Rejestr BDO to inaczej Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, tzw. BDO.
BDO pozwala na gromadzenie informacji o odpadach i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.
Od 1 stycznia 2020 r. wnioski rejestrowe, aktualizacyjne, wykreślające z rejestru BDO jak również sprawozdania (począwszy od 2019 roku) wynikające z ustawy o odpadach (o których mowa w art. 73, art. 74a i art. 75 tej ustawy) należy i przedkładać tylko i wyłącznie poprzez indywidualne konto w BDO, za pośrednictwem strony internetowej https://rejestr-bdo.mos.gov.pl
Jednocześnie informujemy że każdy podmiot posiadający konto w BDO musi posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany albo podpis osobisty
SPRAWDŹ CZY MUSISZ SIĘ ZAREJESTROWAĆ W BDO: >>>OBOWIĄZEK REJESTRACJI<<<
Kto musi złożyć wniosek o wpis do Rejestru BDO
Wniosek o wpis do Rejestru BDO składają podmioty wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Zgodnie z tym artykułem, o tym czy firma powinna złożyć wniosek do Rejestru decyduje obszar, w którym prowadzi działalności i – jednocześnie – zakres tej działalności. Obszary i zakresy, w przypadku których złożenie wniosku o wpis do Rejestru BDO jest obowiązkowe, to:
Oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne
- Wprowadzanie produktów na terytorium kraju (oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne);
- Recykling odpadów powstałych z produktów (oleje, preparaty smarowe opony pneumatyczne);
- Odzysk odpadów powstałych z produktów (oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne);
- Eksport oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa odpadów powstałych z produktów w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi;
- Organizacje odzysku.
Pojazdy (z wyłączeniem pojazdów historycznych)
- Wprowadzanie pojazdów po raz pierwszy na terytorium kraju;
- Punkt zbierania pojazdów;
- Stacja demontażu;
- Strzępiarka.
Sprzęt elektryczny lub elektroniczny
- Wprowadzanie sprzętu po raz pierwszy na terytorium kraju lub autoryzowani przedstawiciele;
- Zbiórka zużytego sprzętu;
- Zakład przetwarzania;
- Działalność w zakresie recyklingu;
- Działalność w zakresie procesów odzysku innych niż recykling;
- Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
- Wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju baterii lub akumulatorów;
- Zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;
- Podmiot pośredniczący.
Opakowania, odpady opakowaniowe lub produkty w opakowaniach
- Organizacje odzysku opakowań;
- Eksport odpadów opakowaniowych lub/oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa odpadów opakowaniowych;
- Wytwarzanie, eksport, import opakowań lub ich wewnątrzwspólnotowe nabycie lub dostawa;
- Recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych;
- Wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju produktów w opakowaniach;
- Eksport produktów w opakowaniach lub/oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa produktów w opakowaniach;
- Prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, który oferuje torby na zakupy z tworzywa sztucznego, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
- Organizacja samorządu gospodarczego.
Transport odpadów
- Transport odpadów;
- Działalność w zakresie obrotu odpadami.
Utrzymanie porządku i czystości w gminach
- punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzone samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą lub gminami;
- podmioty, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Wytwarzanie odpadów bez pozwolenia na wytwarzanie odpadów albo pozwolenia zintegrowanego
- Odpady inne niż wymienione w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
- Odpady w ilościach większych niż wymieniono w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
Pamiętaj. W przypadku BDO nie ma znaczenia wielkość firmy. Do Rejestru muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, które mają obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Mogą to być np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, gabinety lekarskie, sklepy spożywcze, warsztaty rzemieślnicze czy firmy budowlane.
Dokumenty, które należy dołączyć do wniosku elektronicznego
1. w przypadku wszystkich podmiotów:
a) uwierzytelnioną kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej, o ile przedsiębiorca podlega obowiązkowi jej uiszczenia, (w formacie pdf należy podłączyć do wniosku),
b) oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru lub oświadczenie o braku okoliczności skutkujących wykreśleniem z rejestru oraz oświadczenie potwierdzające, że dane zawarte w tych wnioskach są zgodne ze stanem faktycznym. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Powinno zawierać klauzulę: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
2. w przypadku wprowadzającego sprzęt lub autoryzowanego przedstawiciela:
a) uwierzytelnioną kopię umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o ile została zawarta,
b) dokument potwierdzający wniesienie zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, o ile zabezpieczenie finansowe jest wymagane,
c) uwierzytelnioną kopię umowy, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – w przypadku autoryzowanego przedstawiciela;
3. w przypadku organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o której mowa w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym -
zaświadczenie wydane przez bank prowadzący rachunek lub lokatę terminową organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty;
4. w przypadku organizacji odzysku, o której mowa w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej - zaświadczenie wydane przez bank prowadzący rachunek organizacji odzysku o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty;
5. w przypadku wprowadzających baterie lub akumulatory -
informację potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), o ile uczestniczą w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS);
6. w przypadku wprowadzających pojazdy - umowy z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu zawarte w postaci elektronicznej albo kopie tych umów w formacie pdf.
