• Przejdź do treści
  • Ikona elementu - Facebook Facebook
  • Ikona elementu - Instragram Instragram
  • Ikona elementu - youtube youtube
  • Ikona elementu - Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Ikona elementu - Skrzynka podawcza Skrzynka podawcza
Logo Lubuskie Warte zachodu

Portal Województwa Lubuskiego

  • Dla mieszkańca
    • Zdrowie
      • Aktualności
      • Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz spółki
      • Umieszczenia w szpitalach psychiatrycznych na podstawie postanowienia sądowego
      • Przymus bezpośredni
      • Staże podyplomowe lekarzy
      • Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich kierowców oraz osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
      • Programy zdrowotne
      • Programy w zakresie ochrony zdrowia
      • Informator o dostępnych w województwie lubuskim formach wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi
      • Konsultacje społeczne
      • Polub nas na FB
      • Kontakt
    • NGO
      • Aktualności
      • Otwarte konkursy ofert
      • Tryb pozakonkursowy (małe granty)
      • Program współpracy i regulamin udzielania dotacji
      • Współpraca z NGO - kontakty
      • Konsultacje społeczne
      • Generator ofert
      • Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubuskiego
      • Nabór do KM FEL 2021-2027
    • Współpraca zagraniczna
      • Aktualności
      • Priorytety Współracy Zagranicznej
      • Partnerzy Województwa Lubuskiego
      • Umowy, Porozumienia i Oświadczenia o współpracy
      • Inne formy współpracy
      • Kontakt
      • Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
    • Środowisko
      • Aktualności
      • POMOC DE MINIMIS
      • BDO i opłaty produktowe
      • Dostęp do informacji o środowisku
      • Ekopłatnik
      • Opłaty za korzystanie ze środowiska
      • Rejestr informacji o środowisku
      • Środowisko BIP
      • Zużyte baterie i akumulatory
    • e-lubuskie
      • Aktualności
      • MedBrain L – lubuski projekt wsparcia diagnostyki i medycyny systemami Sztucznej Inteligencji
      • Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - Data Center
      • Lubuskie kontra Wirus
      • Lubuski e-Urząd II
      • Lubuskie e-Zdrowie
      • Park technologii kosmicznych
      • Termomodernizacja Budynku UMWL
      • Rewitalizacja budynku Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. na potrzeby Lubuskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - etap I
    • Kultura i dziedzictwo
      • Aktualności
      • Dotacje na zabytki
      • Lubuskie Szlaki Dziedzictwa Kulturowego
      • Lubuskie Pomniki Historii
      • Zabytki Światowego Dziedzictwa UNESCO w lubuskiem
      • Instytucje kultury
      • Strategie i Programy
      • Szlak Kościołów Drewnianych
      • Zamki, pałace i dwory
      • Nagrody Kulturalne Marszałka
      • Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
    • Sport i edukacja
      • Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w Drzonkowie
      • Nagrody i wyróżnienia w dziedzinie sportu
      • Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego Województwa Lubuskiego w zakresie sportu
      • Rozwój infrastruktury sportowej w Województwie Lubuskim 2025
      • Infrastruktura boisk piłkarskich
      • Jednostki oświatowe
      • Informacje oświatowe
      • Informacje o naborach do szkół i placówek
      • Konkursy na dyrektorów wojewódzkich jednostek oświatowych
      • Lubuska Edukacja Ekologiczno - Klimatyczna (Nauka)
      • Projekt - Lubuska Szkoła Przyszłości
    • Turystyka
      • Aktualności
      • Enoturystyka
      • Atrakcje Lubuskie
      • Organizatorzy turystyki i przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych
      • Ewidencja Obiektów Hotelarskich
      • Przewodnicy Górscy, Przewodnicy Turystyczni i Piloci Wycieczek
      • Kontakt
    • Rozwój Regionu
      • Aktualności
      • Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego
      • Lubuska Rada Doradcza ds. Rozwoju Regionu
      • Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne
      • Polityka spójności
      • Rewitalizacja
      • Szkolnictwo wyższe
      • Kontakt
    • Informacja przestrzenna i nieruchomości
      • Aktualności
      • Regionalny Węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Lubuskiego
      • Geoportale lokalne
      • Planowanie przestrzenne (m.in. opracowania studialne)
      • Nieruchomości na sprzedaż
      • Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
      • Główny Urząd Geodezji i Kartografii
      • Wyszukiwarka Ksiąg Wieczystych
      • Obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa
    • Transport i Infrastruktura
      • Publiczny Transport Zbiorowy
      • Aktualności
      • Transport Lotniczy
      • Infrastruktura Drogowa
      • Infrastruktura Energetyczna
      • Ikona elementu - Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
      • Projekt RailBLu
      • Projekt OdraVelo
    • Stypendia Marszałka
      • Lubuskie Talenty - Program Stypendialny
      • Lubuscy Zawodowcy - Program Stypendialny
      • Stypendia dla studentów kierunków medycznych
      • Stypendia naukowe, twórcze i artystyczne
      • Stypendia sportowe
      • Stypendia dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni
    • Gospodarka
      • Zainwestuj w Lubuskiem
      • Zostań eksporterem
      • Ikona elementu - Misje gospodarcze Misje gospodarcze
      • Publikacje
      • Informacje o gospodarce Województwa
      • Inteligentne specjalizacje
      • Akredytacja Regionalna
      • Program Rozwoju Innowacji
      • Prezentacja Gospodarcza
    • Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
      • Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
      • Poprzednie edycje
    • Lubuski Lider Biznesu
    • Promocja Województwa
      • Aktualności
      • Filmy promocyjne
      • Materiały On-Line
      • Logo i Herb Województwa
      • Patronaty Marszałka Województwa
      • Atrakcje Lubuskie
      • Lubuskie Centrum Winiarstwa
    • Zamówienia publiczne
    • Fundusze Europejskie
      • Aktualności
      • Interreg
      • Regionalny Program Operacyjny - Lubuskie 2020
      • Zapytaj o Fundusze Europejskie
      • RODO w PIFE
      • Rzecznik Funduszy Europejskich
    • Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
      • Aktualności
      • Informacje o nowej inwestycji
    • Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
    • Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
      • Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
      • Ekspertyza - charakterystyka sytuacji kobiet i mężczyzn w województwie lubuskim
      • Równościowy Plan Dziania dla województwa lubuskiego na lata 2025-2030.
      • Sprawozdawczość
      • Kontakt
  • Urząd
    • Kontakty
    • Petycje
    • Standardy ochrony małoletnich
    • System Zarządzania Jakością
    • System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
  • Samorząd
    • Zarząd Województwa
    • Sejmik
      • Aktualności
      • Radni
      • Ikona elementu - Sesje Sejmiku Sesje Sejmiku
      • Z prac Komisji Sejmiku
      • Kompetencje Sejmiku
      • Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
      • Honorowy Obywatel Województwa Lubuskiego
      • Radni poprzednich kadencji
      • Młodzieżowy Sejmik WL
    • WRDS
      • Aktualności
      • Prezydium WRDS
      • Członkowie WRDS
      • Stanowiska
      • Uchwały
      • Opinie
      • Apele
  • Region
    • Lubuskie media
    • Parlamentarzyści
    • Rady i organy doradcze
  • Kontakt
Wyszukiwarka główna
Dla mieszkańca
Urząd
Samorząd
Region
Kontakt
Zdrowie
NGO
Współpraca zagraniczna
Środowisko
e-lubuskie
Kultura i dziedzictwo
Sport i edukacja
Turystyka
Rozwój Regionu
Informacja przestrzenna i nieruchomości
Transport i Infrastruktura
Stypendia Marszałka
Gospodarka
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Lubuski Lider Biznesu
Promocja Województwa
Zamówienia publiczne
Fundusze Europejskie
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Aktualności
Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz spółki
Umieszczenia w szpitalach psychiatrycznych na podstawie postanowienia sądowego
Przymus bezpośredni
Staże podyplomowe lekarzy
Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich kierowców oraz osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
Programy zdrowotne
Programy w zakresie ochrony zdrowia
Informator o dostępnych w województwie lubuskim formach wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi
Konsultacje społeczne
Polub nas na FB
Kontakt
Aktualności
Otwarte konkursy ofert
Tryb pozakonkursowy (małe granty)
Program współpracy i regulamin udzielania dotacji
Współpraca z NGO - kontakty
Konsultacje społeczne
Generator ofert
Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubuskiego
Nabór do KM FEL 2021-2027
Aktualności
Priorytety Współracy Zagranicznej
Partnerzy Województwa Lubuskiego
