To połączenie zawieszono 20 lat temu… I udało się! Wreszcie znów jest! Historyczny powrót pociągu na trasę Zielona Góra – Gubin/Guben

Pobierz PDF
Uczestnicy konferencji prasowej ws. reaktywacji połączenia kolejowego Zielona Góra - Guben
Fot: Paweł Wańczko/Lubuskie.pl
- Jak jest wola, to się znajduje rozwiązanie – powiedział członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński wskazując na odtworzenie kolejowego połączenia na trasie Zielona Góra – Guben.

- Wszyscy mamy jakieś ulubione powiedzenia. Jednym z moich jest: jak jest wola, to się znajduje rozwiązanie – powiedział podczas czwartkowej (9 czerwca 2022 r.) konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński. – Oto grupa partnerów, samorządy, instytucje postanowiły wspólnie poszukać rozwiązania czegoś, co wydawało się niezwykle trudne, choćby z tego faktu, że przez wcześniejsze 20 lat zrobić się tego nie udawało. I okazało się, że czasem bez wielkich projektów, gigantycznych nakładów można doprowadzić do znalezienia rozwiązania – doprowadziliśmy do historycznego odtworzenia połączenia, które przez 20 lat nie funkcjonowało.

Ogromny wzrost nakładów na kolej z budżetu Województwa Lubuskiego

- Dobrze jest teraz zachęcić mieszkańców, turystów, żeby korzystali z tego połączenia. Wszystko po to, by przyzwyczajać do korzystania z komunikacji publicznej – dodał Marcin Jabłoński i przypomniał, że w ciągu ostatnich pięciu lat nakłady Samorządu Województwa Lubuskiego z jego budżetu na infrastrukturę kolejową wzrosły z nieco ponad 40 mln zł w 2017 roku do ponad 80 mln obecnie. To spowodowało wzrost przejechanych kilometrów. W 2017 roku tzw. pociągokilometrów było 2,7 mln, a teraz w Lubuskiem zbliżamy się do wielkości prawie dwukrotnie większej.

- To jest ogromny wzrost, a do tego jeszcze zaplanowaliśmy w najbliższych miesiącach remont taboru, przeglądy, które są konieczne - za kilkanaście milionów złotych. Zbliżamy się już do magicznej kwoty 100 mln zł, kiedy budżet roczny średniego powiatu to 60-80 mln zł – podkreślił  członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński. - To pokazuje, że traktujemy bardzo poważnie komunikację publiczną, ochronę środowiska.

Sukces ma wielu ojców

Do słów Marcina Jabłońskiego o współpracy samorządów, Urzędu Marszałkowskiego, spółek kolejowych, która zaowocowała historycznym wznowieniem kolejowego połączenia na trasie Zielona Góra – Krosno Odrzańskie – Gubin – Guben, nawiązywali pozostali uczestnicy spotkania.

- Dzisiaj mamy święto, bo nie zdarza się często, żeby po tak długiej przerwie - 20 lat to całe pokolenie! – udało się uruchomić połączenie transgraniczne – powiedział Piotr Tykwiński, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL.

- To wielka uroczystość, bo po 20 latach wznawiamy ruch pasażerski na linii, na której te przewozy zostały zawieszone. Udało się! Udało się na prośbę samorządów, które są położone wzdłuż tej linii i Samorządu Województwa Lubuskiego – podkreślał dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Zielonej Górze PKP PLK SA Mariusz Olejniczak. – A Polskie Linie Kolejowe w krótkim czasie ten projekt zrealizowały.

- Bardzo nam się podoba wola i chęć przywracania połączeń transgranicznych – dodał dyrektor zarządzający ds. Operacyjnych Spółki POLREGIO SA Wiesław Szafrański.

- Dla Gubina i dla Guben to jest bardzo ważny dzień – powiedział burmistrz Guben Fred Mahro. -  Osobiście bardzo przeżyłem zawieszenie w 2002 roku przejazdów na tej linii. Tym bardziej jestem dumny z tego, że mogę teraz przeżyć wznowienie przejazdów na tym odcinku. I dziękuję za to Województwu Lubuskiemu, Urzędowi Marszałkowskiemu i wszystkim, którzy się do tego przyczynili.

- W niedzielę, jak wsiądę do tego szynobusu, to powiem, że spełniam swoje marzenie i marzenie mieszkańców – wyznał burmistrz Gubina Bartłomiej Bartczak. A burmistrz Czerwieńska Piotr Iwanus dodał: - Miejmy takie spojrzenie, że to, co dzisiaj zostaje oddane do użytku, jest wartością dodaną do porozumienia wszystkich szczebli samorządów i spółek państwowych.

To historyczna chwila

- Po 20 latach wydarzyło się coś, na co straciliśmy nadzieję, że się w ogóle wydarzy – podzielił się refleksją burmistrz Krosna Odrzańskiego Marek Cebula. - Były szumne zapowiedzi wznowienia linii autobusowych do miejscowości tak zwanych „daleko od szosy”. A właśnie ta linia kolejowa Zielona Góra – Guben łączy miejscowości „daleko od szosy”. To jest szansa rozwojowa!

