Lubuskie i Chiny – ta współpraca się opłaca!

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Bilans wymiany handlowej między Polską a Chinami jest niekorzystny dla Polski. Jak to zmienić? O tym dyskutowali Polacy i Chińczycy w Zielonej Górze, na Forum Polska – Chiny, zorganizowanym przez Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego, z udziałem marszałek Elżbiety Polak, radczyni handlowej Ambasady Chin pani Liu Lijuan oraz przedsiębiorców z Polski i Chin. – Zaprosiłam naszych chińskich partnerów, żeby przekonali się, że region lubuski jest wyjątkowy, otwarty na kontakty handlowe i biznesowe z Chinami, które mogą zaowocować konkretnymi umowami – mówiła marszałek Polak.  

O tym, że jako Polska mamy wiele do nadrobienia w kontaktach z Chinami, mówił były konsul generalny RP w Szanghaju Krzysztof Smyk. W kontaktach handlowych między Polską a Chinami, stosunek importu do eksportu wynosi 1 do 10. To znaczy, że dziesięć razy więcej importujemy z Chin, niż do nich eksportujemy. Tymczasem powinno się to zmienić. – Chiny to nieprawdopodobnie wielki rynek zbytu, to nie kraj, ale cały kontynent – mówił konsul Smyk. Jego zdaniem są dwie główne branże gospodarki, na które w Chinach jest szczególny popyt. Pierwszy to ochrona środowiska. – Chiny są pięknym krajem, ale niesamowicie zanieczyszczonym. Władze Chin dostrzegają ten problem i dlatego ochrona środowiska staje się absolutnym priorytetem rozwojowym tego kraju – mówił. Drugą branżą jest turystyka. – Nie rozumiem dlaczego Polska ma co roku w Chinach dwa razy więcej turystów, niż Chiny w Polsce – mówił konsul. – Może dlatego, że nie mamy żadnej oferty kierowanej do Chińczyków.

W turystyczną „niszę” powinno się niebawem wpisać właśnie woj. lubuskie, o czym mówili chińscy goście i marszałek Polak. – Przyroda i duże zalesienie to nasz atut, mamy jeziora, winnice, zabytki, festiwale artystyczne i wiele walorów turystycznych, tworzymy tutaj zieloną krainę nowoczesnych technologii, jesteśmy serdeczni, otwarci, tolerancyjni, a z badań socjologicznych wynika, że 77 proc. mieszkańców Lubuskiego jest zadowolonych ze swojego miejsca na ziemi – wymieniała marszałek.

O znaczeniu naszego regionu mówiła też pani Liu Lijuan, radczyni handlowa Ambasady Chin: - Lubuskie ma wspaniałe środowisko do inwestycji, doskonałe położenie i dobrze wykwalifikowane kadry. Mamy wobec Lubuskiego i wobec Polski ogromne oczekiwania co do pól współpracy – podkreśliła pani Lijuan. – Obecnie do najważniejszych dziedzin w wymianie handlowej między naszymi krajami należą towary spożywcze, zwłaszcza nabiał i mięso, ale staramy się, by wachlarz produktów stale się powiększał.

Z kolei prezes firmy Hainan Luo Niu Shan Co. pan Zhong Jinxiong podkreślał, że Lubuskie to pomost między wschodnią i zachodnią częścią Europy: - Macie tutaj nowoczesną sieć dróg, surowce naturalne i wiele konkurencyjnych firm – mówił.

Zdaniem Marcina Wielondka wiceprezesa Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Chińskiej, największe szanse zaistnienia na chińskim rynku mają, oprócz produktów spożywczych, także produkty luksusowe (meble, biżuteria, kosmetyki i jachty) oraz… dobre wino. – Tak więc Lubuskie jako region gdzie odradzają się tradycje winiarskie, powinien zaistnieć na chińskim rynku i odnieść tam sukces – dodał. Chińczycy są zainteresowani także kupowaniem u nas lekkich luksusowych samolotów oraz jachtów.

W jaki sposób odnieść sukces na chińskim rynku? Receptę na to podsuwał M. Wielondek: – Największym błędem jest brak strategii. Jedziemy do Chin nie bardzo wiedząc co chcemy osiągnąć i nie mając wyczucia ogromnej skali tego rynku. Trzeba pamiętać, że Chiny są jak ocean, którego nie da się zdobyć małym kajakiem. Trzeba więc ukierunkować się na konkretną prowincję, konkretne miasto. Trzeba znaleźć niszę na rynku, znaleźć przyjaciela, partnera, z którym można robić interesy, a na końcu zaprezentować swoją ofertę zgodnie z chińskimi zwyczajami.

Woj. lubuskie od 2006 r. ma umowę partnerską z chińską wyspiarską prowincją Hainan, która w ostatnich latach notuje – mimo kryzysu światowego – 10-procentowy wzrost gospodarczy. – Nasz PKB kształtuje się na poziomie 5.703 dolary na mieszkańca prowincji, a wartość produkcji przemysłowej wzrosła w 2013 r. o 6 proc. i wyniosła 55 mld juanów – wyliczał pan Zhong Jinxiong. – Systematycznie rosną także wpływy z turystyki, a jednocześnie o 10 proc. wzrosła wartość zagranicznych inwestycji na Hainanie.

Podczas Forum ofertę inwestycyjną Zielonej Góry przedstawił prezydent miasta Janusz Kubicki, a o zaletach inwestowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Strefie Ekonomicznej mówili jej wiceprezes Roman Dziduch oraz senior project manager Krzysztof Babij. W Forum wzięli także udział radni Sejmiku Woj. Lubuskiego.
Partnerem Forum była Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz Centrum Studiów Polska - Azja.



