Nie lekceważymy problemów pasażerów

Pobierz PDF
- Ani przez moment nie lekceważyliśmy problemów pasażerów przewozów regionalnych – zapewniał samorządowców z północy członek Zarządu Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński.

We wtorek 5 września 2023 r. w siedzibie Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej w Gorzowie Wlkp. odbyło się spotkanie członka zarządu województwa Marcina Jabłońskiego, dyrekcji Departamentu Infrastruktury i Komunikacji urzędu marszałkowskiego, posłanki na Sejm RP Krystyny Sibińskiej oraz wiceprzewodniczącego Sejmiku Mirosława Marcinkiewicza z samorządowcami z północy Lubuskiego.

Tematami spotkania były:

  • bieżąca sytuacja dot. realizacji wojewódzkich przewozów pasażerskich obsługiwanych przez spółkę Polregio w północnej części regionu oraz podjęte przez Województwo Lubuskie działania na rzecz likwidacji niedogodności przewozowych;
  • elektryfikacja linii kolejowej nr 203;
  • informacje dot. planowanej modernizacji linii kolejowej nr 363 w ramach programu „Kolej +”.

W planach zakupy taboru

Marcin Jabłoński poinformował o działaniach zarządu województwa w sprawie poprawy jakości usług przewozowych i o realizowanym od końca czerwca przez spółkę Polregio programie naprawczym. Była także mowa o przyczynach odwoływania pociągów i awariach taboru Polregio. Kilkudziesięciu samorządowców z północy regionu – w tym prezydent Gorzowa Wlkp. Jacek Wójcicki - mogło usłyszeć o konkretnych decyzjach.

- Plan naprawczy przynosi efekty. Staramy się wspierać przewoźnika – przekazał Marcin Jabłoński i podkreślał, jak wiele problemów stoi na drodze do poprawy jakości połączeń. – Na rynku brakuje pojazdów spalinowych, ich zdobycie graniczy z cudem, bo firmom nie opłaca się ich produkować. Unia Europejska dała jasno do zrozumienia, że idzie w kierunku pojazdów niskoemisyjnych. Na to będą dedykowane środki w ramach programów regionalnych. Tymczasem większość naszych tras obsługują pojazdy spalinowe, dlatego robimy wszystko, by było ich więcej i to się udało. Jesteśmy w trakcie postępowania przetargowego na zakup z funduszy unijnych dwóch nowych szynobusów. Mamy na to przeznaczone około 60 mln zł. Firmy mogą składać oferty do 21 września.

Urząd marszałkowski złożył także wniosek do Polskiego Ładu na zakup kolejnego szynobusu, który poprawiłby tę sytuację. – Liczymy zatem, że w krótkim czasie uda nam się zdobyć trzy nowe pojazdy, które radykalnie powinny poprawić tę sytuację – dodał Marcin Jabłoński. Jednym z głównych powodów odwoływania połączeń są właśnie problemy z pojazdami spalinowymi.

Lubuskie chce elektryfikacji linii 203

Drugim tematem spotkania był apel do samorządowców, by wsparli wysiłek Zarządu Województwa Lubuskiego o uznanie przez rząd lubuskich projektów infrastrukturalnych jako szczególnie ważne. – Chodzi o to, by do tych priorytetowych inwestycji dopisana została elektryfikacja linii 203. Czekamy na to od wielu lat, a inwestycja wciąż nie może przebić się na listę priorytetową. Dopóki linia nie będzie zelektryfikowana, dopóty będą problemy z pozyskaniem pojazdów spalinowych, bo tych na rynku brakuje. Zakup taboru kolejowego wysokoemisyjnego ze środków unijnych jest po prostu niemożliwy. Komisja Europejska zgadza się jedynie na pojazdy elektryczne, a w przyszłości może wodorowe. Mamy związane ręce. Mam nadzieję, że spotkanie rozjaśniło sytuację zgromadzonym dziś samorządowcom – podkreślił Marcin Jabłoński.

- To jest ostatni dzwonek do poprawy sytuacji na kolei w województwie lubuskim – mówiła na konferencji prasowej po spotkaniu posłanka na Sejm RP Krystyna Sibińska. – Od rana dostaję informacje od osób, które nie dojechały do pracy, czy szkoły z powodu odwoływania pociągów relacji Krzyż – Gorzów - Kostrzyn. Monitoruję sytuację na bieżąco. Złożyłam w tej kwestii mnóstwo interpelacji, udało się wywrzeć presję w celu kontroli tej sytuacji przez Urząd Transportu Kolejowego. Udało się wypracować program naprawczy i szybką ścieżkę decyzyjną dla lubuskiego oddziału zakładu w kwestii naprawy pojazdów. Zebraliśmy mnóstwo podpisów pod petycją w sprawie elektryfikacji linii 203.

Pojazdy zamiast na torach były w naprawie

Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji, zaznaczył też, że w związku z niedogodnościami na kolei wprowadzono obniżkę cen biletów. – We wrześniu bilety okresowe czy też miesięczne będą tańsze o 7,5 proc. Część środków z kar za niską jakość usług będzie przeznaczona na szybkie naprawy pojazdów. Chodzi o to, by mieszkańcy mogli korzystać z kolei.

- Spółka Polregio w ramach programu naprawczego ma zmienić organizację zarządzania taborem udostępnionym przez województwo lubuskie, bo teraz to nie działa dobrze. Województwo udostępnia spółce 23 pojazdy szynowe, większość to pojazdy spalinowe. Trzy są elektryczne. Powodem odwoływanych pociągów był długi proces naprawy pojazdów. Udało się go skrócić. Skracamy też ścieżkę, jeśli chodzi o przeglądy, choć cena za nie wzrosła dwukrotnie – przekazał Arkadiusz Mieczyński, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji.

Samorząd województwa nie organizuje pracy Lubuskiego Zakładu Polregio i ma ograniczony wpływ na działalność spółki. Ma w niej zaledwie 1,8 proc. udziałów. Województwo z roku na rok dokłada do przewozów regionalnych, a 2022 r. był rekordowy pod względem liczby pasażerów. W nowej unijnej perspektywie budżetowej na lata 2021 - 2027 dofinansowanie mogą uzyskać tylko pojazdy zeroemisyjne. W ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego zabezpieczono na ten cel 127 mln zł.

Galeria zdjęć

Powiązane wiadomości

Zobacz również