
Radni województwa podjęli uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na powołanie jednoosobowej spółki Województwa Lubuskiego pod firmą Lubuski Transport Publiczny sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze. Za przyjęciem uchwały jednogłośnie zagłosowało 28 radnych.
8 grudnia 2025 r. odbyła się nadzwyczajna sesja Sejmiku Województwa Lubuskiego. Tematem obrad było powołanie transportowej spółki Województwa Lubuskiego. Radni województwa podjęli uchwałę, której celem jest zapewnienie mieszkańcom województwa wysokiej jakości usług transportowych, zwiększenia mobilności społecznej, wspierania zrównoważonego rozwoju oraz budowania nowoczesnego, zintegrowanego systemu komunikacji publicznej na obszarze województwa lubuskiego.
Trzeba mieć plan i drogowskaz, gdzie dążyć
Marszałek Sebastian Ciemnoczołowski podkreślał, że dzisiejszy dzień jest nie zwieńczeniem, ale początkiem drogi. Zaznaczał, że wiele wyzwań przed nami i że nie będzie to prosta droga. - Dziś stawiamy pierwszy krok. Jako region mamy potencjał, siłę, wiedzę, żeby nie zdawać się na przypadek podmiotów, które nie radzą sobie z podstawową funkcją, do jakiej zostały powołane i do jakiej zostaliśmy ustawowo zobligowani jako organizator przewozów kolejowych. Chciałem bardzo podziękować wszystkim radnym, którzy na ostatniej sesji w tej sprawie podjęli jednogłośnie stanowisko, bo dla Zarządu jest to bardzo ważne. Chodzi o to, by spółka nie tylko wystartowała, ale żeby zbudowała w najbliższym czasie skutecznie przewozy regionalne na najwyższym poziomie. To się nie zdarzy od razu, to jest proces – tłumaczył marszałek.
Dziękował posłowi Waldemarowi Sługockiemu za umożliwienie skutecznych rozmów z ministrami i prezesami spółek kolejowych. Słowa podziękowania skierował w stronę posłów: Stanisława Tomczyszyna, Krystyny Sibińskiej i Katarzyny Osos oraz wszystkim, którzy byli zaangażowani w ten proces oraz dyrekcji i pracownikom Departamentu Infrastruktury Transportowej UMWL. – Bez tego wsparcia to by się nie udało. Powołać spółkę w kwestiach prawnych nie jest trudne, w praktyce jest to dużo trudniejsze. Przejechaliśmy wiele kilometrów między Zieloną Górą a Warszawą. Odbyliśmy dziesiątki spotkań. Przepracowaliśmy na tych spotkaniach wiele tematów, spędziliśmy wiele godzin na tych rozmowach, niektórych niełatwych. Nieraz musieliśmy wracać po kilka razy na te spotkania do instytucji, przekonywać, dlaczego chcemy to zrobić, jaka jest sytuacja w województwie lubuskim – mówił marszałek S. Ciemnoczołowski.
Marszałek podczas swojego wystąpienia mówił o wyzwaniach, planach i perspektywie na najbliższe lata. - To są bardzo precyzyjnie przemyślane kroki, cele, sposoby dojścia do miejsca, do którego chcemy dojść w 2035 roku. Powołanie spółki powinniśmy traktować nie jako cel sam w sobie, to jest narzędzie do lepszej jakości przewozów kolejowych i do walki z wykluczeniem transportowym. Musimy pokazać scenariusz, jaki widzimy w 2035 roku – mówił.
Wśród głównych zadań infrastrukturalnych na terenie naszego województwa wymienił: elektryfikacje sieci, remonty oraz modernizacje infrastruktury PKP PLK, w tym uruchomienie linii nieczynnych, odbudowa i rozbudowa linii do parametrów dwutorowych, infrastruktura kolei aglomeracyjnych. To również przejmowanie i odbudowa przez samorząd niektórych linii zlikwidowanych. W zakresie infrastruktury punktowej wskazywał na: węzły miejskie w Zielonej Górze i Gorzowie Wlkp., regionalne i lokalne huby mobilności otoczenia dworców w miastach powiatowych oraz w innych ważniejszych miastach i węzłach sieci, wypożyczalnie roweru publicznego oraz dozorowane elektronicznie wiaty na rowery dla bezpiecznego pozostawienia rowerów w głównych węzłach.
