Biznes –Edukacja– Instytucje rynku pracy

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
10 lipca br. w Sali Kolumnowej Urzędu Marszałkowskiego odbyła się konferencja pt. „Budowa wojewódzkiego systemu współpracy: Biznes –Edukacja– Instytucje rynku pracy". - Zależy nam na tym, aby kształcenie zawodowe odpowiadało na zapotrzebowanie rynku. Aby te działania były skuteczne potrzebna jest współpraca. Partnerstwo w tym przypadku jest niezbędne. Długo w tej kwestii nic się działo - powiedział wicemarszałek Maciej Szykuła otwierając konferencję.  

- To dzisiejsze spotkanie to inauguracja pracy nad tym projektem. Szukamy partnerstw, współpracy, pewnych mechanizmów. Słabością tego typu projektów jest to, iż w początkowej ich fazie wszystko jest proste, problemy pojawiają się w końcowym ich etapie, gdy finansowanie się kończy - powiedział  Jerzy Korolewicz - Prezes Zachodniej Izby Przemysłowo - Handlowej w Gorzowie Wlkp. Wprowadzenia do prezentacji dokonał prof. dr hab. inż. Adam Hamrol - Ekspert w Projekcie  „Czas Zawodowców - wielkopolskie kształcenie zawodowe”, który podkreślił, że do takiego projektu potrzeby jest zgrany i zdeterminowany zespół. Natomiast prezentację projektu „Czas Zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe” omówił dr inż. Maciej Szafrański - Pełnomocnik Rektora Politechniki Poznańskiej ds. Akceleratora Wiedzy Technicznej.

Wdrożenie projektu  „Czas Zawodowców” w województwie lubuskim omówił przedstawiciel z Zachodniej Izby Przemysłowo – Handlowej w Gorzowie Wlkp.

 

„Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe" to projekt, który Województwo Wielkopolskie realizuje w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Projekt trwa od 2012 r., a jego całkowita wartość to 45 mln złotych.
Województwo Wielkopolskie przy realizacji tego projektu współpracuje z Partnerem - Politechniką Poznańską. Głównym celem projektu jest wdrożenie w latach 2012 – 2015, w 50 szkołach Wielkopolski, programów rozwojowych szkół w zakresie dostosowywania kształcenia zawodowego w regionie do potrzeb rynku pracy.

Cele te zostaną osiągnięte poprzez realizację następujących zadań:

1. Kształcenie modułowe: metoda jest wdrażana w 35 szkołach z terenu Województwa Wielkopolskiego. Projekt zakłada opracowanie innowacyjnych programów kształcenia modułowego w sześciu zawodach na poziomie technika: technik informatyk, organizacji reklamy, mechatronik, logistyk, handlowiec, ekonomista. Zawody te zostały wybrane w wyniku konsultacji społecznych. W projekcie zaplanowano objęcie kształceniem modułowym 1750 uczniów uczących się na jednym z ww. kierunków kształcenia oraz przeszkolenie 175 nauczycieli i dyrektorów szkół z dydaktyki kształcenia modułowego i metody projektu.

2. Wielkopolski system doradztwa edukacyjno-zawodowego (WSDEZ): zaplanowano rozbudowanie systemu o dodatkowe moduły, m.in. moduł doradztwa zawodowego. Prowadzone są działania upowszechniające wśród przedsiębiorców. WSDEZ docelowo obejmie 50 wielkopolskich szkół.
3. System e-learning: 35 szkół biorących udział w kształceniu modułowym otrzyma mobilne laboratoria do e-learningu (komputery typu notebook, rzutnik interaktywny, urządzenia sieciowe). Ponadto zostanie uruchomiony portal internetowy poświęcony kształceniu zawodowemu oraz platforma e-learningowa, na której udostępnione będą materiały dydaktyczne.

4. Organizacja praktyk i staży: 2980 uczniów odbędzie praktyki w wielkopolskich przedsiębiorstwach. Ponadto 6300 uczniów odbędzie tygodniową praktykę w laboratorium praktyk. 50 najlepszych praktykantów odbędzie miesięczny staż w wielkopolskim przedsiębiorstwie.
5. Zaprojektowanie i przygotowanie laboratoriów oraz merytoryczna realizacja praktyk w laboratoriach: w ramach projektu powstaną dwa laboratoria praktyk do kształcenia w sześciu zawodach, w których w ramach projektu wdrażane jest kształcenie modułowe: jedno w Poznaniu na terenie Politechniki Poznańskiej oraz jedno w Pile na terenie dwóch szkół zawodowych. Wyposażenie laboratoriów zostało wybrane w taki sposób, aby swoją klasą, typem i nowoczesnością istotnie wykraczało poza standardy wyposażenia znajdującego się w większości szkół.

Galeria: Biznes –Edukacja– Instytucje rynku pracy

Zobacz również