Kalendarium kontaktów Lubuskie – Chiny

24 lutego 2006 r. – zawarcie Porozumienia między woj. lubuskim a prowincją Hainan (CHRL) o współpracy międzyregionalnej.

15 - 17 września 2009 r. – pierwsza wizyta delegacji prowincji Hainan w woj. lubuskim. Prezentacja gospodarcza regionu lubuskiego.

3-10 maja 2010 r. – udział delegacji woj. lubuskiego w światowej wystawie EXPO 2010 w Szanghaju na zaproszenie Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej EXPO 2010. Udział w misji wzięło 30 osób, w tym przedsiębiorcy i przedstawiciele samorządu.

7-9 maja 2010 r. – oficjalna wizyta delegacji woj. lubuskiego w partnerskiej prowincji Hainan, z udziałem marszałka woj. lubuskiego i przewodniczącego sejmiku lubuskiego. Rozmowy z Luo Baoming – gubernatorem i Jiang Shixian – wicegubernatorem prowincji Hainan.

17 – 19 września 2010 r. - wizyta delegacji prowincji Hainan w woj. lubuskim. Rozmowy dotyczyły możliwości inwestowania w regionie, współpracy w dziedzinie kultury oraz turystyki.

18 – 20 lipca 2011 r. - wizyta delegacji prowincji Hainan w woj. lubuskim. Spotkania były poświęcone głównie sytuacji w służbie zdrowia oraz porównaniu systemu ochrony zdrowia w woj. lubuskim i prowincji Hainan.

13 – 14 grudnia 2011 r. - wizyta delegacji stowarzyszenia dziennikarzy z prowincji Hainan w woj. lubuskim. Odwiedziny w redakcjach mediów lokalnych, zapoznanie się ze specyfiką pracy w poszczególnych redakcjach.

26 kwietnia 2012 r. – marszałek woj. lubuskiego Elżbieta Polak wzięła udział w forum inwestycyjnym Polska - Europa Środkowa – Chiny w Warszawie, z udziałem premiera Donalda Tuska i premiera Chińskiej Republiki Ludowej Wen Jiabao.

27-29 czerwca 2012 r. – wizyta delegacji prowincji Hainan w woj. lubuskim. Rozmowy dotyczyły głównie turystyki, kultury i sportu.

10-16 grudnia 2012 r. - XV Tropikalne Rolnicze Targi Zimowe w Haikou w Chinach, połączone z prezentacją lubuskich produktów regionalnych: wina i miodu.

21-23 kwietnia 2013 r. - przedstawiciele woj. lubuskiego uczestniczyli w I Forum Regionalnym Polska - Chiny w Gdańsku.

31 października 2013 r. – w woj.  lubuskim gościła delegacja z chińskiej prowincji Sichuan. Celem wizyty było zacieśnienie współpracy obu regionów.

6-8 listopada 2013 r. – lubuska delegacja pod przewodnictwem marszałek Elżbiety Polak, na zaproszenie Jiang Dingzhi - gubernatora prowincji Hainan, przebywała z wizytą na wyspie Hainan i wzięła udział w 17 Forum Polityki Turystycznej ITOP 2013. Delegacja lubuska zwiedziła też Specjalną Strefę Ekonomiczną w powiecie Chainman. Gospodarzem dnia był starosta powiatu Ji Zhaomin.

 

Współpraca Polska-Chiny

Chiny pełnią ważną rolę w polskich zagranicznych stosunkach handlowych. W ostatnich latach wzajemny handel gwałtownie rósł, choć widoczna jest nierównowaga w proporcjach importu do eksportu.  Według danych GUS, w 2012 r. wartość importu z Chin wynosiła 57,2 mld zł, co stanowiło 9 proc. całkowitego importu dóbr do Polski. Wartość ta wzrosła czterokrotnie od 2004 r. Polska głównie importuje z Chin maszyny i urządzenia, jak i sprzęt elektroniczny i mechaniczny, zwłaszcza sprzęt, części i akcesoria telefoniczne, komputery,odbiorniki radiowe i telewizyjne(w sumie 30,8 mld zł w 2012 r.). Inne ważne grupy produktów importowanych z Chin to tekstylia, odzież oraz obuwie (8,4 mld zł), a także metale oraz produkty metalowe (3,8 mld zł). Polska importuje również produkty wyposażenia domu (1,9 mld zł), zabawki i akcesoria sportowe (1,8 mld zł), produkty chemiczne (1,7 mld zł), gumy i plastiki (1,6 mld zł), sprzęty precyzyjne i optyczne (1,3 mld zł) oraz sprzęt transportowy (1,2 mld zł).

Strumień handlu w odwrotnym kierunku jest znacznie mniejszy, choć parę lat temu stanowił on ułamek wartości dzisiejszego handlu. Od 2004 r., wartość polskiego eksportu do Chin wzrosła o 182 proc., osiągając 5,7 mld zł w 2012 r.  Kluczowym elementem polskiego eksportu na rynek chiński stanowiły metale i produkty metalowe (2,4 mld zł w 2012 r.), zwłaszcza miedź i produkty pochodne (2,1 mld zł). Inne ważne elementy eksportu do Chin stanowi maszyneria i sprzęt elektroniczny (1,1 mld zł), części samochodowe (0,5 mld zł), produkty chemiczne (0,5 mld zł), a także guma i plastiki (0,4 mld zł).

Dane GUS za rok 2013, które uwzględniają okres od stycznia do lipca, wskazują, że import z Chin wyniósł dotychczas 32,3 mld zł, co stanowi wzrost o 1,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku.

 

Galeria: Forum Polska - Chiny

Zobacz również