
Każdego roku repertuar Gorzowskich Spotkań Teatralnych układany jest w ten sposób, aby gorzowski widz miał przegląd tego, co się dzieje na ważnych scenach w Polsce. Tegoroczne spotkania rozpocznie 12 listopada premiera przygotowana przez gorzowski zespół. Będzie to błyskotliwa komedia "Żona potrzebna od zaraz" - spektakl na podstawie sztuki Edwarda Teylora w reż. Zdzisława Derebeckiego.
W niedzielę scena będzie należała do Teatru Lubuskiego z Zielonej Góry, który zaprezentuje się w sztuce Martina McDonagha "Samotny zachód" w reżyserii Roberta Czechowskiego.
14 listopada Agencja Artystyczna CDN - Kraków pokaże przedstawienie "Lilka, cud miłości" według scenariusza i reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. Na scenie zobaczymy Krystynę Tkacz, Paulinę Holtz, Magdalenę Zawadzką, Joannę Żółkowską.
Następne cztery dni będą należały do warszawskich teatrów. Najpierw Teatr Syrena zaprezentuje widzom dorosłym "Frankensteina" - widowiskowy spektakl na podstawie powieści Mary Shelley, którego reżyserii podjął się Bogusława Linda.
W środę 16 listopada Och-Teatr pokaże "Kto nas odwiedzi" Igora Sawina w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, z udziałem Jadwigi Jankowskiej-Cieślak i Jana Peszka.
Czwartek to ponownie Och-Teatr z "Marią Callas. Master Class" Terrence'a McNally w przekładzie Elżbiety Woźniak i reżyserii Andrzeja Domalika. Na scenie zobaczymy: Krystynę Jandę, Martę Wągrocką, Jolantę Wagner, Mateusza Zajdela, Mateusza Dębskiego, Michała Zielińskiego.
18 listopada Teatr Scena Prezentacje pokaże sztukę "Lady Oscar" w przekładzie Beaty Geppert i reżyserii Romualda Szejda. Wystąpią: Katarzyna Figura, Katarzyna Głogowska, Angelika Kurowska, Ewa Telega, Henryk Łapiński, Krzysztof Ogłoza, Paweł Tucholski.
XXXIII Gorzowskie Spotkania Teatralne zakończy Teatr im. Heleny Modrzejewskiej z Legnicy "Przerwaną Odyseją" Roberta Urbańskiego w reżyserii Jacka Głomba.
Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków budżetu województwa w wysokości 50 tys. zł.
PROGRAM SPOTKAŃ
12 listopada /sobota/ godz.19.00
Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie
Edward Taylor
ŻONA POTRZEBNA OD ZARAZ /premiera/
reżyseria: Zdzisław Derebecki
obsada:
Beata Chorążykiewicz, Joanna Ginda, Anna Łaniewska, Jan Mierzyński, Joanna Rossa,Krzysztof Tuchalski
Cóż gorszego od posiadania żony może spotkać mężczyznę?
Chyba tylko brak żony.
Szczególnie jeśli jej posiadanie jest warunkiem do osiągnięcia lukratywnego awansu zawodowego, a nasz szef osobiście pragnie ją poznać podczas kolacji w naszym domu…
Zatem – żona potrzebna od zaraz !!! …
Jednak okazuje się, że od posiadania żony lub jej braku, mężczyznę może spotkać jeszcze coś dużo gorszego – posiadanie kilku żon… I to nie do końca swoich. Do tego jednocześnie i w tym samym miejscu. Ba, wręcz przy jednym stole – naprzeciwko szefa i jego żony, którzy są bardzo konserwatywnym małżeństwem …
Smacznego. Katastrofa zbliża się nieuchronnie, a kariera nieuchronnie się oddala.
Jednak nie raz już zdarzało się, że sprytna żona potrafi uratować męża z najcięższych opresji. A kilka żon i to jeszcze nie swojego męża ?
Kto wie, może awans jeszcze nie stracony?
„Żona potrzebna od zaraz…“ Edwarda Taylora to znakomita, inteligentna komedia pełna błyskotliwego humoru słownego i sytuacyjnego.
