
Zakończyła się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 315 na odcinku Lipiny-Kolsko. To kontynuacja zadania, które zostało zrealizowane w 2019 r. od Przyborowa do granicy województwa. Projekt podsumowano 25 listopada 2025 r.
Inwestycja była realizowana w trzech etapach na czterech odcinkach: w miejscowości Kolsko, w Konotopie i na trasie Konotop-Marianki oraz na odcinku Lubięcin-Przyborów. Wartość projektu wyniosła prawie 35 mln złotych. Wkład z Funduszy Europejskich to ponad 23 mln złotych.
– Myślę, że z perspektywy mieszkańców te 11 kilometrów nowo oddanej drogi to bardzo ważna infrastruktura ze względów komunikacyjnych i bezpieczeństwa. Inwestycja łączy zadania, które wcześniej realizowało Województwo Lubuskie. Te drogi nie miałyby szansy powstać, gdyby nie nasza obecność w Unii Europejskiej. 70% kwoty przeznaczonej na to zadanie pochodziło właśnie ze środków unijnych. Dziękuję całemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich na czele z jego dyrektorami i wykonawcy, że udało się przeprowadzić tę inwestycję, a mieszkańcom i pani wójt – gratuluję. Oby ta droga nam służyła i była bezpieczna – mówił marszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski.
Kluczowa droga dla gospodarki, ochrony przeciwpowodziowej i turystyki
Przebudowa drogi jest także ważna gospodarczo w kontekście sąsiedztwa z Wielkopolską oraz bezpieczeństwa przeciwpowodziowego.
– Droga wojewódzka nr 315 ma dla mnie szczególne znaczenie, ponieważ jestem mieszkańcem powiatu nowosolskiego – mówił wicemarszałek Grzegorz Potęga. – To nasza oś, która łączy zachód ze wschodem regionu. Jeśli mamy szukać drogi, która w całości jest dofinansowana przez Unię Europejską, to jest to właśnie droga nr 315. W poprzedniej perspektywie finansowej zostały wykonane remonty innych odcinków, a teraz dopełniamy te inwestycje. Wzmacniamy potencjał kolejnych odcinków, które razem tworzą całość drogi o standardzie wojewódzkim pozwalającej jechać z Lubuskiego do Wielkopolski – dodał wicemarszałek.
– Oprócz połączenia z Wielkopolską droga ta zapewnia lepszą dostępność do Pojezierza Sławskiego i okolic, jak również do jezior znajdujących się w gminie Kolsko i gminie wiejskiej Nowa Sól. Kolejną rzeczą istotną z punktu widzenia mieszkańców jest dostęp do ścieżki rowerowej – mówiła radna Województwa Lubuskiego Małgorzata Paluch-Słowińska.
Do wyremontowania pozostał fragment drogi za mostem w Nowej Soli do Przyborowa. – Wiem, że już jest dofinansowanie na ten cel. Chcemy partycypować w kosztach projektowania i budowy ścieżki rowerowej – zapowiedziała wójt gminy Nowa Sól Izabela Bojko. Wspomniała, że przeprowadzony remont ma również znaczenie turystyczne. – To główna magistrala, która przebiega przez gminę wiejską od Nowej Soli do Kolska i dalej do Wschowy. Niezwykle ważna droga, którą przyjeżdżają turyści, zostawiają tutaj swoje samochody, przesiadają się na jednoślady i jadą dalej po nieczynnej linii nr 371. Niewątpliwie najbardziej usatysfakcjonowani są nasi mieszkańcy, bo to oni na co dzień poruszają się tymi drogami, ale nie oznacza to, że nie będą one służyć innym – mówiła wójt.
– Również bardzo cieszę się z tej inwestycji. W imieniu mieszkańców bardzo serdecznie dziękuję panu marszałkowi, Zarządowi Dróg Wojewódzkich i wykonawcy. Nasza gmina sąsiaduje z Wielkopolską i czasem ta Wielkopolska trochę onieśmiela nas swoim przepychem. Ale jeśli chodzi o tę inwestycję, nie mamy kompleksów – gdy wjeżdża się do Sławocina, czyli na rubieże województwa lubuskiego, jest się czym pochwalić. Bardzo serdecznie dziękuję za współpracę i partnerstwo przy realizacji projektu – powiedziała wójt gminy Kolsko Iwona Brzozowska.
„To realizacja strategii rozwoju dróg wojewódzkich”
W ramach inwestycji oprócz samej drogi powstały chodniki, elementy kanalizacji deszczowej, poprawiono również oznakowanie i oświetlenie.
– Gruntowna przebudowa blisko 11 kilometrów drogi realizowana z wykorzystaniem ruchu wahadłowego nastręczała wielu problemów – przyznaje dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Marcin Ogorzałek. – Wykonawca świetnie poradził sobie jednak z tymi trudnościami, dzięki czemu mamy wspaniały efekt w postaci przebudowanej drogi. To pierwsza zakończona inwestycja w ramach obecnej perspektywy dofinansowań z Unii Europejskiej. Przed nami kolejne zadania z wykorzystaniem tych środków. Ta inwestycja i zrealizowany wcześniej odcinek pokazuje, że Województwo Lubuskie posiada precyzyjną strategię rozwoju sieci dróg wojewódzkich i konsekwentnie ją realizuje – mówił dyrektor ZDW.
– Zostawiamy państwu drogę w stanie, który umożliwia bezpieczny ruch. Serdeczne podziękowania dla Zarządu Dróg Wojewódzkich, dziękuję również moim koleżankom i kolegom, jak również podwykonawcom i dostawcom, którzy przyczynili się do tego, że inwestycja została zrealizowana w czasie i w bardzo dobry sposób – dodał Maciej Hewusz, dyrektor regionu firmy Colas Polska sp. z o.o.
W wydarzeniu podsumowującym realizację projektu wziął udział również zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich Krzysztof Kocik.
![lg.png [1342x107]](https://files.lubuskie.pl/sites/1/wiadomosci/25299/fotos/orign/lg.png)