Umowy, Porozumienia i Oświadczenia o współpracy
Inne formy współpracy
Kontakt
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
Aktualności
POMOC DE MINIMIS
BDO i opłaty produktowe
Dostęp do informacji o środowisku
Ekopłatnik
Opłaty za korzystanie ze środowiska
Rejestr informacji o środowisku
Środowisko BIP
Zużyte baterie i akumulatory
Aktualności
MedBrain L – lubuski projekt wsparcia diagnostyki i medycyny systemami Sztucznej Inteligencji
Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - Data Center
Lubuskie kontra Wirus
Lubuski e-Urząd II
Lubuskie e-Zdrowie
Park technologii kosmicznych
Termomodernizacja Budynku UMWL
Rewitalizacja budynku Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. na potrzeby Lubuskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - etap I
Aktualności
Dotacje na zabytki
Lubuskie Szlaki Dziedzictwa Kulturowego
Lubuskie Pomniki Historii
Zabytki Światowego Dziedzictwa UNESCO w lubuskiem
Instytucje kultury
Strategie i Programy
Szlak Kościołów Drewnianych
Zamki, pałace i dwory
Nagrody Kulturalne Marszałka
Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w Drzonkowie
Nagrody i wyróżnienia w dziedzinie sportu
Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego Województwa Lubuskiego w zakresie sportu
Rozwój infrastruktury sportowej w Województwie Lubuskim 2025
Infrastruktura boisk piłkarskich
Jednostki oświatowe
Informacje oświatowe
Informacje o naborach do szkół i placówek
Konkursy na dyrektorów wojewódzkich jednostek oświatowych
Lubuska Edukacja Ekologiczno - Klimatyczna (Nauka)
Projekt - Lubuska Szkoła Przyszłości
Aktualności
Enoturystyka
Atrakcje Lubuskie
Organizatorzy turystyki i przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych
Ewidencja Obiektów Hotelarskich
Przewodnicy Górscy, Przewodnicy Turystyczni i Piloci Wycieczek
Kontakt
Aktualności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego
Lubuska Rada Doradcza ds. Rozwoju Regionu
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne
Polityka spójności
Rewitalizacja
Szkolnictwo wyższe
Kontakt
Aktualności
Regionalny Węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Lubuskiego
Geoportale lokalne
Planowanie przestrzenne (m.in. opracowania studialne)
Nieruchomości na sprzedaż
Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
Główny Urząd Geodezji i Kartografii
Wyszukiwarka Ksiąg Wieczystych
Obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa
Publiczny Transport Zbiorowy
Aktualności
Transport Lotniczy
Infrastruktura Drogowa
Infrastruktura Energetyczna
Ikona elementu - Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Projekt RailBLu
Projekt OdraVelo
Lubuskie Talenty - Program Stypendialny
Lubuscy Zawodowcy - Program Stypendialny
Stypendia dla studentów kierunków medycznych
Stypendia naukowe, twórcze i artystyczne
Stypendia sportowe
Stypendia dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni
Zainwestuj w Lubuskiem
Zostań eksporterem
Ikona elementu - Misje gospodarcze Misje gospodarcze
Publikacje
Informacje o gospodarce Województwa
Inteligentne specjalizacje
Akredytacja Regionalna
Program Rozwoju Innowacji
Prezentacja Gospodarcza
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Poprzednie edycje
Aktualności
Filmy promocyjne
Materiały On-Line
Logo i Herb Województwa
Patronaty Marszałka Województwa
Atrakcje Lubuskie
Lubuskie Centrum Winiarstwa
Aktualności
Interreg
Regionalny Program Operacyjny - Lubuskie 2020
Zapytaj o Fundusze Europejskie
RODO w PIFE
Rzecznik Funduszy Europejskich
Aktualności
Informacje o nowej inwestycji
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Ekspertyza - charakterystyka sytuacji kobiet i mężczyzn w województwie lubuskim
Równościowy Plan Dziania dla województwa lubuskiego na lata 2025-2030.
Sprawozdawczość
Kontakt
Kontakty
Petycje
Standardy ochrony małoletnich
System Zarządzania Jakością
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Zarząd Województwa
Sejmik
WRDS
Aktualności
Radni
Ikona elementu - Sesje Sejmiku Sesje Sejmiku
Z prac Komisji Sejmiku
Kompetencje Sejmiku
Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
Honorowy Obywatel Województwa Lubuskiego
Radni poprzednich kadencji
Młodzieżowy Sejmik WL
Aktualności
Prezydium WRDS
Członkowie WRDS
Stanowiska
Uchwały
Opinie
Apele
Lubuskie media
Parlamentarzyści
Rady i organy doradcze
Wyszukiwarka mobilna
  • Strona główna
  • Dla mieszkańca
  • Fundusze Europejskie
  • Fundusze Europejskie
  • Odpowiedź na uwagi dot. projektu...
15 stycznia 2014