To gwarancja zabawy pełnej śmiechu oraz odrobiny ironii i uszczypliwości pod adresem każdego z nas.
13 listopada /niedziela/ godz. 19.00
Teatr im. Leona Kruczkowskiego – Zielona Góra
Martin Mcdonagh
SAMOTNY ZACHÓD
reżyseria: Robert Czechowski
obsada:
Ernest Nita, Jerzy Kaczmarowski, Janusz Młyński, Romana Filipowska, Wojciech Romańczyk, Joanna Koc, Joanna Wąż, Alicja Stasiewicz.
Prapremiera tej sztuki – autorstwa jednego z najbardziej znanych dramatopisarzy angielskiego obszaru językowego – odbyła się w Irlandii 19 lat temu. W swoim pierwotnym kształcie „Samotny zachód” jest gorzką komedią, która jednak w zielonogórskiej inscenizacji wykracza poza ramy tradycyjnie rozumianego gatunku. Przedstawienie rozgrywa się w dwu planach dramaturgicznych i przestrzennych. W pierwszym z nich, w świecie „rzeczywistym”, osią konfliktu jest nieustanna, w istocie groteskowa walka między dwoma starzejącymi się we wspólnej samotności braćmi, której bezsilnie towarzyszy miejscowy ksiądz i młoda dziewczyna. Drugi plan określają symbolicznie wznosząca się nad miejscem zdarzeń góra i woda, jak mitologiczny Styks wiążąca dwa różne światy – oraz metaforyczne postacie Chłopaka i trzech Dziewczyn. Utwór McDonagha poraża Czechowowską melancholią i mrocznym humorem rodem z filmów Tarantino i ma w sobie wiele z klimatu TwinPeaks. Tej piorunującej mieszance nastrojów nie sposób się oprzeć. Ułomni, pokiereszowani życiem bohaterowie błąkają się nieporadnie wśród prowincjonalnych irlandzkich przestrzeni, słabo radząc sobie zarówno z Bogiem, jak i sobą nawzajem. A może w tym właśnie tkwi istota ich człowieczeństwa?
czas trwania: 105 min
14 listopada /poniedziałek/ godz. 19.00
Agencja CDN – Kraków
LILKA, CUD MIŁOŚCI
scenariusz i reżyseria: Waldemar Śmigasiewicz
obsada:
Krystyna Tkacz, Afrodyta Weselak, Magdalena Zawadzka, Joanna Żółkowska
Przedstawienie oparte na wierszach, dzienniku, wspomnieniach, notatkach i listach MARII PAWLIKOWSKIEJ-JASNORZEWSKIEJ.Spektakl przygotowany w 70. rocznicę śmierci niezwykłej poetki, której twórczość nigdy nie przestała zachwycać, wzruszać i inspirować.
Na scenie kobieta, która wygłasza trzy przejmujące monologi – to fragmenty ostatnich zapisków w dzienniku Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Za chwilę odejdzie, aby pojawić się już jako duch, dzięki któremu zobaczymy losy i przeżycia naszej bohaterki od dzieciństwa po ostatnie chwile. Ona przywoła Lilkę Malarkę i Lilkę Samotną, będziemy więc świadkamimagicznej opowieści o cudownym dzieciństwie na Kossakówce, miłościach, małżeństwach, rozczarowaniach mężczyznami i światem, zmaganiach twórczych, aż po udręczenie chorobą.
Opowieść wybrzmiewa poprzez dzienniki, listy i wiersze, którą uzupełniają piosenki Lilki Śpiewającej. W nich, jak w komentarzach greckiego chóru, dopełni się podniesienie tej opowieści do Mitu o Poetce – cudownej Lilce.
