VII Kongres Regionów

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
"Nowoczesne miasta i regiony przyjazne mieszkańcom" - to temat przewodni tegorocznego, VII Kongresu Regionów, który odbył się w dniach 26-27 września we Wrocławiu. Podczas sesji plenarnych i dyskusji panelowych omawiane były dobre praktyki z obszarów: samorząd i biznes, komfort życia mieszkańców, promocja miast i regionów i społeczna odpowiedzialność biznesu. Lubuskie reprezentowała marszałek Elżbieta Anna Polak, która wzięła udział w panelu "Promocja skierowana do inwestorów".

Kongres Regionów to największe w Polsce miejsce spotkań przedstawicieli administracji samorządowej i państwowej oraz świata biznesu, nauki i organizacji pozarządowych, a także reprezentantów sportu, kultury i mediów. W czasie dwóch dni sesji plenarnych i dyskusji panelowych – w obecności znamienitych gości, decydentów oraz uznanych ekspertów, omawiane są dobre praktyki oraz tematy związane z rozwojem miast i regionów. Podczas uroczystej Gali wręczane zostają prestiżowe nagrody w rankingu Prezydentów Miast N15 (Newsweek) oraz w rankingu „Miasta atrakcyjne dla biznesu” (Forbes), a także rozstrzygnięty zostanie konkurs „Metamorfoza w moim Regionie. Przed i po”.

Regiony i miasta pozyskuja inwestorów

Podczas tegorocznego Kongresu Lubuskie reprezentuje marszałek Elżbieta Anna Polak, która podzieliła się doświadczeniami związanymi z pozyskiwanie inwestorów podczas panelu "Promocja skierowana do inwestorów. Jakimi kanałami i co im komunikować?". Obok marszałek w dyskusji udział wzięli: Olgierd Geblewicz - Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Tadeusz Ferenc - Prezydent Rzeszowa , Tony Housh - Prezes Rady Dyrektorów Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, Marcin Przyłębski - Dyrektor Biura Obsługi Inwestorów i Promocji Inwestycji Urzędu Miasta w Poznaniu oraz Mariusz Sagn - Dyrektor Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta w Lublinie.

Uczestnicy debaty podkreślali, jak ważne w przyciąganiu  inwestorów są walory komunikacyjne, dostępność komunikacyjna, ale także inne aspekty takie jak np. możliwość spędzania wolnego czasu, atrakcyjność miejsca zamieszkania dla potencjalnych inwestorów. Swoją „receptę na sukces” przedstawiła także marszałek Elżbieta Anna Polak. - Biznes nie lubi tajemnicy. Polityka regionalna musi być przewidywalna. I to jest podstawowa zasada, do której się stosujemy w moim regionie  lubuskim– najbardziej otwartym i tolerancyjnym w Polsce – podkreślała. - Nie wystarczy mieć cel, trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć. Naszym celem w Lubuskiem jest jasna wizja: budujemy Zieloną krainę nowoczesnych technologii. To jest wizja w perspektywie 2020. Wyznaczyliśmy sobie cele strategiczne, cztery priorytety. Przede wszystkim budujemy region konkurencyjny i innowacyjny, dostępny transportowo i teleinformatycznie oraz zrównoważony – wyjaśniła. E. Polak podkreślała także, że niezwykle ważna jest diagnoza potencjału. -Wykonaliśmy tę robotę – odrobiliśmy lekcje. Wykonaliśmy diagnozę w zakresie potencjału inwestycyjnego. Chwalimy się tym, co mamy na dziś – dodała. A jest się czym pochwalić. Lubuskie ma obecnie najniższe bezrobocie w kraju 8,8%, co zdaniem marszałek  świadczy o skutecznej promocji gospodarczej  oraz zdolności przyciągania inwestorów. – Przedsiębiorcy wiedzą w jakim kierunku zmierzamy i że mogą na to dostać pieniądze z RPO. Już w perspektywie, którą zamknęliśmy wspieraliśmy branże, które wyznaczyliśmy sobie w zakresie inteligentnych specjalizacji (biogospodarka, zdrowie i jakość życia, przemysł tradycyjny i innowacyjny).  W Lubuskiem eksportujemy do 140 państw  świata. Od kilku lat mamy wyraźną przewagę eksportu nad importem. O 25% wzrosło PKB w ciągu ostatnich lat. Rosną też nakłady inwestycyjne lubuskich firm. To wszystko są bardzo dobre wskaźniki – przekonywała E. Polak. Marszałek zwróciła także uwagę, że pomimo tych pozytywnych wskaźników brak jest w lubuskiem inwestora flagowego. Szansą na jego pozyskanie są bogactwa naturalne: ropa naftowa, węgiel brunatny,  miedź.

