
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
4 kwietnia w Zespole Szkół nr 6 w Gorzowie Wlkp. odbyła się debata poświęcona rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. Uczniowie walczą o mandaty w sejmie dzieci i młodzieży. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego na zaproszenie szkoły reprezentowali: Katarzyna Kozińska p.o. kierownika Wydziału Zamiejscowego w Gorzowie Wlkp. oraz Daniel Sobolewski, konsultant Głównego Punktu Informacyjnego o Funduszach Europejskich.
Setki umów, miliony złotych. W latach 2007-2013 Polska, w tym województwa lubuskiego skorzystało w znacznym stopniu z członkostwa w Unii Europejskiej. Najpierw z programów przedakcesyjnych, potem w ramach programu regionalnego i programów centralnych. O tym co się zmieniło przez ten czas opowiadali uczniowie Zespołu Szkół nr 6 w Gorzowie oraz licznie zgromadzeni goście. – Na co dzień może nie widzimy, co się zmieniło, ale wystarczy przyjrzeć się wielu inwestycjom, a zauważamy, że są zrealizowane z unijnych funduszy. One zmieniają naszą infrastrukturę, pomagają w działaniach kulturalnych, zmieniają także nas samych, poprzez inwestycje w człowieka – podkreślał Daniel Sobolewski z Głównego Punktu Informacyjnego o Funduszach Europejskich. – Dla naszego regionu najważniejszym w starej perspektywie był Lubuski Regionalny Program Operacyjny, w przyszłych latach takim ważnym dokumentem będzie Regionalny Program Operacyjny -2020 – dodał konsultant GPI.
Podczas debaty o projektach realizowanych w oświacie mówił Radosław Wróblewski lubuski wicekurator oświaty, o tym, jak UE wpływa na gorzowskie szkoły opowiedziała Renata Pliżga z gorzowskiego magistratu. Wicedyrektor PUP w Gorzowie dodał, jakie korzyści członkostwo daje polskim pracownikom za granicą.
Organizatorzy debaty liczą na mandaty w Sejmie Dzieci i Młodzieży. Sejm DiM składa się, tak jak Sejm RP z 460 posłów. Każde z 16 województw otrzymuje proporcjonalną liczbę mandatów do liczby uczniów w gimnazjach i szkołach średnich w danym województwie.
Obrady Sejmu DiM (tak jak Sejmu RP) odbywają się w sali plenarnej, poprzedzają je obrady komisji sejmowej, opracowującej projekt uchwały, konsultacje projektu oraz organizowane przez organizacje pozarządowe warsztaty tematyczne dla posłanek i posłów. Posłowie wybierają spośród siebie sprawozdawcę komisji, który jest reprezentantem komisji na posiedzeniach Sejmu. Zobowiązany jest on do odczytania treści Uchwały przygotowanej wcześniej przez członków Komisji Sejmowej, wyjaśnienia niejasności i wątpliwości oraz do odpowiadania na zapytania poselskie. Ma on możliwość ustosunkowywania się do wypowiedzi posłów i zgłoszonych przez nich poprawek. Każdy poseł ma prawo zgłosić poprawkę, popartą podpisami 30 innych posłów. Wystąpienie poselskie nie może trwać dłużej niż 2 minuty, zaś posła sprawozdawcy 5 min. W prowadzeniu obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży pomagają marszałkowie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Posłowie mają również możliwość spotkania się z parlamentarzystami i ich klubami.
Sejm Dzieci i Młodzieży w Polsce to pierwsze tego typu przedsięwzięcie i inicjatywa w Europie. Obecnie tego rodzaju dziecięco-młodzieżowe parlamenty zostały zainicjowane także w Republice Francuskiej, Portugalii, Królestwie Wielkiej Brytanii, Finlandii i Republice Czech (stan na 2012 r.).