Całość wyczarowują dla widza cztery wspaniałe aktorki: Magdalena Zawadzka – jako Lilka – przewodniczka po tym, stworzonym przez reżysera Waldemara Śmigasiewicza, świecie, Afrodyta Weselak – młoda aktorka Teatru Polskiego w Warszawie, która pokazała bardzo dojrzałe aktorstwo i stworzyła wyrazistą postać Lilki od naiwnego, arkadyjskiego dzieciństwa po rozgoryczoną życiem kobietę, Joanna Żółkowska – jako Lilka Samotna – analizująca swe życie jak partię tarota i Krystyna Tkacz – Lilka Śpiewająca – ale jak! Aktorka śpiewa bowiem wiersze poetki z nowoczesną, dynamiczną, różnorodną i wspaniale wypełniającą te wiersze muzyką
Urszuli Borkowskiej z sobie tylko właściwymi: charyzmą, energią i kulturą muzyczną.
Przedstawienie całkowicie pochłania, wciąga w swój magiczny świat, uruchamia wyobraźnię i emocje.
czas trwania: 70 min /bez przerwy/
15 listopada /wtorek/ godz. 19.00
Teatr Syrena – Warszawa
Nick Dear na podstawie powieści Mary Shelley
FRANKENSTEIN
przekład: Katarzyna Wieprow
reżyseria: Bogusław Linda
obsada:
Eryk Lubos, Jerzy Radziwiłowicz, Wojciech Zieliński, Katarzyna Zawadzka, Katarzyna Zielonka, Tomasz Sapryk, Dorota Gorjainow, Katarzyna Bagniewska, Bartłomiej Jan Nowosielski, Albert Osik, Jerzy Słonka, Aleksander Sosiński, Karolina Michalik, Iwo Kozłowski, Piotr Siejka, Patryk Pietrzak
Jedna z najbardziej widowiskowych produkcji ostatnich lat. Uwagę widza przykuwają efekty specjalne, elementy pirotechniczne i projekcje video. Charakteryzacja Tomasza Matraszka wprowadza nastrój niepokoju, który potęguje scenografia Jagny Janickiej i epicka muzyka Michała Lorenca.
Sztuka Nicka Deara osnuta na powieści Mary Shelley to historia o wykluczeniu, samotności i potrzebie akceptacji. To także mit o człowieku, przypisującym sobie boską moc. „Frankenstein” po raz pierwszy wystawiony został w londyńskim NationalTheatre, w 2011 roku. Spektakl wyreżyserował wówczas DannyBoyle – zdobywca Oskara, twórca takich filmów jak „Slumdog. Milioner z ulicy” czy „Trainspotting”. W Teatrze Syrena to wymagające rozmachu jak i refleksji widowisko wyreżyserował twórca o wrażliwości filmowca – Bogusław Linda.
– Rozpoczynając pracę nad „Frankensteinem” wiedziałem, że bardzo istotna będzie strona wizualna tego spektaklu. Zdecydowałem się więc sięgnąć po środki wyrazu, które trafiają do współczesnego widza – mówi reżyser spektaklu, Bogusław Linda.
Dzięki nim społeczne stereotypy stają się bardziej czytelne, przekonujące i wymowne dla publiczności.
Spektakl przeznaczony dla widzów pełnoletnich.
czas trwania: 160 min /z przerwą/
16 listopada /środa/ godz. 19.00
Och-Teatr – Warszawa
Igor Sawin
KTO NAS ODWIEDZI
reżyseria: Cezary Tomaszewski
obsada:
Jadwiga Jankowska-Cieślak i Jan Peszek
Rzecz dzieje się nocą w starym zamku, który odwiedzają duchy. Czy lata temu mąż pani domu umarł śmiercią naturalną? A może któryś z jego przyjaciół ma z tym coś wspólnego? Czy tajemnica się wyjaśni?
Ta sztuka to dwie brawurowe, popisowe partytury dla dwójki aktorów, a na scenie wspaniałe osobowości: Jadwiga Jankowska-Cieślak i Jan Peszek. Długo czekaliśmy na ten sceniczny duet.