Marszałek zaprezentowała także co już zostało zrobione w Lubuskie w zakresie pozyskiwania inwestorów.  Jednym z kroków było utworzenie departamentu przedsiębiorczości i strategii marki, który skupia w sobie promocję w różnych obszarach, co przynosi rezultaty. - Pracownicy pracują razem, jest lepsza komunikacja, która skutkuje nowymi pomysłami – wyjaśniła. Jednym z nich jest projekt zakładający realizację: 13 misji gospodarczych, w wielu krajach świata. Lubuskie ma także najlepszą dostępność transportową, komunikacyjną i telekomunikacyjną w Polsce.

Swoimi doświadczeniami w zakresie pozyskiwania inwestorów w regionie podzielił się także Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. Podkreślał, że poza warunkami wymienionymi przez marszałek Polak, dla potencjalnych inwestorów ważne są także: szybki dostęp do właściwej jakości gruntów, atrakcyjnych działek. - Jeśli inwestor ma potrzebę, pilnie szuka działki trzeba to załatwić, bo inaczej idzie gdzie indziej -  mówił. Zaznaczył także, że niezwykle ważne są też czynniki społeczne: kultura, edukacja, a także wykwalifikowani pracownicy. Z tą tezą zgodziła się marszałek Elżbieta Anna Polak. - Dla przyciągania inwestora liczą się także relacje międzyludzkie, prawdziwe wartości. Trzeba mieć coś,  czym inwestor także się zachwyci np. piękne winnice w regionie lubuskim albo najpiękniejszy festiwal świata  Przystanek Woodstock.  To także jest bardzo istotne! Trzeba być szczerym, zarażać optymizmem. To zawsze zostanie dobrze odebrane – wyjaśniła. Podkreślała także, że oferta inwestycyjna powinna być profesjonalnie przygotowana.

Z kolei Tony Housh- Prezes rady dyrektorów amerykańskiej izby handlowej w Polsce podkreślał, że dla inwestorów ważna jest stabilna sytuacja w kraju. - Rząd musi być przewidywalny, inwestor musi wiedzieć, że jest tam spokój, nie ma konfliktów, ciągle zmieniających się przepisów . Ważna jest też współpraca między samorządowcami rożnych szczebli – wyjaśnił.  Jego zdaniem w Polsce trzeba postawić na badania i rozwój, zaawansowane procesy produkcyjne, sektor energii elektrycznej, sektor usług globalnych.

Uczestnicy debaty podkreślali, że ważna jest przewidywalność samorządów i zabezpieczenie się we współpracy z inwestorem w kontekście zmieniających się przepisów.

Internet potęgą komuniakcji

Podczas Kongresu odbył się także panel poświęcony promocji w internecie oraz mediom społecznościowym. Uczestnicy panelu podkreślali, że w obecnych czasach internet to potęga. -  Nie bójcie się tego co napisze prasa, twórzcie własne  kanały internetowe. Przewaga internetu jest dziś miażdżąca – mówili. Stąd pojawia się potrzeba wydzielenia w samorządach odrębnej komórki odpowiedzialnej za komunikację w internecie. Zdaniem uczestników panelu niezwykle ważnym obecnie kanałem komunikacji są media społecznościowe. Odnieśli się także do problemu hejtu. – Zero tolerancji! Ja natychmiast blokuję, nie pozwalam! Trzeba reagować stanowczo! – mówił Prezydent Słupska Robert Biedroń. Zdaniem uczestników panelu reagować należy tylko na konstruktywną krytykę. Kiedy tylko ta zamienia się w oskarżenia dyskusja powinna zostać przerwana. Dyskusja powiem prowadzi do uwiarygodnienia hejtera.

Zobacz również