O rozwoju lotniska i inteligentnych specjalizacjach

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
7 lipca br. w urzędzie marszałkowskim odbyło się spotkanie, którego tematem była przyszłość regionalnego portu lotniczego Zielona Góra/Babimost oraz propozycja inteligentnych specjalizacji regionu. Do dyskusji zaproszono parlamentarzystów, radnych województwa przedstawicieli samorządów oraz lubuskich przedsiębiorców. - Chcielibyśmy pokazać, co udało nam się zrobić i w jakim kierunku zmierzamy. Póki co rozwój portu lotniczego spoczywa na naszych barkach. To spotkanie jest okazją, aby wysłuchać Państwa opinii – powiedziała marszałek Elżbieta Polak.

- Teren portu lotniczego przejęliśmy od wojska z doskonałą infrastrukturą i zainwestowaliśmy niewielkie środki. Chcielibyśmy mieć partnerów, dlatego też zapraszam miasto Zielona Góra do spółki. Jest nam to  potrzebne do rozwoju gospodarczego i rozwoju biznesu – dodała marszałek.  

Przypomnijmy, po nieodpłatnym przejęciu lotniska w Babimoście od Skarbu Państwa (Agencji Mienia Wojskowego) w maju 2010 roku, województwo lubuskie konsekwentnie dąży do uzyskania jego pełnej funkcjonalności zarówno jako lotniska pasażerskiego, jak i towarowego. Wykonano większość zaplanowanych inwestycji, które już teraz skutkują nadaniem przez Urząd Lotnictwa Cywilnego certyfikatu lotniska użyteczności publicznej. W imieniu województwa lubuskiego Portem Lotniczym Zielona Góra/Babimost zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” z siedzibą w Warszawie. Jest to jednak sytuacja przejściowa, dlatego powołano do życia spółkę „Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o.”, która docelowo ma przejąć zarządzanie portem lotniczym.

Podczas spotkania wicemarszałek Bogdan Nowak przedstawił najważniejsze wydarzenia dotyczące portu lotniczego w Babimoście oraz inwestycje, które przeprowadzono na jego terenie. – Lotnisko ma duży potencjał: parametry techniczne umożliwiające obsługę największych samolotów, infrastrukturę spełniającą europejskie wymogi, większość stolic europejskich w zasięgu 1.500 km od lotniska, sąsiedztwo BBI (budowanego lotniska w Berlinie), Poznania Ławicy i Wrocławia Strachowic. Jest także możliwość utworzenia strefy aktywności gospodarczej wokół lotniska. Nie ma ograniczeń środowiskowych i architektonicznych, co jest atutem, jakiego nie ma wiele innych polskich lotnisk. Mamy niskie koszty dla przewoźników i pasażerów w tym bezpłatny, monitorowany parking, możliwość uruchomienia serwisu technicznego samolotów – wyliczał wicemarszałek Nowak.  

Dyskusja

Do dyskusji włączyli się lubuscy przedsiębiorcy m.in. Przemysław Bieńkowski - wiceprezes Stelmetu, który podkreślił, że z punktu widzenia biznesu lotnisko jest naprawdę  ważne. Prezes firmy “LfC” Sp. z o.o. w Zielonej Górze Lechosław Ciupik dodał, że warto zadbać o to, aby to lotnisko funkcjonowało i dalej się rozwijało.  

O konieczności funkcjonowania portu lotniczego i dalszym jego rozwoju mówiła posłanka Bożenna Bukiewicz.- Otrzymaliśmy to lotnisko od wojska i powinniśmy się z niego cieszyć. Nie było efektów, bo nie było systemu ILS, nie było również certyfikatu lotniska cywilnego. To były rzeczy, które nas blokowały. Teraz możemy myśleć biznesowo, możemy być konkurencyjni. Nie mam wątpliwości, że lotnisko to musi się rozwijać. Apeluję zatem do Prezydenta Miasta Zielona Góra o przystąpienie do partnerstwa.