Odpowiedź na uwagi dot. projektu RPO Lubuskie 2020

Udostępnij

X.com Facebook.com LinkedIn.com Pinterest.com
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.

W związku z przedstawionymi przez Wojewodę Lubuskiego Jerzego Ostroucha uwagami dotyczącymi zapisów Projektu Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 publikujemy odpowiedź marszałek Elżbiety Polak, w której ustosunkowuje się do poruszonych kwestii.    

W odpowiedzi na Pana pismo w sprawie zapisów Projektu Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, chciałabym podziękować za wzięcie udziału w debacie publicznej nad wizją perspektywy finansowej 2014-2020 w ujęciu naszego regionu. Jednocześnie pragnę ustosunkować się do poruszonych przez Pana kwestii.

Po pierwsze pragnę zwrócić uwagę, iż Regionalny Program Operacyjny zostanie przyjęty w drodze uchwały Zarządu Województwa Lubuskiego dopiero po zakończeniu formalnych negocjacji z Komisją Europejską oraz po oficjalnej akceptacji KE tego dokumentu. Do tego momentu Zarząd proceduje z projektem Programu, który na bieżąco jest uzupełniany o wszystkie brakujące elementy. Po drugie spieszę poinformować, iż w dniu 20 grudnia 2013 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 347 został opublikowany pakiet legislacyjny Polityki Spójności na lata 2014-2020, zgodnie z którym rozporządzenie, które reguluje organizację perspektywy finansowej na lata 2014-2020, to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

W odniesieniu do elementów obligatoryjnych każdego programu operacyjnego, wyjaśniam, iż  na etapie kończenia prac nad Projektem RPO-L2020, znana już była wartość alokacji na jego realizację (906,1 mln euro), jednakże szczegóły podziału środków (w tym podział pomiędzy fundusze EFRR oraz EFS), zostały przekazane regionom w terminie uniemożliwiającym ich ujęcie na tym etapie prac nad dokumentem. Projekt Programu zawiera zatem jedynie informację o procentowym udziale poszczególnych funduszy w ramach zdefiniowanych Osi Priorytetowych. Obecnie trwają prace nad uzupełnieniem brakujących części merytorycznych dotyczących projekcji finansowej. Ostateczne ich zakończenie zależy jednak od wielu czynników, między innymi wyników konsultacji społecznych, które również mają wpływ na alokowanie środków w poszczególnych obszarach wsparcia.

