
Lubuska delegacja wróciła wczoraj z warsztatów biznesowych w Chicago, gdzie uczestniczyła w intensywnych spotkaniach z polskim biznesem, przedstawicielami organizacji około biznesowych oraz potencjalnymi inwestorami. Była to okazja do promocji Polski oraz naszego regionu. - Było to bardzo ważne spotkanie, ponieważ miałam wrażenie, że opinia o Polsce opiera się na stereotypach jeszcze z lat 70-tych. Nie ma promocji marki Polska w Stanach Zjednoczonych – mówiła marszałek Elżbieta Polak.
Podkreśliła także, że w dyskusjach panelowych przedsiębiorcy wskazali na potrzebę realizacji strategii marki Polska oraz aktywnej i kompletnej prezentacji i promocji tego, co się zmienia w naszym kraju. W rozmowach wskazywano także, że odkąd Polska jest członkiem Unii Europejskiej, to kierunek Ameryka został zapomniany.
Marszałek przekonywała także o gotowości przedstawicieli amerykańskiego biznesu do przyjazdu do naszego regionu oraz kontynuacji współpracy. Jednak - jak zauważyła E. Polak - Amerykanie to zupełnie inny partner, który ma inne oczekiwania i wymagania. - U nas jest takie przekonanie, że aby zaprosić inwestorów, musimy posiadać dobre warunki, ofertę inwestycyjną, dostępność transportową, komunikacyjną, teren uzbrojony. Natomiast inwestorów amerykańskich przede wszystkim interesuje siła nabywcza i partner inwestycyjny. Biznes amerykański najpierw zadaje pytanie, czy jest partner, czy jest w regionie ktoś, kto będzie z nimi prowadził interesy. To jest podstawowy warunek inwestycji. Naszą rolą jest spotkać się z przedsiębiorcami i przedstawić im ofertę – listę osób zainteresowanych inwestycjami w regionie lubuskim. Oferta musi zawierać rozmiar siły nabywczej, możliwości rynku, dostępność do kadry wykwalifikowanej. Dopiero na ostatnim miejscu znajduje się lokalizacja i przejrzystość systemu podatkowego – tłumaczyła Elżbieta Polak.
Uczestnicy warsztatów zwrócili także uwagę na brak podobnych przedsięwzięć. Minister Ilona Antoniszyn-Klik zapowiedziała, że kolejne spotkanie odbędzie się w Polsce. Zaprosiła przedstawicieli biznesu amerykańskiego do udziału w targach. Marszałek Elżbieta Polak również zaprosiła do bezpośrednich kontaktów z regionem lubuskim.
Oprócz kontaktów biznesowych polonia amerykańska wyraziła zainteresowanie kontaktami kulturalnymi oraz współpracą w dziedzinie turystyki. – W tym zakresie mamy wiele do zaoferowania – przekonywał przewodniczący sejmiku Tomasz Możejko.
Członkowie lubuskiej delegacji podkreślali, że Amerykanie są niezwykle otwarci na współpracę z naszym krajem. - Siła promocji Polski w Unii Europejskiej, jako kraju, który sobie najlepiej poradził w dobie kryzysu, jest zauważalna na arenie światowej – mówiła marszałek Elżbieta Polak.
II Polish American Business Workshop 2013 – Polish American Congress
Organizatorzy:
- Kongres Polonii Amerykańskiej
- Ambasada RP w Waszyngtonie
- PACC – Polish American Chamber of Commerce of Chicago
- Business Bridge
- PEGAZ – przedstawiciel PACC (Polish American Chambers of Commerce) i C-PCC (Canada-Poland Chambers of Commerce) w Polsce
- Polsko-amerykańskie Izby Gospodarcze
- Polish National Alliance – Polski Związek Narodowy
Reprezentanci strony polskiej:
- Paulina Kapuścińska, Konsul Generalny RP w Chicago
- · Minister Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki
- Minister Paweł Pietrasieński, kierownik wydziału promocji handlu i inwestycji przy Ambasadzie RP w Waszyngtonie,
- Frank Spula, prezes Kongresu Polsko-Amerykańskiego
- Lucas Fuksa, prezes Polsko-Amerykańskiej Izby Gospodarczej z Chicago (PACC)
- Elżbieta Polak, Marszałek Województwa Lubuskiego
- Tomasz Możejko, Przewodniczący Sejmiku Województwa Lubuskiego
- Longin Komołowski, prezes Stowarzyszenia "Wspólnota Polska"
- Anna Gajewska, wicemarszałek województwa śląskiego
- Bogdan Pukszta, zastępca prezesa Polsko-Amerykańskiej Izby Gospodarczej z Chicago (PACC)
- Jarosław Narkiewicz, wiceprzewodniczący litewskiego sejmu
- Leszek Ladowski, prezes Polsko-Amerykańskiej Izby Gospodarczej Florydy i Ameryk
- Zdzisław Wojtasik, dyrektor PEGAZ, przedstawiciel PACC z Chicago w Polsce
- Wojciech Śniegowski, Przewodniczący Polsko-Kanadyjskiej Izby Gospodarczej
- Leszek Świątek, Dyrektor Europe Now z Kanady
- Tomasz Słoniewski, Prezes Bussines Bridge of Canada
- dr inż. Robert Barski, dyrektorAkademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości UZ
- Magdalena Kotnis, prezes Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionu S.A.
- Łukasz Bilski, prezes Świętokrzyskiego Centrum Innowacji i Transferu Technologii
- Rafał Wiechecki, Przewodniczący Rady Nadzorczej Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionu S.A.
- Anna Kanabrodzka, Przedstawiciel Zarządu Izby Gospodarczej Grono Targowe, Kielce
- Michał Polański, PARP
Regiony:
- Lubuskie
- Śląskie
- Świętokrzyskie
- Zachodniopomorskie
Organizacje biznesowe:
- Polish American Bussiness Club New York
- Polish American Chamber of Commerce Las Vegas
- Polish American Pacific Northwest Seattle
- Polish American Chamber of Commerce Chicago
- Canada-Poland Chamber of Commerce – Toronto
- European Chamber of Commerce in Toronto
- organizatorzy targów Europe Now z Toronto
- Business Bridge of Canada
- Illinois Trade Office in Warsaw
- US-Poland Business Council,
- US-Polish Trade Council
- Expert Global Consulting
- Procon Group
- TBC – International Trade Adminstration