
Członkowie Izby podkreślili znaczenie projektu dla gospodarki regionu oraz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców północy województwa. Inwestycja jest kluczowa m.in. dla przedsiębiorstw działających w podstrefach Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zwiększy też dostępność regionalnych i dalekobieżnych połączeń pasażerskich.
Rada ZIPH uważa, że inwestycja powinna objąć również budowę łącznic w Kostrzynie nad Odrą, dzięki czemu będzie możliwe skomunikowanie z „Odrzanką” – linią kolejową nr 273.
Ponadto modernizacja i elektryfikacja linii nr 203 rozwiąże wiele problemów logistyczno-technicznych, jak np. brak możliwości pozyskania dotacji na tabor inny niż zeroemisyjny czy mała dostępność pojazdów spalinowych u przewoźników (najpopularniejsze, jak wskazuje ZIPH, są elektryczne zespoły trakcyjne). Na tej zmianie szczególnie zyska Gorzów Wielkopolski, który jest jedynym miastem wojewódzkim w Polsce obsługiwanym trakcją spalinową.
ZIPH zwrócił też uwagę na plany modernizacji kolei u zachodnich sąsiadów województwa lubuskiego. „Wskazać należy, iż strona niemiecka nosi się z zamiarem elektryfikacji odcinka Küstrin Kietz-Berlin będącym przedłużeniem linii nr 203 po stronie niemieckiej, co dodatkowo przełoży się na znaczący wzrost aktywności gospodarczej powiatów położonych wzdłuż dawnego Ostbahnu” – wyjaśniają autorzy apelu.
Pismo zostało skierowane do samorządu województwa i burmistrzów miast na północy Lubuskiego, premiera Donalda Tuska, wiceministra rozwoju i technologii Waldemara Sługockiego, wojewody lubuskiego Marka Cebuli, parlamentarzystów z regionu, a także prezesów spółek PKP SA i PKP PLK.
Cały apel jest dostępny do pobrania w załączniku do tej wiadomości.
Treść pisma ZIPH jest zbliżona do apelu, który wcześniej skierowały do rządu (m.in. do Ministerstwa Infrastruktury) lubuskie samorządy. Podpisali go niemal wszyscy włodarze gmin, powiatów i miast z północy województwa.