W odniesieniu do  kwestii związanych z oceną ex ante Programu, należy podkreślić, iż proces ten został już rozpoczęty. Wyłoniono wykonawcę, który zrealizował już pierwszy etap badania i rozpoczął kolejny. Zgodnie z przyjętym harmonogramem raport końcowy z ewaluacji powinien zostać przekazany przed końcem I kwartału 2014 roku. Równolegle z postępowaniem na wyłonienie wykonawcy badania ewaluacyjnego uruchomiono procedurę ws. przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko RPO – Lubuskie 2020. Niestety pierwsze postępowanie przetargowe nie zakończyło się podpisaniem umowy (wybrany wykonawca odstąpił od podpisania umowy). Kolejny przetarg wyłonił wykonawcę na przeprowadzenie oceny, umowa została podpisana, a wykonawca przystąpił do wykonania zadania. Przy zakładanym harmonogramie, prace w tym zakresie powinny zakończyć się na początku II kwartału 2014 roku. Należy przy tym podkreślić, iż zadanie to obejmuje również przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych.

W związku z tym, iż aktualnie trwają prace w zakresie aktualizacji wielu strategii branżowych (w tym w zakresie zdrowia, czy turystyki), faktycznie może stanowić to utrudnienie dla analizy szerokiego horyzontu Programu. Niemniej Instytucja Zarządzająca dokłada wszelkich starań w celu koordynacji treści zapisów RPO-L2020 z projektowanymi strategiami. Koniecznym jest jednak zaznaczenie faktu, że strategie branżowe są rozwinięciem Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 i jako takie muszą realizować cele i kierunki w niej wskazane. Podobnie RPO – Lubuskie 2020 jest dokumentem, który wpisuje się bezpośrednio w zapisy SRWL. Zasada programowania zakładająca odwołanie się do dokumentów wyższego szczebla zapewnia, iż strategie o których mowa, będą realizowały spójną z RPO-L2020 wizję. Dodać należy również, iż strategia ma inny charakter niż program operacyjny. W części są ze sobą zbieżne, lecz nie są to dokumenty tożsame. Program operacyjny jest narzędziem wykonawczym (jednym z wielu) dla SRWL, ale jednocześnie musi realizować założenia przyjęte przez KE, stąd też nie jest to instrument odpowiadający na wszystkie wyzwania zdefiniowane w strategii rozwoju regionu, czy strategiach branżowych.[m1]  Dlatego dalece nieuzasadnionym jest obawa, iż równoległe procedowanie z dokumentami programowymi i strategiami (które tylko częściowo znajdują swoje odniesienie w RPO) będzie miało swoje negatywne konsekwencje implementacyjne.  Nie podzielam również Pańskiej obawy o brak koordynacji w procesie tworzenia Programu z aktualizacją dokumentów strategicznych. Oba te procesy są ze sobą sprzężone, a weryfikacja zbieżności, obszarów wrażliwych z punktu widzenia programowania, jest prowadzona na bieżąco.

Wyłonienie inteligentnych specjalizacji naszego regionu stanowi ogromne wyzwanie. Dlatego też należy dołożyć wszelkiej staranności, aby proces ten został przeprowadzony w sposób właściwy. Jakość działań w procesie określania IS, jest dla nas priorytetem. W grudniu 2013 r. opracowano wstępny raport nt. potencjałów rozwojowych województwa lubuskiego. Prace dotyczące IS mają charakter przede wszystkim oddolny, konsultacyjny, z zaangażowaniem środowiska przedsiębiorców, środowiska naukowego i organizacji około biznesowych. Ponieważ to te środowiska są naturalnymi kreatorami procesów rozwoju gospodarczego. W tym zakresie Program odnosi się ogólnie do kwestii specjalizacji regionu wskazując na szczególne znaczenie działań i projektów wpisujących się w wyznaczone specjalizacje regionu. Mając na uwadze fakt, iż specjalizacje pierwotnie wskazane mogą ewoluować w okresie realizacji RPO, literalne ich zapisanie w treści RPO, w mojej opinii, nie jest konieczne. Szersze odniesienie do specjalizacji regionu będą zawarte w uszczegółowieniu Programu, ale przede wszystkim w kryteriach wyboru Projektów, które będą odzwierciedleniem bieżącej sytuacji i zmian zachodzących w tym zakresie.

