
Problemy związane z transportem kolejowym są znane i jako samorząd województwa dokładamy wszelkich starań, by rozwiązać je z korzyścią dla mieszkańców regionu. By jednak w pełni merytorycznie odnieść się do zarzutów i „niepokojów” wyrażonych przez Pana Wojewodę Jerzego Ostroucha w w/w publikacji, wymagane jest jasne i precyzyjne zdefiniowanie kompetencji samorządu województwa z zakresu przewozów kolejowych oraz finansowych możliwości partycypowania w kosztach tych przewozów.
1) Regionalne połączenia kolejowe na terenie woj. lubuskiego realizuje spółka Przewozy Regionalne, w której samorząd województwa lubuskiego posiada 3,6 proc. udziałów.
2) Województwo otrzymuje corocznie w ramach funduszu kolejowego stałą kwotę 6,25 mln zł z budżetu państwa z przeznaczeniem na naprawę i modernizację taboru wykorzystywanego w ramach zawartych umów na przewozy. Na organizację przewozów nie otrzymujemy żadnych dotacji, jest to bowiem zadanie własne samorządu województwa, finansowane z dochodów własnych.
3) 7 mln zł, które - jak czytamy w w/w publikacji - przekazał Wojewoda Lubuski, stanowią dotację celową budżetu państwa, a Lubuski Urząd Wojewódzki jest jedynie instytucją pośredniczącą w ich przekazywaniu.
4) Dofinansowanie z budżetu samorządu województwa do spółki Przewozy Regionalne systematycznie rośnie od roku 2007, kiedy wynosiło 20,1 mln zł, najwięcej wyniosło w roku 2012, a w tym roku wynosi 36,4 mln zł. Na przyszły rok zaplanowano 36,7 mln zł. Szczegóły przedstawia tabela:
Dofinansowanie spółki Przewozy Regionalne w ramach umów o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
20,175 mln zł |
20,175 mln zł |
23,000 mln zł |
30,980 mln zł |
37,763 mln zł |
38,351 mln zł |
36,433 mln zł |
36,764 mln zł |
5) Zgadzamy się z tym, że jakość usług, a zwłaszcza niezawodność taboru kolejowego do obsługi regionu pozostawia wiele do życzenia. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, władze województwa systematycznie modernizują tabor kolejowy, czego dowodem jest po pierwsze zakup w br. czterech szynobusów typu Link, dzięki funduszom z Krajowej Rezerwy Wykonania, a po drugie podpisanie zamówień na zakup dwóch jednostek elektrycznych typu Impuls w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej.
6) W odniesieniu do zawieszenia konkretnych połączeń, to z uwagi na ograniczone możliwości finansowe, podjęto decyzję o zawieszeniu linii Międzyrzecz-Rzepin z dniem 15 grudnia br. Należy podkreślić, że połączenia pasażerskie na linii Międzyrzecz - Rzepin, od początku ich reaktywacji w 2007 roku, charakteryzowały się bardzo niską frekwencją, przez co deficyt jaki województwo musiało pokrywać z tego tytułu wynosił w skali roku około 1,5 mln zł. W celu zminimalizowania kosztów do obsługi tej linii kierowano zawsze najmniejszy autobus szynowy. Już w roku 2011 podjęto decyzję o ograniczeniu kursów na tej trasie, przy zachowaniu weekendowych połączeń, uzupełniających istniejącą ofertę przewoźników drogowych. Od tego czasu oferta kolei regionalnej zaczęła być kształtowana przede wszystkim w kierunku obsługi ruchu okazjonalnego i turystycznego. Komunikację publiczną w dni robocze oraz w dni nauki szkolnej zapewniają nadal autobusy przewoźników drogowych.
7) Z oferty przewoźnika za rok 2014 wynika, że deficyt połączeń na linii Międzyrzecz-Rzepin w okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów, wyniesie blisko 600 tys. zł, a pokrycie kosztów przychodami ze sprzedaży biletów osiągnie poziom jedynie 9 proc.
8) Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011r. Nr 5, poz. 13 z późn. zm.) organizatorami publicznego transportu zbiorowego są obecnie samorządy każdego szczebla. Mając zatem na względzie porozumienie zawarte w dniu 21.03.2007 r. przez przedstawicieli zainteresowanych samorządów, w sprawie wspólnych działań mających na celu wznowienie ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 364, sądzimy, że należy ponownie rozważyć możliwość partycypacji w kosztach funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na tej linii przez zainteresowane powiaty, miasta i gminy. Zarząd Województwa Lubuskiego wspiera funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego, jednakże w granicach możliwości budżetowych. Dlatego realne wsparcie zainteresowanych samorządów lokalnych, będzie miało istotne znaczenie dla dalszego funkcjonowania linii Rzepin – Międzyrzecz.
9) Jesteśmy przekonani, że Wojewoda Lubuski doskonale zdaje sobie sprawę z możliwości finansowania połączeń kolejowych w regionie. Jednocześnie jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie wskazujące nowe możliwości finansowania modernizacji taboru i zwiększenia ilości pociągów do obsługi pasażerów z woj. lubuskiego. Niestety, w oświadczeniu pana wojewody takich sugestii nie znaleźliśmy. Oczekujemy takich sugestii od każdej ze stron, zainteresowanych rozwojem i poprawą jakości połączeń kolejowych naszego regionu.