Janusz Kubicki - prezydent miasta Zielona Góra podkreślił, że widzi coraz większe zainteresowanie tym środkiem transportu, zwłaszcza w biznesie. - My jako miasto nie uciekamy od tego tematu. Czasami trzeba wspomóc pewne elementy, aby nie stracić czegoś większego. Jestem przeciwnikiem wydawania wielkich pieniędzy na to lotnisko i musimy starać się, aby minimalizować wydatki. Deklaruję jednak, że miasto będzie wspierać spółkę. Jeśli trzeba wejdziemy do spółki – powiedział na koniec prezydent. - Cieszę się z tej deklaracji i widzę że mamy partnera – dodała marszałek Polak.   

Głos w dyskusji zabrał również Czesław Fiedorowicz - radny województwa lubuskiego, który zwrócił uwagę, że w regionie mieliśmy świetne lotniska wojskowe m.in. w Szprotawie i Tomaszowie, a zostało tylko w Babimoście. Sami sobie szkodzimy. My to lotnisko dostaliśmy w prezencie, więc skorzystajmy z tego – dodał.

Swoje zdanie wyrazili także wiceprezydent Gorzowa Wlkp. Ewa Piekarz, burmistrz Witnicy Andrzej Zabłocki oraz burmistrz Babimostu Bernard Radny.

Marszałek Elżbieta Polak podziękowała uczestnikom spotkania za udział oraz zaangażowanie. - Dziękuję wszystkim uczestnikom, jest to dla nas niesłychanie ważne. To są trudne decyzje. Nie chcielibyśmy zamartwiać Was drobnymi sprawami, ale samo nic się nie zrobi. Od czterech lat nie było takiego spotkania. Zapewniam, że będziemy rozmawiać dalej – powiedziała na koniec marszałek Elżbieta Polak.      

INWESTYCJE WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO (WYKONANE I W TRAKCIE REALIZACJI) Inwestycje zakończone

Sieć elektroenergetyczna zasilająca oświetlenie nawigacyjne: 860.310,42 zł (731.263,85 zł dofinansowanie UE).

Droga patrolowa: 859.927,22 zł (730.938,13 zł - UE).

Strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo – Gaśniczej: 3.137.301,22 zł (2.666.706,47 zł - UE).

Remont oświetlenia projektorowego PPS nr 1 i DK „E”: 400.342,55 zł (339.999,97 zł - UE).

Inwestycje w trakcie realizacji i planowane

Budowa hali kontroli przylotów 2.920.000,00 zł (2.482.000,00 zł - UE).

Plan Generalny dla lotniska Zielona Góra w Babimoście. 349.320,00 zł (finansowane w całości przez Województwo Lubuskie).

Remont nawierzchni PPS 1 i DK „E” ok. 1.000.000,00 zł (850.000,00 zł – UE)

Rozbudowa drogi kołowania „D” ok. 2.300.000,00 zł (1.955.000,00 zł - UE).

PAŻP

System ILS/DME – koszt około 4.000.000,00 zł (3.400.000,00 zł - UE).

Radiolatarnia DVOR.

PPL

Ogrodzenie terenu lotniska (łącznie 10,5 km) - koszt około 2.700.000,00 zł.

Monitoring terenu portu lotniczego – koszt około 140.000,00 zł.

Stacja paliwa lotniczego – koszt około 1.500.000,00 zł.

Kanalizacja hali kontroli przylotów (inwestycja planowana, koszt ok. 80.000,00 zł).

INWESTYCJE PRZEDSIĘBIORSTW PRYWATNYCH

IG Polska sp. z o.o. zakupiła tereny inwestycyjne w pobliżu lotniska, w celu utworzenia intermodalnego centrum transportowo – towarowego.

Romny Enterprise sp. z o.o. sfinansowała z własnych środków budowę systemu meteorologicznej osłony dla lotnictwa cywilnego AWOS za kwotę około 4.000.000,00 zł.