W stosunku do kwestii dotyczącej przewidzianych trybów kontraktowania środków w ramach RPO – Lubuskie 2020, należy wskazać, iż informacje w zakresie stosowania trybu pozakonkursowego została zamieszczona w opisie każdego priorytetu inwestycyjnego w ramach RPO – Lubuskie 2020. Tryb pozakonkursowy będzie obejmował zarówno realizację projektów pochodzących z listy projektów strategicznych, jak również projekty w ramach ZIT. Szczegółowe kryteria wyboru projektów do realizacji będą określone na etapie realizacji Programu i będą identyczne dla wszystkich Beneficjentów bez względu, w jakim trybie kontraktacji będą się ubiegać o środki. Natomiast lista projektów strategicznych tworzona jest w oparciu o zapisy Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego oraz w wyniku konsultacji społecznych, w czasie których zgłaszane są propozycje inwestycji o charakterze kluczowym dla regionu. Niemniej jednak prace nad określeniem ostatecznego kształtu listy projektów strategicznych nadal trwają, również pod kątem dostępności środków w ramach RPO, jak i możliwości ich finansowania z innych źródeł.

W odniesieniu do bardzo ważnego obszaru wsparcia Programu, jakim jest ochrona zdrowia zapewniam, że stanowi on przedmiot naszej szczególnej troski. Planując interwencję w tym sektorze należy mieć na uwadze, że do chwili obecnej Komisja Europejska nie odniosła się szczegółowo do planów Polski określonych w projekcie Umowy Partnerstwa, gdzie opisane zostały założenia realizacji wsparcia. Niemniej jednak Projekt RPO – Lubuskie 2020 zakłada interwencję w sektor ochrony zdrowia. Szczegóły w tym zakresie zostaną określone na późniejszym etapie, w tym także poprzez katalog kryteriów oceny. Natomiast w kwestii projektów planowanych do realizacji w ramach Strategii Rozwoju Polski Zachodniej informuję, iż trwają prace nad samym dokumentem strategicznym, jak również szczegółowe uzgodnienia dotyczące wspólnych przedsięwzięć. W tym miejscu informuję również, iż prace nad podziałem interwencji pomiędzy wszystkimi programami operacyjnymi, jakie będą realizowane w perspektywie na lata 2014 – 2020 nie zostały jeszcze zakończone. Dodatkowo pragnę zwrócić uwagę, iż katalog potencjalnych beneficjentów Programu będzie miał charakter ogólny, który zostanie doprecyzowany w Uszczegółowieniu. W odniesieniu do samej Strategii Rozwoju Polski Zachodniej przekazuję, iż prace nad dokumentem są koordynowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju i są w fazie końcowej. Zgodnie z harmonogramem w lutym br. projekt Strategii zostanie skierowany do konsultacji społecznych i międzyresortowych.

