
Konieczność zakupu fabrycznie nowego, wieloczłonowego, dwunapędowego (spalinowo-elektrycznego) pasażerskiego pojazdu kolejowego podyktowana jest niewystarczającą ilością i pojemnością taboru dla obsługi istniejących linii i liczby pasażerów na terenie województwa lubuskiego. Problem dodatkowo potęgują okresowe wyłączenia pojazdów z eksploatacji z powodu planowych przeglądów i napraw. Operator POLREGIO SA, choć dysponuje też własnym taborem, zmuszony jest często do odwoływania planowych kursów, co obniża poziom i wiarygodność publicznego transportu w województwie lubuskim.
Ze względu na specyfikę sieci kolejowej na terenie województwa lubuskiego, która tylko w 30 procentach jest zelektryfikowana, preferowany jest zakup taboru dwunapędowego (hybrydowego). Pojazdy takie łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin) i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych). Zakup dodatkowego pojazdu, o liczbie miejsc siedzących min. 150, powinien przede wszystkim ograniczyć sytuacje przepełnienia składów oraz zwiększyć procent rezerwy taborowej. A to przełoży się na poprawę jakości i dostępności komunikacyjnej w województwie lubuskim.
Zakup taboru dwunapędowego (dwutrakcyjnego) o określonej we wniosku wartości jest obecnie możliwy u dwóch polskich producentów, których oferta zostanie wybrana w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych w wyniku przetargu nieograniczonego.
- Przewidywana wartość inwestycji wynosi 35.294.117,65 zł
- Deklarowana kwota udziału własnego: 5.294.117,65 zł
- Kwota wnioskowanych środków: 30.000.000,00 zł
Czytaj też: Rozmowy z Polregio o realizacji programu naprawczego