
W spotkaniu, na zaproszenie Koordynatora ds. niemiecko-polskiej współpracy międzyspołecznej i przygranicznej z ramienia MSZ RFN, Premiera Brandenburgii Dietmara Woidke, wzięli udział wysokiej rangi decydenci szczebla centralnego, regionalnego i lokalnego z obu krajów, a także przedstawiciele zarządów spółek Grupy PKP oraz Deutsche Bahn AG.
Podczas spotkania wiceminister Sławomir Żałobka podkreślał, że rozbudowa i modernizacja transgranicznych połączeń kolojowych to priorytet zarówno strony polskiej, jak i niemieckiej.
Zauważył także, że transport kolejowy pomiędzy Polską i Niemcami spełnia istotną rolę w procesie uspójnienia Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Dlatego też rozwój bilateralnej komunikacji kolejowej powinien być nieodzownym elementem programu modernizacji infrastruktury kolejowej realizowanego ze środków unijnych i krajowych. - W ramach perspektywy finansowej 2014-2020 Polska przeznaczy najwięcej środków na rozwój infrastruktury transportowej – przekonywał Sławomir Żałobka.
Wiceminister S. Żałobka pozytywnie ocenił polsko-niemiecką współpracę w dziedzinie transportu kolejowego, prowadzoną na podstawie podpisanych umów międzynarodowych na szczeblu rządowym i na poziomie zarządców infrastruktury.
"Dzięki pracom modernizacyjnym prowadzonym na linii kolejowej E20 Warszawa – Poznań – Berlin po stronie polskiej i niemieckiej poprawił się znacznie komfort podróżowania oraz stworzone zostały warunki do dalszego rozwoju przewozów kolejowych na tej trasie. Przełoży się to bezpośrednio na dostępność komunikacyjną pomiędzy stolicami obu państw "– zauważył wiceminister.
Jak podkreślił wiceszef MIiR, przedmiotem troski ze strony polskiej są również połączenia pomiędzy Berlinem a Szczecinem, a także Berlinem i Wrocławiem oraz Wrocławiem i Dreznem. - Kontynuacja modernizacji infrastruktury linii łączących Polskę i Niemcy jest konieczna, aby móc rozwijać potencjał gospodarczy i środowiskowy połączeń transgranicznych, przede wszystkim z wykorzystaniem korytarzy kolejowych w ramach transeuropejskich sieci transportowych – zaznaczył wiceminister Żałobka.
Podsumowując spotkanie, wiceszef MIiR podkreślił, że podczas realizacji inwestycji w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020 czeka nas wiele wyzwań. Najważniejsze z nich to elektryfikacja na trasie Berlin – Szczecin, inwestycja mostowa na odcinku Bielawa Dolna – Horka, usprawnienie połączenia Wrocław – Drezno, utrzymanie mostu Zgorzelec – Görlitz i modyfikcja stacji Görlitz.
Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy 2015 był pierwszym spotkaniem w tego typu formacie. Zgromadził on wysokich rangą przedstawicieli i ekspertów ministerstw ds. transportu, resortów spraw zagranicznych, w tym ambasadorów obu krajów, premierów krajów związkowych Brandenburgii i Saksonii, przedstawicieli polskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, członków Zarządów Województw Lubuskiego i Dolnośląskiego oraz ekspertów z urzędów marszałkowskich województw przygranicznych i Wielkopolski, jak również ministrów rządów krajów związkowych graniczących z Polską, senatorów i przedstawicieli Senatu oraz Kancelarii Stanu Berlina, Brandenburgii i Saksonii. W spotkaniu wzięli udział również prezesi zarządów polskich spółek kolejowych Polskie Koleje Państwowe S.A., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Intercity S.A. wraz z delegacjami, a także prezes Deutsche Bahn AG i przedstawiciele spółek DB AG i DB Fernverkehr AG.
Źródło informacji: MIR