W stosunku do wsparcia rozwoju cyfrowego regionu przewidzianego w ramach RPO – Lubuskie 2020, pragnę poinformować, iż zadania w tym zakresie będą realizowane bezpośrednio poprzez Oś Priorytetową 2 – Rozwój Cyfrowy (alokacja 4,5% EFRR). Niemniej jednak należy podkreślić, iż zadania związane z TIK, realizowane przez podmioty z sektora MŚP będą możliwe do wsparcia w ramach Osi Priorytetowej 1 – Gospodarka i innowacje. Dlatego też nie należy postrzegać alokacji OP 2, jako jedynych środków dedykowanych rozwojowi e-usług. Natomiast budowa sieci dostępowych, mimo naszych starań, nie będzie możliwa do wsparcia z poziomu regionalnego. Obecne zapisy tzw. linii demarkacyjnej przewidują taką interwencję jedynie na poziomie krajowym – ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

W odpowiedzi na wskazany przez Pana brak zapisów w Projekcie Programu dotyczących podsumowania bieżącej perspektywy finansowej (2007-2013), pragnę zapewnić, iż takie podsumowanie stanowiło jeden z podstawowych kroków w pracach nad RPO. Wnioski z takiej analizy, zarówno w zakresie udzielonego wsparcia, jak również zainteresowania i potencjału Beneficjentów inwestycjami w poszczególnych obszarach (w tym w zakresie B+R) znalazły swoje odzwierciedlenie chociażby w proponowanych typach działań, jak i w podziale alokacji. Zarząd Województwa posiada autonomię w kreowaniu rozwiązań  dla perspektywy finansowej 2014-2020 i porusza się w wyznaczonych przez politykę spójności ramach, w tym koncentracji tematycznej oraz konieczności koncentracji minimalnych wartości środków przeznaczonych na najistotniejsze z punktu widzenia całej wspólnoty obszary. Wymagania nakładane przez KE konfrontowane są z realiami naszego regionu, a propozycje ujęte w Projekcie RPO-L2020 stanowią pewnego rodzaju kompromis. Oczywiście podkreślić należy jeszcze raz, iż wszystko to, co wydarzyło się w naszym regionie dotychczas w zakresie realizacji programów finansowanych ze środków UE, jest dla nas w procesie projektowania RPO nieocenionym źródłem wiedzy, zbiorem doświadczeń, które wykorzystujemy dla zaplanowania możliwie najlepszych rozwiązań na perspektywę 2014-2020. Proszę jednak nie zapominać o czekającym nas procesie negocjacji z KE, podczas którego oba spojrzenia zostaną skonfrontowane, a w jego wyniku powstaną ostateczne zapisy RPO – Lubuskie 2020.

Nawiązując do Pana propozycji silniejszego powiązania świata nauki z biznesem w celu zapewnienia rozwoju opartego o innowacyjne rozwiązania, chciałam zapewnić, iż jest to, również w mojej opinii, bardzo istotny element wsparcia, który został odzwierciedlony w Projekcie RPO-L2020. Natomiast wsparcie skierowane na rozwój kierunków zamawianych na uczelniach w celu dopasowania oferty kształcenia do faktycznego zapotrzebowania rynku, oczywiście jest ideą bardzo słuszną, jednakże interwencja w tym zakresie może być realizowana wyłącznie na poziomie krajowym. Zapisy Projektu RPO nie przewidują takiego typu projektów.

Podniesiony przez Pana temat demografii i zagrożeń, jakie z jej zmian wypływają, pragnę zapewnić, iż w ramach programu zaprojektowano szereg działań umożliwiających walkę z negatywnymi skutkami zmian ludnościowych. Działania te obejmują zdrowotną profilaktykę zawodową w celu jak najdłuższego utrzymania pracownika na rynku pracy, wsparcie skierowane na zwiększenie miejsc opieki nad dziećmi oraz osobami zależnymi, wprowadzanie elastycznych form zatrudnienia w celu umożliwienia łączenia życia zawodowego i rodzinnego. Zaplanowano również działania mające na celu szeroką promocję i wsparcie w zakresie uczenia się osób dorosłych.

