Uczestników Sejmiku powitała marszałek Elżbieta Anna Polak. - W regionie lubuskim nie mamy góry ani morza, ale mamy Odrę, Wartę i Bóbr. Mamy fantastyczne drogi wodne, jak dotąd niewykorzystane. Budujemy i tworzymy ten potencjał. Uważam, że w poprzednim okresie programowania sporo zrobiliśmy. Mamy porty w Bytomi Odrzańskim, Nowej Soli i Krośnie Odrz. Kończymy projekt związany z budową przystani, którego skutecznym liderem jest Nowa Sól. Nasze drogi wodne stanowią ogromny potencjał, który możemy wykorzystać już teraz, w tej perspektywie do rozwoju gospodarczego naszego regionu. Gospodarcze wykorzystanie Odry jest jednym z priorytetów Strategii Rozwoju Polski Zachodniej. Wcześniej nie było takiego dokumentu, teraz mamy przyjętą Strategię. Rząd ma bardzo ambitne plany. Liczyliśmy, aby przywrócić żeglowność do III klasy, a celem rządu jest IV klasa. Trzymam kciuki, jesteśmy do tego przygotowani, aby ten potencjał w regionie lubuskim wykorzystać – mówiła marszałek Elżbieta Anna Polak.
Głos zabrał także Przewodniczący Sejmiku Województwa Lubuskiego Czesław Fiedorowicz. - Chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy takie projekty inwestycyjne realizują i bardzo mocno się w to angażują. Pamiętam, jak ciężko było dotrzeć do pieniędzy unijnych, by pierwszy port na Odrze powstał – mówił przewodniczący sejmiku.
W spotkaniu uczestniczyli: senator Jerzy Wcisła, posłowie: Tomasz Kucharski i Jacek Kurzępa, wicemarszałek Romuald Gawlik, członek zarządu Tadeusz Jędrzejczak, przewodniczący sejmiku Czesław Fiedorowicz, Radni Województwa Lubuskiego: Grażyna Dereń i Tadeusz Pająk, prezydenci, starostowie i burmistrzowie oraz zagraniczni goście.
Program spotkania obejmował III panele. Pierwszy z nich dotyczył potencjału turystycznego województwa lubuskiego – drogi wodne E70 i E30. Jako pierwszy głos zabrał Wadim Tyszkiewicz– Prezydent Nowej Soli, który omówił realizację projektu pn. „Odra dla turystów 2014”. – W 2004 r. zaczęliśmy marzyć, a dziś możemy śmiało powiedzieć, że marzenia te w 100 proc. zrealizowaliśmy. Postanowiliśmy zagrać w drużynie. To nie było łatwe zadanie. Nie było by niczego, gdybyśmy razem nie postanowili działać. Chodziło o kompleksowe działania. Zaczęliśmy od małych kroków. Odra kojarzona była głównie z powodzią. Wiele pracy włożyliśmy w te działania. Powstało m.in. unikalne molo na rzece w Bytomiu Odrz., powstały porty w Krośnie Odrzańskim, Cigacicach i Bytomiu Odrz., pojawiły się dwa statki pasażerskie – Laguna i Zefir. Odra diametralnie zmieniła swoje otoczenie. Odra tętni życiem, odbywa się coraz więcej imprez - mówił W. Tyszkiewicz. Podkreślał, że istotne jest tworzenie produktów turystycznych w oparciu o perełki: winnice, miasta, muzea, gospodarstwa agroturystyczne. Dodał, że warto postawić na turystykę aktywną – konną, rowerową. W planach jest stworzenie Muzeum Odry, Centrum Informacji Turystycznej oraz wież widokowych.
Następnie o swoich doświadczenia z perspektywy Krosna Odrzańskiego mówił Marek Cebula – Prezes Stowarzyszenia na rzecz Miast i Gmin Nadodrzańskich. – Szukamy nowych pomysłów, bo warto inwestować w Odrę, warto inwestować w turystykę na Odrze – mówił. Dla przykładu: statek Zefir odbył już 321 rejsów i 18 973 turystów płynęło na jego pokładzie.
Uczestnicy Sejmiku wysłuchali także wystąpień: Łukasza Buraka – Prezesa Stowarzyszenia Wodniaków „Przystań Gorzów”, który mówił o „Potencjale turystycznym województwa lubuskiego w oparciu o drogi wodne E70 i E30”, Łukasza Kozłowskiego – Prezesa Stowarzyszenia Odra dla Turystów, który omówił „Wpływ Odry na lubuską turystykę” oraz Hanny Forbrich ze Związku Gmin i Miast Nadnoteckich, która zaprezentowała „Turystyczne wykorzystanie drogi wodnej E70 na odcinku Noteci”.
O aspektach turystycznych oraz naukowo-badawczych polskich rzek mówił m.in. Dawid Szatten z Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych w Bydgoszczy – „Warunki nawigacyjno-żeglugowe drogi wodnej E70 na odcinku Odra - ujście Brdy w latach 2014-2015". Natomiast dr hab. Pola Kuleczka, prof. PWSZ z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sulechowie omówiła prezentację pt. „Rzeki w naturze i kulturze – prolegomena”.
Podczas ostatniego panelu senator RP Jerzy Wcisła przedstawił rozwiązania i możliwości związane z transportem i turystyką śródlądową. – Polskie drogi wodne stanowią 11 tys. km, 3.660 km stanowią drogi żeglowne, 2.076 km dróg klasy II i wyższej. Ok. 600 km (30%) wód rzeczywiście dostępnych jest dla żeglarzy. Zaobserwować można dużą jednolitość sieci dróg turystycznych i transportowych.
