszyscy pracownicy opuścili prac budowy i nie wznawiają dalszych prac". W konkluzji pisma inspektora czytamy: "generalny wykonawca IMAKS 2 sp. z o.o. utracił całkowicie techniczne oraz finansowe możliwości na wznowienie prac związanych z zakończeniem ww. zadania. W związku z powyższym, w mojej ocenie, dalsza współpraca z generalnym wykonawcą IMAKS 2 Sp. z o.o. nie doprowadzi do pomyślnego zakończenia całości robót, związanych z etapem trzecim".
Po otrzymaniu ww. stanowiska zarząd powiatu 24 lutego 2023 roku podjął decyzję o odstąpieniu od umowy, z winy generalnego wykonawcy. W uzasadnieniu tej decyzji powiat wskazał dwie przesłanki: niepłacenie przez generalnego wykonawcę wynagrodzeń podwykonawcom oraz zwłokę w realizacji przedmiotu umowy.
Autor artykułu w "Gazecie Lubuskiej" pisze o "niepłaceniu faktur przez starostwo w Słubicach". Nie jest to zarzut prawdziwy.
Wszystkie faktury wystawione zamawiającemu przez generalnego wykonawcę zostały opłacone. Osobną kwestią jest sprawa regulowania zobowiązań wobec podwykonawców w sytuacji, w której od obowiązku tego notorycznie uchylał się generalny wykonawca.
Solidarną odpowiedzialność zamawiającego, czyli możliwość zapłacenia przez powiat podwykonawcom, gdy swoich należności wobec podwykonawców nie reguluje generalny wykonawca, precyzuje art. 6471 Kodeksu cywilnego. Przepis ten mówi jasno, że zamawiający (inwestor) ponosi odpowiedzialność za zapłatę podwykonawcy wynagrodzenia, ale jego odpowiedzialność jest ograniczona do wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy (wynikającego z umowy pomiędzy zamawiającym a generalnym wykonawcą). Powiat nie mógł więc zapłacić podwykonawcom za konkretne zadania więcej niż wynikało to z umowy z generalnym wykonawcą. Kiedy więc wnioski o dokonanie bezpośredniej zapłaty składane przez podwykonawców spływały do starostwa powiatowego, podjęto działania, których celem było ustalenie wysokości kwot zapłat, jakie może otrzymać każdy z nich. Pod koniec lutego br. odbyły się spotkania z czterema podwykonawcami, na których przedstawiono im propozycje rozliczeń wynikające z przygotowanego przez inspektora nadzoru inwestorskiego zestawienia.
W artykule „Gazety Lubuskiej” zawarta jest także wypowiedź radnej sejmiku lubuskiego pani Aleksandry Mrozek, która wprowadza czytelników w błąd.
Pani radna mówi wprost, że budowa sali gimnastycznej przeciąga się z winy inwestora, czyli powiatu. Nie jest to zdanie oparte na prawdzie, ponieważ - jak wskazano powyżej - powiat odstąpił od umowy z winy generalnego wykonawcy. Pani radna Mrozek podaje także nieprawdziwe informacje dotyczące łącznej wysokości dotacji na realizację tej inwestycji, udzielonej powiatowi przez samorząd województwa, zawyżając ją o milion złotych. Warto w tym miejscu zauważyć, że łączna wysokość dotacji wyniosła na przestrzeni lat 2,35 miliona złotych. Stosowne sprawozdania zostały sporządzone, wysłane i zaakceptowane, a dotacje całkowicie rozliczone.
Postępowanie na dokończenie budowy sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Licealnych w Słubicach zostanie wszczęte w ciągu najbliższych tygodni.
Powiat słubicki dokłada wszelkich starań, by już od najbliższego roku szkolnego uczniowie mogli korzystać z obiektu sportowego na miarę 21. wieku.
Wojciech Obremski
Rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Słubicach