Powstanie spółki to ważny i konieczny krok
Poseł Waldemar Sługocki podkreślał, że spółka, która ma powstać to wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Ziemi Lubuskiej. Spółka ta powinna powstać w województwie lubuskim wiele lat temu. - Cieszę się, że marszałek Sebastian Ciemnoczołowski jest człowiekiem, który ma dużą odwagę w sobie i podejmuje to wyzwanie. To moment, w którym spada na nas odpowiedzialność, ale to my będziemy kreatorem usług transportowych w województwie lubuskim, to my będziemy ponosić tego odpowiedzialność. W regionie mamy określoną populację, potencjał i potrzeby do zrealizowania. W związku z tym musimy wywołać podmiot. To jest niesamowite, że Lubuszanie nie będą musieli się odwoływać do jakiegoś enigmatycznego urzędnika w Warszawie, prezesa jakiejś spółki, o której słyszeli lub nie. Tylko gospodarz transportu publicznego będzie znajdował się tu, na Ziemi Lubuskiej. To my będziemy decydować, to my będziemy kreować tę rzeczywistość i to my będziemy brać za nią odpowiedzialność. Wiem, że to jest trudne. Warto zwrócić uwagę na efektywność świadczonych usług w transporcie publicznym. Bierzemy na siebie to trudne wyzwanie, żeby oglądać każdą złotówkę z budżetu województwa lubuskiego, na którą bardzo ciężko, każdego dnia, w każdej sekundzie, minucie, godzinie pracują Lubuszanka i Lubuszanin. Po to, żeby racjonalnie zbudować efektywny i w sensie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców, ale także efektywny w sensie ekonomicznym układ publicznego transportu zbiorowego – mówił poseł W. Sługocki.
Dodał, że przez minione lata zapadało wiele znakomitych dla województwa lubuskiego decyzji, które spowodowały, że region obudowuje się w różne instytucje, które będą powodować, iż samorząd województwa lubuskiego będzie silniejszy, bardziej autonomiczny, sprawniejszy w swym działaniu.
- Jestem przekonana, że to wielka szansa dla województwa lubuskiego. Tworzenie spółki trwało około roku. Wszyscy mamy w sercu to, żeby pasażerowie mieli warunki podróżowania godne XXI wieku – podkreśla Anna Synowiec, przewodnicząca Sejmiku Województwa Lubuskiego
Radny Sławomir Kotylak podkreślał, że to kluczowy moment w historii województwa, jeśli chodzi o transport publiczny. - Wiele działań do tej pory było realizowanych, były różne zakupy, różne inwestycje, ale to jest wyznaczenie nowej drogi, nowego kierunku. Uniezależnienie się od otoczenia daje największą szansę na to, aby problemy transportowe tego województwa w przeciągu kilkunastu lat rozwiązać definitywnie i mieć pełną kontrolę nad tym, co będzie się działo, zarówno w wymiarze transportu kolejowego, autobusowego, czyli szeroko rozumianego transportu publicznego – mówił radny.
Sesja była również okazją do wymiany zdań i dyskusji. Radni dopytywali m.in. o terminy, konkretne linie, funkcjonowanie spółki i kapitał zakładowy.
Spółka ma zapewnić stabilny, spójny i efektywny transport publiczny
Spółka działać będzie w zakresie zadania własnego o charakterze użyteczności publicznej w obszarze organizacji publicznego transportu zbiorowego, w szczególności poprzez:
- realizację wojewódzkich i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie drogowym,
- realizację wojewódzkich i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym,
- doskonalenie i podnoszenie standardów publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa lubuskiego,
- administrowanie zintegrowanym systemem informacji pasażerskiej,
- określanie taryf biletowych, ulg, opłat dodatkowych, regulaminów przewozu,
- zakup, eksploatację i modernizację taboru kolejowego,
- świadczenie usług obejmujących bieżące utrzymanie, serwis i naprawy taboru kolejowego oraz prowadzenie zaplecza technicznego dla taboru kolejowego.