Jak podkreślał senator na turystyką wodną samorządy wydały ponad 2 mld zł. Wiele przedsięwzięć ma charakter projektów sieciowych. Samorządy umiały się same zagospodarować, nastąpiła eksplozja pomysłów ze strony samorządów. Nie da się realizować wspólnej turystyki na drogach wodnych bez współpracy. – Trzeba doprowadzić do współpracy rządu i samorządów. W ramach „Strategii rozwoju dróg śródlądowych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030” założeniem do realizacji w pierwszej kolejności jest Priorytet IV.2. Rozwój partnerstwa krajowego na rzecz śródlądowych dróg wodnych - sprzęgnięcie ze sobą oddolnych działań na rzecz rozwoju turystyki śródlądowej ze strategiami rządowymi, uaktywnienie samorządów, utworzenie Programu rozwoju turystyki wodnej, z udziałem samorządów, np. przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Podczas ostatniego panelu zaprezentowali się także: Łukasz Pieron z Departamentu Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Agnieszka Siłacz – Kierownik Zarządu Zlewni Noteci – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu oraz dr inż. Andrzej Kreft – Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
W Sejmiku uczestniczyli: Armand Adamczyk - Pro Europa Viadrina, Thorsten Bock - Kierownik Wydziału Planowania i Rozwoju, Miasta Frankfurt nad Odrą, doc. dr Krzysztof Dzieńdziura - Kierownik Zakładu Turystyki i Rekreacji PWSZ w Sulechowie, Dr. Eckhard Fehse - Prezes AG Wiso c/o Stadt Fürstenwalde / Spree, Izabela Fludzińska - Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Mateusz Hartwich - Izba Przemysłowo – Handlowa w Berlinie, dr Jolanta Kijowska - Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wlkp., Marta Kunicka - Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego, Paweł Łazik - Kierownik Nadzoru Wodnego Brzeg Dolny, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, dr Elżbieta Marszałek - Liga Morska i Rzeczna, Marzena Pasek - Instytut Rozwoju Terytorialnego we Wrocławiu, Zdzisław Pawlicki - Dyrektor Biura Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Kpt. Żegl. Śród. dr Jan Pyś - Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, przedstawiciel Zachodniej Izby Przemysłowo – Handlowej oraz przedstawiciele Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Zielonej Górze.
Turystyka wodna w Polsce coraz śmielej wkracza na rzeki i kanały. I nic dziwnego, bo polskie drogi wodne są jednymi z najdłuższych i najbardziej urokliwych w Europie. Jedynie Finlandia, Niemcy, Francja i Holandia mogą pochwalić się większą niż Polska długością żeglownych dróg wodnych. Przez obszar województwa lubuskiego przebiegają dwie międzynarodowe drogi wodne MDW E70 oraz MDW E30, stanowią one zarazem wielkie możliwości rozwoju zarówno gospodarczego, jak i stricte turystycznego.
MDW E70
Międzynarodowa Droga Wodna E70, wraz z częścią E40, stanowią najważniejsze, z punktu widzenia społeczno-gospodarczego, połączenia Europy Zachodniej z Europą Wschodnią. MDW E70 łączy porty Morza Północnego (Rotterdam i Antwerpia) z portami nadbałtyckimi (Gdańsk, Elbląg, Kaliningrad i Kłajpeda).
5 sierpnia 2006 r. w Kątach Rybackich marszałkowie województw pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego podpisali Deklarację Współpracy w sprawie rozwoju wzdłuż Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70 na obszarze Polski.
Zrównoważony rozwój regionów położnych wzdłuż planowanego polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (Odra – Warta – Noteć – Kanał Bydgoski - Brda – Wisła – Nogat – Kanał Jagielloński – Zalew Wiślany) poprzez rozwój różnych form żeglugi śródlądowej i pozostałych form aktywności gospodarczej związanych z dostępem do śródlądowych dróg wodnych, to główna wizja Programu.
MDW E70 na terenie województwa lubuskiego obejmuje 123 kilometrowy odcinek Odry, Warty i Noteci. Największe miejscowości leżące w obszarze tej drogi to Kostrzyn nad Odrą, Witnica, Gorzów Wlkp., Santok oraz Drezdenko.
MDW E30
E30 to droga wodna łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie. W Polsce przebiega Odrzańską Drogą Wodną od Świnoujścia do granicy z Czechami.
Podjęcie działań przygotowawczych dla urzeczywistnienia programu kompleksowej modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej docelowo do IV klasy żeglowności na całej długości rzeki, pozwoli na ożywienie transportu na kierunku północ-południe poprzez budowę Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego, w tym udrożnienie Odry i jej pełne włączenie do sytemu śródlądowych dróg wodnych Europy i Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Przywrócenie i rozwój transportu wodnego na Odrzańskiej Drodze Wodnej, z wykorzystaniem śródlądowych portów rzecznych na Odrze stanowić będzie również dodatkowy impuls rozwojowy dla makroregionu Polski Zachodniej – to jeden z postulatów apelu marszałków województw przyjętego podczas spotkania związanego z inicjatywą „Partnerstwo-Odra” we Wrocławiu w styczniu 2016 roku.
Organizatorem przedsięwzięcia był Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, przy współpracy Porozumienia na rzecz rewitalizacji i promocji śródlądowej drogi wodnej polskiego odcinka MDW E70 oraz Stowarzyszenia Odra dla Turystów.