– To historyczna chwila dla powiatu krośnieńskiego, ale też zielonogórskiego. Dla gmin i miejscowości leżących wzdłuż tej linii kolejowej – powiedział starosta krośnieński Grzegorz Garczyński. - Chciałbym podziękować Zarządowi Województwa Lubuskiego za to, że stawiacie na ten rodzaj mobilności.

Z Zielonej Góry do Gubina/Gubin linią nr 358 w 73 minuty

Połączenie na trasie Zielona Góra – Nietków – Laski - Krosno Odrzańskie – Wężyska -  Wałowice – Gubin – Guben zostanie wznowione (na razie weekendowo) w niedzielę, 12 czerwca 2022 r.

Pociągi wyruszą z Zielonej Góry o godz. 7.45 i 16.50. Do Guben dojadą po 73 minutach.

W kolejne weekendy będziemy mieli 3 pary pociągów w sobotę (dojdzie wyjeżdżający z Zielonej Góry o godz. 13.23) i 2 pary pociągów w niedzielę.

Z kolejowego kalendarium

  • 26 czerwca 1870  – otwarcie linii „Kolei Marchijsko-Poznańskiej” na odcinku Zbąszynek –Czerwieńsk – Guben
  • 6 października 2002 – zawieszenie przez PKP regularnych przewozów pasażerskich na odcinku Czerwieńsk – Guben (2 pary pociągów)
  • 12 czerwca 2022  – wznowienie przewozów pasażerskich na zlecenie Województwa Lubuskiego (3 pary w soboty i 2 pary w niedziele)
  • 11 grudnia 2022 – wznowienie regularnych przewozów pasażerskich na zlecenie Województwa Lubuskiego (6 par pociągów)

Koszt utrzymania połączeń

  • Około 343 tys. zł - planowane dofinasowanie przez Województwo Lubuskie przewozów weekendowych w okresie 12.06.–10.12.2022 r. z czego 167,5 tys. zł dotacji od zainteresowanych samorządów.
  • Około 5,8 mln zł –planowane dofinansowanie przez Województwo Lubuskie przewozów regularnych (codziennie 6 par) w okresie 11.12.2022–09.12.2023 r.

Przykładowe ceny biletów normalnych w taryfie POLREGIO SA (obowiązują ulgi ustawowe)

  • Zielona Góra Gł. – Gubin = 18,60 zł
  • Zielona Góra Gł. – Krosno Odrz. = 11,90 zł
  • Krosno Odrz. – Gubin = 10,20 zł
  • Gubin – Guben = 0,00 zł/ 0,00 € (za dojazd z Gubina do Guben i odwrotnie – nie dopłacamy)

Do obsługi połączenia przewidziano spalinowe zespoły trakcyjne będące w dyspozycji Lubuskiego Zakładu spółki POLREGIO SA.

Samorząd składa tyle projektów, na ile go stać

Podczas czwartkowej konferencji prasowej członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński wyjaśnił też sprawę dotowania kolejowych projektów przez samorząd.

- O ile za organizację przewozów kolejowych odpowiadają samorządy wojewódzkie, to za utrzymanie infrastruktury kolejowej – szynowej – odpowiadają państwowe spółki i one powinny te duże projekty realizować – powiedział Marcin Jabłoński. - W ostatnim czasie jest tak, że państwo organizuje różne postępowania, nabory, konkursy, można składać wnioski. Jednym z takich programów jest Kolej Plus, który wzbudza różnego rodzaju kontrowersje. Wskazuje się, jakoby Samorząd Województwa Lubuskiego nie do końca chciał skorzystać z danych mu szans. A chcę zwrócić uwagę, że Samorząd Województwa jako jeden z niewielu przygotował wiele projektów - początkowo 7. Potem okazało się, że możliwych do realizacji jest tylko 6. Ostatecznie złożyliśmy 2 duże projekty we współpracy z samorządami, bo co do pozostałych nie było woli i możliwości po stronie samorządów, żeby dołożyć do inwestycji i projektów 15 procent, a w wypadku podliczenia tych wszystkich projektów i łącznej ich sumy przekraczającej 3 miliardy złotych, to proszę sobie policzyć, ile to jest 15 procent.

- To nie są pieniądze, które my byśmy pozyskali, tylko które my – samorządowcy -  musielibyśmy dołożyć do projektów, które powinno realizować państwowe ogromne przedsiębiorstwo – podkreślił Marcin Jabłoński. - Tym wszystkim, którzy mówią, że powinniśmy tych projektów złożyć więcej, mówię stanowczo, że nie mają racji. Bo jeśli złożyliśmy dwa projekty i dostaliśmy dofinansowanie na jeden, to gdybyśmy złożyli 6 projektów, to na ile byśmy dostali dofinansowanie? Też na jeden. Pozostałe – a są to tony dokumentacji za miliony złotych - pozostałyby na półkach.

 

Galeria zdjęć

Galeria: Reaktywacja połączenia kolejowego Zielona Góra - Guben

Do pobrania

Powiązane wiadomości

Zobacz również