- Samorząd Województwa Lubuskiego od wielu lat boryka się z problemem niskiej jakości usług przewozowych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich świadczonych przez obecnie realizującego umowę operatora. Wieloletnia współpraca z tym operatorem wykazuje, że nie jest on w stanie zapewnić na terenie województwa lubuskiego wysokiej jakości usług przewozowych (notoryczne odwołania i opóźnienia pociągów), odpowiedniej do miejscowych potrzeb bazy serwisowej taboru kolejowego, sprawnego, nowoczesnego i elastycznego zarządzania przedsiębiorstwem (przewlekłe procedury, brak możliwości szybkiego podejmowania decyzji oraz ciągłe zmiany w obszarze kadry zarządzającej) – mówiła przewodnicząca Sejmiku Anna Synowiec.
Powyższe wpływa również na nieadekwatny wzrost nakładów z budżetu województwa wobec niewielkiego wzrostu wykonywanej pracy przewozowej i jest oceniane przez Samorząd Województwa Lubuskiego jako brak odpowiedniej efektywności ekonomicznej. Województwo Lubuskie w obecnym modelu organizacji przewozów nie posiada realnych możliwości wpływania na efektywność zarządzania spółką będącą operatorem i jej działalność na terenie województwa – czytamy w uchwale.
Regionalne problemy z realizacją kolejowych przewozów pasażerskich wynikają również w dużej mierze z utrzymania taboru, którego 63% stanowi obecnie własność Województwa Lubuskiego, co uzasadnia potrzebę utworzenia odrębnego podmiotu odpowiedzialnego za jego profesjonalne utrzymanie i eksploatację.
Radni województwa uważają, że zasadnym jest powołanie własnej spółki transportowej, która pozwoli wprowadzić jednolite standardy zarządzania, eksploatacji i obsługi taboru pasażerskiego oraz realizować będzie na pożądanym poziomie wojewódzkie i międzywojewódzkie przewozy kolejowe i autobusowe oraz świadczyć usługi związane z tym przewozem.
Celem jest profesjonalne świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego (kolejowego i autobusowego) i jest odpowiedzią na rosnące potrzeby przewozowe mieszkańców regionu oraz konieczność zapewnienia wysokiej jakości usług publicznego transportu, który będzie świadczony w sposób stabilny, spójny i efektywny ekonomicznie. Dzięki temu, Województwo Lubuskie zyska podmiot działający lokalnie, odpowiedzialny bezpośrednio przed samorządem województwa i reagujący na rzeczywiste potrzeby pasażerów, co pozwoli zagwarantować niezawodny i nowoczesny transport publiczny. Utworzenie wojewódzkiej spółki transportowej pozwoli na uporządkowanie struktur odpowiedzialnych za planowanie i realizację przewozów, a także na zwiększenie przejrzystości finansowania transportu publicznego.
Założeniem powoływanej spółki jest możliwość inwestowania w nowoczesny tabor, zarówno kolejowy jak i autobusowy wraz z nowoczesnymi systemami informacji pasażerskiej, co skutkować będzie poprawą komfortu, bezpieczeństwa i satysfakcją podróżnych z realizowanych przejazdów. Wpłynie to na zwiększenie konkurencyjności transportu zbiorowego względem transportu indywidualnego. Własny podmiot transportowy umożliwi województwu bardziej efektywne wykorzystanie źródeł finansowania, w tym środków unijnych oraz krajowych programów dedykowanych wspieraniu transportu niskoemisyjnego.
Na mocy uchwały radni wyrazili zgodę na wniesienie do spółki wkładu pieniężnego w kwocie 4 mln zł na pokrycie 4 tys. zł obejmowanych przez Województwo Lubuskie udziałów w kapitale zakładowym spółki, o wartości nominalnej 1 tys. zł każdy, po cenie równej ich wartości nominalnej.