
- Sieć kolejowa w okolicy Zielonej Góry powstała ok XIX w. i od tego czasu do dziś nic się nie zmieniło – mówił Waldemar Osypliński z PKP PLK. Celem realizowanego projektu jest modernizacja linii kolejowej na trasie Zbąszynek – Czerwieńsk. – Obecnie czas przejazdu tą trasą jest wydłużony z powodu konieczności zmiany kierunku jazdy pociągu w Czerwieńsku. Ponadto stan techniczny trasy pozwala na rozwinięcie prędkości maksymalnie do 80 km/h. Celem projektu jest skrócenie czasu podróży, zwiększenie przepustowości linii, poprawa bezpieczeństwa oraz zwiększenie stopnia ochrony środowiska – tłumaczył.
Efektem realizacji projektu będzie skrócenie czasu podróży na trasie Czerwieńsk – Zbąszynek o 30 min dla pociągów pasażerskich oraz min. 40 min dla pociągów towarowych. Modernizacja wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy dla pasażerów. Pierwszy pociąg przejedzie zmodernizowaną trasą 1 czerwca tego roku.
O inwestycjach kolejowych w Lubuskiem mówiła marszałek Elżbieta Polak. – Z kolejami jesteśmy zaprzyjaźnieni od 2008 r. Wtedy to zdecydowaliśmy o wpisaniu projektów kolejowych na listę projektów kluczowych. Poprawa infrastruktury kolejowej jest bardzo ważna dla poprawy konkurencyjności regionu oraz jego rozwoju gospodarczego – tłumaczyła.
Marszałek mówiła także o istotnym miejscu, jakie zajmuje poprawa dostępności komunikacyjnej w dokumentach strategicznych: Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego oraz przygotowywanej Strategii Rozwoju Polski Zachodniej.
- Lubuskie jest liderem inwestycji w infrastrukturę techniczną. W związku z tym mocno inwestujemy w rozwój kolei. PLK to znakomity partner. To nie są łatwe pieniądze unijne. Państwo pokazaliście, że potraficie doskonale współpracować w tym zakresie. To dobrze rozwinięta współpraca, którą warto kontynuować. Bez rozwoju infrastruktury transportowej nie ma rozwoju gospodarczego, dlatego również w nowej perspektywie będzie to dla nas priorytet. Są to wydatki, które przynoszą określone efekty – przekonywała marszałek Elżbieta Polak.
Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk wraz z budową łącznicy kolejowej Pomorsko – Przylep.
Całkowita wartość projektu: 73,3 mln zł
Wartość przyznanego dofinansowania: 35,7 mln zł
Organizatorem konferencji są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.