Opłaty za wpis do bdo
Opłacie rejestrowej i rocznej oraz obowiązkowi umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach podlegają jedynie podmioty wymienione w art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach:
- wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz autoryzowani przedstawiciele;
- wprowadzający baterie lub akumulatory;
- wprowadzający pojazdy typu M1, N1 i L2e;
- producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań;
- wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach;
- wprowadzający na terytorium kraju opony;
- wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe.
Nowe stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej!
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej
Wysokość stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej dla:
1) mikroprzedsiębiorców – wynosi 200,00 zł;
2) przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorcy – wynosi 800,00 zł.
Opłatę rejestrową wnosi się jednorazowo podczas wpisu do rejestru BDO W następnych latach opłatę roczną za dany rok wnosi się do końca lutego każdego roku. Stawki opłaty rocznej odpowiadają stawkom opłaty rejestrowej. Wyjątkiem są przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w systemie ekozarządzania i audytu EMAS – nie wnoszą oni opłaty rejestrowej, a ci już wpisani do Bazy danych o odpadach nie wnoszą opłaty rocznej w roku, w którym uzyskali wpis do EMAS.
rachunek bankowy Zarządu Województwa Lubuskiego
16 1090 1535 0000 0001 4706 9104
Od 1 stycznia zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Opłatę skarbową (17 zł) za pełnomocnictwo elektroniczne należy wnosić do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę mocodawcy (wcześniej był to organ właściwy ze względu na siedzibę urzędu marszałkowskiego)
Umieszczanie numeru bdo
Marszałek dokonując rejestracji, jednocześnie nadaje numer rejestrowy. Ten numer część przedsiębiorców musi obowiązkowo umieszczać na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością.
Numer rejestrowy należy umieszczać na dokumentach związanych z działalnością w zakresie wprowadzanych opakowań, produktów i odpadów, na przykład:
- fakturach VAT
- paragonach fiskalnych
- umowach kupna-sprzedaży
- sprawozdaniach
- kartach przekazania odpadów
- kartach ewidencji odpadów
Sankcje i kary dla podmiotów
- za gospodarowanie odpadami niezgodne z informacjami zgłoszonymi do rejestru – kara aresztu albo grzywny
- za brak wniosku o wpis do rejestru/o zmianę wpisu do rejestru lub o wykreślenie
z rejestru albo złożenie wniosku niezgodny ze stanem faktycznym – kara aresztu albo grzywny - za prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do rejestru – administracyjna kara pieniężna 5 000 zł – 1 000 000 zł
- za nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku
z prowadzoną działalnością objętą wpisem do Rejestru-BDO – administracyjna kara pieniężna 5 000 zł – 1 000 000 zł - za transport odpadów bez wpisu do Rejestru-BDO – administracyjna kara pieniężna od 2 000 do 10 000 zł
- za niedostarczenie odpadów przez transportującego odpady do posiadacza odpadów/miejsca przeznaczenia odpadów, wskazanego przez zlecającego usługę transportu odpadów – administracyjna kara pieniężna 1 000 zł – 100 000 zł
wykreślenie z rejestru BDO:
W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności wymagającej wpisu do rejestru, wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności.
Do elektronicznego wniosku o wykreślenie z rejestru należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej (format pdf) w wysokości 10 zł, wymaganej na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2021 poz. 1923 t.j.) nr konta Urzędu Miasta Zielona Góra 83 1020 5402 0000 0002 0248 5258.
Jednocześnie informujemy, że w sprawach dotyczących rozwiązań technicznych oraz funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce opakowaniami (BDO) należy kontaktować się z Instytutem Ochrony Środowiska – Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie. W przypadku wystąpienia problemów z obsługą systemu BDO zapytania należy kierować na infolinię Instytutu tel.: 22 34 04 050.
Kontakt ws. Rejestru dla woj. lubuskiego
- pod numerem telefonu : 68 4565530 (sekretariat),
- poprzez adres e-mail: dsr.lubuskie@lubuskie.pl
wnioski i sprawozdania - wytwórcy odpadów :
powiat: międzyrzecki, żagański, m. Gorzów Wlkp., .-68 4565 450
powiat : nowosolski, krośnieński, gorzowski, żarski – 68 4565 527
powiat: , zielonogórski, m. Zielona Góra -68 4565 363
powiat : słubicki, wschowski, świebodziński, sulęciński, strzel.-drezden -68 4565 896
wnioski i sprawozdania - wprowadzający produkty i produkty w opakowaniach:
krośnieński , słubicki, wschowski, żagański - 68 4565 573
zielonogórski, żarski, sulęciński - 68 4565 764
m. Zielona Góra - 68 4565 893
m. Gorzów Wlkp., gorzowski - 68 4565 898
nowosolski, świebodziński, strzelecko-drezdenecki, międzyrzecki - 68 4565 319