Rosną dopłaty do Przewozów Regionalnych – odpowiedź na „niepokoje” wojewody

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
W związku z publikacją pt. „7 milionów na pociągi w lubuskim taborze kolejowym”, umieszczoną w dniu 28.11.2013 r. na stronie internetowej Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego (www.luw.pl), informujemy co następuje:

Problemy związane z transportem kolejowym są znane i jako samorząd województwa dokładamy wszelkich starań, by rozwiązać je z korzyścią dla mieszkańców regionu. By jednak w pełni merytorycznie odnieść się do zarzutów i „niepokojów” wyrażonych przez Pana Wojewodę Jerzego Ostroucha w w/w publikacji, wymagane jest jasne i precyzyjne zdefiniowanie kompetencji samorządu województwa z zakresu przewozów kolejowych oraz finansowych możliwości partycypowania w kosztach tych przewozów.

1)    Regionalne połączenia kolejowe na terenie woj. lubuskiego realizuje spółka Przewozy Regionalne, w której samorząd województwa lubuskiego posiada 3,6 proc. udziałów.

2)    Województwo otrzymuje corocznie w ramach funduszu kolejowego stałą kwotę 6,25 mln zł z budżetu państwa z przeznaczeniem na naprawę i modernizację taboru wykorzystywanego w ramach zawartych umów na przewozy. Na organizację przewozów nie otrzymujemy żadnych dotacji, jest to bowiem zadanie własne samorządu województwa, finansowane z dochodów własnych.

3)    7 mln zł, które - jak czytamy w w/w publikacji - przekazał Wojewoda Lubuski, stanowią dotację celową budżetu państwa, a Lubuski Urząd Wojewódzki jest jedynie instytucją pośredniczącą w ich przekazywaniu.

4)    Dofinansowanie z budżetu samorządu województwa do spółki Przewozy Regionalne systematycznie rośnie od roku 2007, kiedy wynosiło 20,1 mln zł, najwięcej wyniosło w roku 2012, a w tym roku wynosi 36,4 mln zł. Na przyszły rok zaplanowano 36,7 mln zł. Szczegóły przedstawia tabela:

Dofinansowanie spółki Przewozy Regionalne w ramach umów o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

20,175

mln zł

 20,175

  mln zł

23,000

mln  zł

30,980

mln zł

37,763

  mln zł

38,351

mln zł

36,433

mln zł

36,764

mln zł

 







5)    Zgadzamy się z tym, że jakość usług, a zwłaszcza niezawodność taboru kolejowego do obsługi regionu pozostawia wiele do życzenia. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, władze województwa systematycznie modernizują tabor kolejowy, czego dowodem jest po pierwsze zakup w br. czterech szynobusów typu Link, dzięki funduszom z Krajowej Rezerwy Wykonania, a po drugie podpisanie zamówień na zakup dwóch jednostek elektrycznych typu Impuls w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej.

6)    W odniesieniu do zawieszenia konkretnych połączeń, to z uwagi na ograniczone możliwości finansowe, podjęto decyzję o zawieszeniu linii Międzyrzecz-Rzepin z dniem 15 grudnia br. Należy podkreślić, że połączenia pasażerskie na linii Międzyrzecz - Rzepin, od początku ich reaktywacji w 2007 roku, charakteryzowały się bardzo niską frekwencją, przez co deficyt jaki województwo musiało pokrywać z tego tytułu wynosił w skali roku około 1,5 mln zł. W celu zminimalizowania kosztów do obsługi tej linii kierowano zawsze najmniejszy autobus szynowy. Już w roku 2011 podjęto decyzję o ograniczeniu kursów na tej trasie, przy zachowaniu weekendowych połączeń, uzupełniających istniejącą ofertę przewoźników drogowych. Od tego czasu oferta kolei regionalnej zaczęła być kształtowana przede wszystkim w kierunku obsługi ruchu okazjonalnego i turystycznego. Komunikację publiczną w dni robocze oraz w dni nauki szkolnej zapewniają nadal autobusy przewoźników drogowych.

7)    Z oferty przewoźnika za rok 2014 wynika, że deficyt połączeń na linii Międzyrzecz-Rzepin w okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów, wyniesie blisko 600 tys. zł, a pokrycie kosztów przychodami ze sprzedaży biletów osiągnie poziom jedynie 9 proc.

8)    Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011r. Nr 5, poz. 13 z późn. zm.) organizatorami publicznego transportu zbiorowego są obecnie samorządy każdego szczebla. Mając zatem na względzie porozumienie zawarte w dniu 21.03.2007 r. przez przedstawicieli zainteresowanych samorządów, w sprawie wspólnych działań mających na celu wznowienie ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 364, sądzimy, że należy ponownie rozważyć możliwość partycypacji w kosztach funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na tej linii przez zainteresowane powiaty, miasta i gminy. Zarząd Województwa Lubuskiego wspiera funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego, jednakże w granicach możliwości budżetowych. Dlatego realne wsparcie zainteresowanych samorządów lokalnych, będzie miało istotne znaczenie dla dalszego funkcjonowania linii Rzepin – Międzyrzecz.

9)    Jesteśmy przekonani, że Wojewoda Lubuski doskonale zdaje sobie sprawę z możliwości finansowania połączeń kolejowych w regionie. Jednocześnie jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie wskazujące nowe możliwości finansowania modernizacji taboru i zwiększenia ilości pociągów do obsługi pasażerów z woj. lubuskiego. Niestety, w oświadczeniu pana wojewody takich sugestii nie znaleźliśmy. Oczekujemy takich sugestii od każdej ze stron, zainteresowanych rozwojem i poprawą jakości połączeń kolejowych naszego regionu.

Zobacz również