Uwaga dotycząca przyjętego formatu RPO oraz terminologii stosowanej w dokumencie, które różnią się od tych, do których wszyscy przyzwyczailiśmy się w perspektywie finansowej 2007-2013, jest naturalnie słuszna. Pragnę jednak ponownie nawiązać do wymagań, jakie wynikają z dokumentów unijnych, określających definicje pojęć używanych w celu opisu celów, czy obszarów wsparcia. Przyjęta formuła dla RPO jest uniwersalna, co ma standaryzować proces programowania i ułatwić negocjacje. Jednak jestem przekonana, że to nie będzie w żadnym stopniu stanowiło przeszkody, czy znacznego utrudnienia dla zrozumienia dokumentu oraz późniejszej aktywności beneficjentów. Zadaniem IZ RPO jest wyeliminowanie wszelkich barier i obciążeń na etapie wdrożeniowym. Program jest najważniejszym dokumentem, ale proszę nie zapominać o dokumentach, które będą rodzajem wytycznych, zbiorem warunków i zasad dla beneficjentów. Ich rolą będzie przygotowanie beneficjentów do realizacji Projektów, w uzupełnieniu do zapisów Programu.

Pragnę zapewnić, iż wszystkie uwagi i sugestie, które otrzymujemy w procesie konsultacji są dla nas inspiracją i bodźcem do przemyślenia zaproponowanych rozwiązań, tak aby RPO – Lubuskie 2020 był dokumentem żywym, z którego celami mógłby się identyfikować każdy Lubuszanin, godzącym wymagania i ograniczenia wynikające z wizji rozwoju UE z potrzebami i specyfiką naszego regionu.


Elżbieta Polak
Marszałek Województwa Lubuskiego

Pobierz PDF
Kategoria: Fundusze Europejskie
  • Poprzedni wpis Harmonogram konkursów LRPO na rok 2014
  • Następny wpis Nakręć się na wybory!

Zobacz również

  • Fundusze Europejskie
    10.01.2014
    Spotkania informacyjne 8.2.POIG w Zielonej Górze i w Gorzowie...
    Główny Punkt Informacyjny o Funduszach Europejskich w Zielonej Górze i w Gorzowie Wlkp. we współpracy...
  • Fundusze Europejskie
    10.01.2014
    Spotkanie informacyjne dla dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych
    27 stycznia 2014 r. odbędzie się pierwsza z cyklu narad roboczych dotycząca rozwoju szkolnictwa zawodowego...
Zobacz więcej

Dodatkowe informacje

Logo Lubuskie Warte zachodu

Adres:

Województwo Lubuskie - Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego

ul. Podgórna 7

65-057 Zielona Góra

  • Ikona elementu - Facebook Facebook
  • Ikona elementu - Instragram Instragram
  • Ikona elementu - youtube youtube

Kontakt:

tel.: +48 68 456 52 00

fax: +48 68 456 52 96

kancelaria.ogolna@lubuskie.pl

e-Doręczenia: AE:PL-59819-50513-EDBAG-31

Godziny otwarcia urzędu:

pn-pt: 7:30 - 15:30

W imieniu Zarządu i Marszałka interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmuje Sekretarz Województwa w każdą środę w godzinach 8.30-16.30, po uprzednim umówieniu się.
Tel. +48 68 456 55 00

Dane:


NIP: 973-05-90-332

REGON: 970770089

TERYT: 0862011 16742

Dla mieszkańca
Zdrowie
NGO
Współpraca zagraniczna
Środowisko
e-lubuskie
Kultura i dziedzictwo
Sport i edukacja
Turystyka
Rozwój Regionu
Informacja przestrzenna i nieruchomości
Transport i Infrastruktura
Stypendia Marszałka
Gospodarka
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Lubuski Lider Biznesu
Promocja Województwa
Zamówienia publiczne
Fundusze Europejskie
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Urząd
Kontakty
Petycje
Standardy ochrony małoletnich
System Zarządzania Jakością
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Samorząd
Zarząd Województwa
Sejmik
WRDS
Region
Lubuskie media
Parlamentarzyści
Rady i organy doradcze
Kontakt
  • Deklaracja dostępności
  • Zasady bezpieczeństwa w Internecie
  • ePuap UMWL
  • Formularz kontaktowy
© Copyright Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
Realizacja: IDcom.pl