
Ten Eurodystrykt zostanie powołany w zaakceptowanej przez Unię Europejską formule prawnej EUWT „Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej”, który znacząco ułatwi transgraniczną współpracę niemieckich i polskich samorządów terytorialnych między sobą oraz z prywatnymi inwestorami i służbami publicznymi.
Niemiecko-polska delegacja prowadzona przez Starostę Gerharda Schmidta (powiat Märkisch-Oderland) oraz Grzegorza Tomczaka (powiat gorzowski) zaprezentowała swój pomysł umocnienia 253kilometrowego połączenia kolejowego Berlin-Gorzów/Landsberg nad Wrtą-Piła (Schneidemühl) z możliwością przedłużenia do obszaru metropolii Gdańsk-Sopot-Gdynia. Ta dotychczas zbyt mało używana trasa kolejowa jest, w jednomyślnym poglądzie przedstawicieli samorządów, trzonem przyszłego gospodarczego rozwoju przemierzanych przez nią terenów wiejskich z 600.000 mieszkańcami na powierzchni około 7.000 km2.
Powiaty i gminy wzdłuż tej linii kolejowej dostrajają swoje plany w nowym Eurodystrykcie ściśle z potrzebami nowoczesnych połączeń kolejowych (polepszenie stanu okolic dworca, lepsze skomunikowanie powierzchni użytkowych i zaplecza). Przeciwdziała się rozwojowi demograficznemu i słabości gospodarczej poprzez polepszenie i ułatwienie mobilności. Czas podróży dla transportu osobowego i towarowego w szczególności do Berlina, Gorzowa i Piły skróci się dzięki nowoczesnemu połączeniu klejowemu. Mieszkańcy Eurodystryktu „TransOderana” mają nowy centralny „motor” dla rozwoju ich regionu.
Na stan dzisiejszy, w tworzeniu Eurodystryktu bierze udział 12 niemieckich i 10 polskich samorządów terytorialnych: w Niemczech powiat Märkisch-Oderland, miasta Strausberg, Seelow i Müncheberg oraz gminy Rehfelde, Gusow-Platkow, Neuhardenberg, Golzow, Küstriner-Vorland, Letschin, Vierlinden und Lindendorf; w Polsce: powiaty gorzowski i czarnkowsko-trzcianecki, miasta Gorzów Wlkp., Trzcianki, Witnica, Kostrzyn nad Odrą, Krzyż Wlkp. i Piła jak i gmina Drezdenko i Zwierzyn.
Przedstawiciele samorządów zwracają uwagę na modelowy charakter przedsięwzięcia. Dla słabo zaludnionych, słabych w strukturze regionów spoza transeuropejskich korytarzy transportowych, Europejska Współpraca Terytorialna oferuje wielorakie możliwości kształtowania i rozwoju, które zostaną wypróbowane w następnych latach na Odrze-Warcie i Noteci. Tym samym Eyrodystrykt „TransOderana EUWT” ma swój mały, ale ważny dla wiejskiego obszaru wkład w powodzenie Strategii Europa 2020, na którą zgodzili się w zeszłym roku premierzy państw członkowskich.
Pod koniec dyskusji Sekretarz generalny Gerhard Stahl docenił zamiar powołania EUWT. Ten instrument prawny powołany z inicjatywy Komisji Regionów pozwala na długoterminowe, transgraniczne i wspólne zaangażowanie partnerów sektora publicznego.
Informację przesłał dr Welf Selke.