
W sobotę, 15 czerwca 2024 r. firma Hertz New Technologies zaprezentowała swój system antydronowy HAWK, który innowacyjnie wdrożono właśnie w Porcie Lotniczym Zielona Góra-Babimost.
System ten wykrywa m.in. niewidzialne dla radarów drony oraz skutecznie je neutralizuje. Oprócz lotniska chroni obiekty infrastruktury krytycznej w Polsce i na świecie, a także jest wykorzystywany przez policję.
Województwo Lubuskie, które jest właścicielem lotniska w Babimoście, wspiera projekt ze względu na jego znaczenie także w kontekście militarnym. – Projekt jest finansowany z funduszy unijnych jako rozwiązanie związane z nowymi technologiami, które są dla nas w regionie szczególnie ważne. Ale wiemy też, że od jakiegoś czasu naszym lotniskiem interesuje się wojsko i Ministerstwo Obrony Narodowej. Prowadzimy różnego rodzaju rozmowy i konsultacje, które kilka miesięcy temu doprowadziły do podpisania porozumienia o wspólnym użytkowaniu tego lotniska i wykorzystaniu go do celów militarnych. Wiadomo, że sytuacja geopolityczna mocno się zmieniła, stąd staramy się podnieść atrakcyjność tego lotniska. Pokazujemy też wojsku i ministerstwu naszą elastyczność. Mam nadzieję, że ta dzisiejsza wizyta pozwoli jeszcze bardziej przybliżyć szczegóły ważne dla podjęcia tej decyzji. Liczymy, że w najbliższym czasie sytuacja będzie zmierzać do jakiegoś finału i poznamy możliwości Ministerstwa Obrony Narodowej, jego plany, tak żebyśmy też mogli się przygotować. Jesteśmy otwarci na współpracę, gotowi na różnego rodzaju kompromisy. To pokazaliśmy, zawierając to porozumienie. Mamy nadzieję, że to jest szansa i dobre perspektywy dla rozwoju tego lotniska. A ten projekt antydronowy, tego typu rozwiązania, warto implementować tam, gdzie jest infrastruktura krytyczna w naszym kraju. Wszyscy chcemy czuć się bezpiecznie – powiedział marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.
Jak działa system HAWK?
System antydronowy HAWK wykrywa wszystko, co porusza się w powietrzu i potrafi to sklasyfikować. Umożliwia wykrycie drona, jego pozycji i prędkości lotu, a także jego operatora. Jest skuteczny jako ochrona zarówno przed pojedynczym dronem, jak i rojem dronów. System, oprócz identyfikowania bezzałogowców, może je także zneutralizować w czasie lotu. Hertz New Technologies jako jedyna firma w Polsce opracowała i produkuje system neutralizacji ręcznej. W uproszczeniu można to nazwać elektroniczną bronią ręczną. Działa ona w technologii jammingu, czyli zagłuszania częstotliwości. Operator HAWK może zneutralizować drona poprzez zmuszenie go do lądowania albo odesłanie do miejsca startu.
– Polska musi przygotować się na zagrożenia niesione przez drony. Dobra wiadomość jest taka, że mamy skuteczne rozwiązania, czyli produkowane w Polsce jedne z najnowocześniejszych na świecie systemów antydronowych – HAWK, które chronią obiekty infrastruktury krytycznej. Nasz system wdrożyliśmy w porcie lotniczym Zielona Góra-Babimost. W ciągu dwóch miesięcy od instalacji odnotowano około 150 dronów znajdujących się w obrębie lotniska i siedem na podejściu do lądowania. Władze lotniska nie zdawały sobie wcześniej sprawy, ile bezzałogowców lata w obrębie ich portu. Dopiero HAWK uświadomił im skalę zagrożenia – powiedział Zygmunt Rafał Trzaskowski, prezes zarządu Hertz New Technologies.
Na to, jak ważna dla bezpieczeństwa powietrznego jest neutralizacja dronów, zwraca też uwagę gen. Ireneusz Nowak, inspektor Sił Powietrznych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych. – W naszych bazach lotniczych również potrzebujemy tego typu systemów. Wykonujemy loty na samolotach odrzutowych, z dużymi prędkościami i zderzenie z dronem może mieć katastrofalne skutki. Kwestie bezpieczeństwa w czasie pokoju również są dla nas bardzo ważne, więc cieszy, że tego typu rozwiązania są w Polsce, są budowane przez polskich inżynierów. Oby było tak dalej – mówił generał.
To co wyróżnia system HAWK na tle innych systemów antydronowych, to spoofing. W uproszczeniu, polega on na podstawieniu sztucznych satelitów, które oszukują drona tak, aby leciał w innym kierunku niż zaplanował operator. HAWK może również zmienić sposób, w jaki dron odbiera pułap wysokości i wówczas BSP uderzy o ziemię. Trzecią opcją z zakresu spoofingu jest zmuszenie bezzałogowca do wykonania zawisu, który będzie trwał do wyczerpania baterii. HAWK wyróżnia się na świecie także tym, że potrafi wykryć drony w technologii stealth, czyli niewidzialne dla radarów oraz skutecznie neutralizować „niekinetycznie” nie tylko drony komercyjne, ale również zaawansowane drony wojskowe.
System przewidziany do obrony obiektów infrastruktury krytycznej może też chronić poszczególne elementy systemu obrony kraju, np. lotniska wojskowe czy wyrzutnie Patriot. Dlatego wojsko również potrzebuje skutecznego systemu antydronowego, który stanowiłby uzupełnienie systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej.
W pokazie uczestniczyli też wicemarszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski, prezes zarządu spółki Lotnisko Zielona Góra-Babimost Robert Narkun oraz dyrektor Departamentu Infrastruktury Transportowej UMWL Arkadiusz Mieczyński.