Trwają rozmowy z firmą niemiecką w związku z planami budowy elektrowni fotowoltaicznej na terenie lotniska.

Port lotniczy Zielona Góra - Babimost - zobacz prezentację


Inteligentne specjalizacje

Dużym zainteresowaniem uczestników cieszył się panel dyskusyjny dotyczący inteligentnych specjalizacji w regionie, który był jednym z tematów podczas konferencji 7 lipca br.

Inteligentna specjalizacja jest narzędziem programowania polityki innowacyjności, którego celem jest realizacja Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. Każdy region powinien określić w jakiej dziedzinie, branży będzie się specjalizował i ująć to w swojej strategii rozwoju, a także odnieść to do zakresu i sposobu wykorzystania środków z UE.

W trakcie prac nad diagnozowaniem inteligentnych specjalizacji Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego wraz z wyłonionym w przetargu wykonawcą dokonał analizy potencjałów, jakimi dysponuje województwo. Pod uwagę były brane potencjały gospodarcze, społeczne, instytucjonalne, przestrzenne, przyrodniczo-kulturowe oraz technologiczne. W proces badawczy zostało zaangażowane szerokie grono interesariuszy. Czynny udział w procesie wyłonienia propozycji inteligentnych specjalizacji brała udział Lubuska Rada Innowacji, przedstawiciele Instytucji Otoczenia Biznesu, świata nauki oraz biznesu. Proces wyłonienia kluczowych obszarów był konsultowany z reprezentantami Banku Światowego, Komisji Europejskiej i Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Wynikiem przeprowadzonych analiz jest raport zawierający rekomendowane obszary inteligentnych specjalizacji województwa lubuskiego.

Zagadnienia dotyczące inteligentnych specjalizacji omówił Bartłomiej Kobiernik z Departamentu Rozwoju Regionalnego. - Inteligentna specjalizacja jest narzędziem programowania polityki innowacyjności, którego celem jest realizacja Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu (Strategia Europa 2020) – powiedział B. Kobiernik. Jak podkreślił analizę obszarów specjalizacji województwa lubuskiego przeprowadzono w odniesieniu do obszarów wytypowanych w trakcie I etapu Projektu, obejmujących:

Obecne kluczowe branże regionalne:

  1. 1. Produkcję i usługi dla przemysłu motoryzacyjnego
  2. 2. Wytwarzanie maszyn, urządzeń, zespołów i części metalowych oraz konstrukcji i wyrobów spawanych (przemysł metalowy);

Startery gospodarcze – przyszłe kluczowe branże regionalne:

  1. 3. Technologie i usługi środowiskowe
  2. 4. Technologie i usługi dla zdrowia człowieka;

Pozostałe przedsiębiorstwa reprezentujące branże o kluczowym znaczeniu dla rozwoju regionu, których potencjał warto poddać dalszej analizie w ramach II etapu projektu, zakwalifikowano do jednego wspólnego obszaru pod nazwą:

  1. 5. Kooperacja społeczno – branżowa.

Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony uczestników. O inteligentne  specjalizacje dopytywał m.in. przedstawiciel Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. oraz Jerzy Korolewicz - prezes Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej, który zwrócił uwagę, na fakt że wiele osób nie do końca rozumie to zagadnienie. Zarzucił, że jest to tworzenie typologii na siłę, że to nadmiar formy nad treścią. Z tymi poglądami nie zgodził się prezes firmy “LfC” Sp. z o.o. w Zielonej Górze Lechosław Ciupik. - Należy patrzeć na to nieco inaczej. Trzeba ukierunkować się na przyszłość. Należy podkreślić i zarazem przywrócić rolę nauki i edukacji w rozwoju gospodarki – dodał prezes L. Ciupik.

Inteligentne specjalizacje – zobacz prezentację

Galeria: Inteligentne specjalizacje i dyskusja o lotnisku

Zobacz również