Reżyserem jest Cezary Tomaszewski, autor sławnej autorskiej wersji operetki Lehara „Wesoła wdówka”, wystawionej w Wiedniu, w której obsadził cztery polskie sprzątaczki.
czas trwania: 75 min /bez przerwy/
17 listopada /czwartek/ godz. 19.00
Och-Teatr –Warszawa
Terrence McNally
MARIA CALLAS. MASTER CLASS
przekład: Elżbieta Woźniak
reżyseria: Andrzej Domalik
obsada:
Krystyna Janda, Agnieszka Adamczak/Marta Wągrocka, Anna Patrys/Jolanta Wagner, Rafał Bartmiński/Tadeusz Szlenkier/Mateusz Zajdel, Mateusz Dębski, Michał Zieliński
Powrót Callas. Po latach, po wielu nowych opracowaniach Jej życia, setkach materiałów zamieszonych przez ostatnie 20 lat, wywiadów i filmów na youtube, po dwóch biograficznych filmach kinowych i kilku telewizyjnych, nowa interpretacja niezwykłego tekstu teatralnego Terrence’aMcNally’ego MARIA CALLAS. MASTER CLASS.
I znów reżyseruje Andrzej Domalik, w roli Marii Callas na nowo Krystyna Janda, w nowym ujęciu. To wielokrotnie nagradzany, grany na całym świecie tekst. O miłości do sztuki. Do muzyki. Fascynujący. Dowodzący tezy, że życie bez sztuki nie ma sensu. Że sztuka potrafi sprawić, że wszystko, nawet codzienność, nabiera bogactwa i wartości. Opowieść o artystce, która z kolei sztuce oddała wszystko. Sztuce, która uczyniła ją szczęśliwą i podziwianą, a jednocześnie – samotną i zawiedzioną życiem. Wielka opowieść o pracy, warsztacie i relacji artysty z publicznością.czas trwania: 150 min /z przerwą/
18 listopada /piątek/ godz.19.00
Teatr Scena Prezentacje – Warszawa
Guillaume Mélanie
wg sztuki „Oscar” Claude’a Magniera
LADY OSCAR
przekład: Beata Geppert
reżyseria: Romuald Szejd
obsada:
Katarzyna Figura, Katarzyna Głogowska, Angelika Kurowska, Ewa Telega, Henryk Łapiński, Krzysztof Ogłoza, Paweł Tucholski
Zwariowana francuska komedia sytuacyjna o kreatorce mody i jej rodzinie, pełna zaskakujących i nieprzewidywalnych zwrotów akcji.
ClaraBarnier sławna dyktatorka mody, dawniej top-modelka, pewnego dnia dowiaduje się, że jej księgowy zamierza ożenić się z jej córką, a ona musi to zaakceptować, bo inaczej straci majątek, a od córki dowiaduje się, że ta jest w ciąży…
czas trwania: 110 min
19 listopada /sobota/godz. 19.00
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej – Legnicy
Robert Urbański
PRZERWANA ODYSEJA
reżyseria: Jacek Głomb
obsada:
SaszkaDimitrowska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, BiljanaJowanowska, SneżanaKonewska-Rusi, Zuza Motorniuk, Sofi a Nasewska-Trifunowska, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch,
TrajczeGorgijew, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, WladoJowanowski, BorczeNaczew, Paweł Palcat, Tome Witanow, Paweł Wolak
Tematem polsko-macedońskiej „Przerwanej odysei” jest dziecięcy exodus, który był efektem krwawej greckiej wojny domowej, jaka w latach 1946-49 toczyła się pomiędzy popierającą króla i monarchię prawicą, a komunistyczną Demokratyczną Armią Grecji. Jej partyzanckie bojówki stacjonowały przeważnie w górach na północy Grecji, gdzie mieszkali Macedończycy (w odróżnieniu od Greków są Słowianami), którzy dobrowolnie lub przymusowo walczyli po stronie komunistów. Komuniści przegrywali jednak tę wojnę, bowiem po stronie ich przeciwników stanęły Wlk. Brytania i USA. Wiosną 1948 r. nakazali zatem zebranie wszystkich dzieci mieszkających na terenach kontrolowanych przez swoich partyzantów oraz ich ewakuację (w założeniu tymczasową) do krajów Europy Środkowej i Wschodniej.