
Województwo lubuskie reprezentował wicemarszałek Grzegorz Potęga. List intencyjny podpisali również:
- wicemarszałek województwa wielkopolskiego Krzysztof Grabowski,
- marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki,
- marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk,
- członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego Robert Turlej,
- sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka,
- zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą Mateusz Balcerowicz.
W dokumencie resort infrastruktury, Wody Polskie oraz samorządy wyrażają chęć współpracy na rzecz działań zmierzających do rewitalizacji i zrównoważonego rozwoju polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Chodzi m.in. o utrzymanie i modernizację szlaku żeglugowego pod kątem jego potencjału turystycznego oraz podnoszenie walorów kulturowych, przyrodniczych i krajobrazowych. Podpisanie listu intencyjnego rozpoczyna proces przygotowania opisu kierunków rozwoju infrastruktury MDW E70. Zadanie to zostało ujęte w Krajowym Programie Żeglugowym do roku 2030.
– Chcemy wykorzystać możliwości Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 – zaktywizować nasze województwa turystycznie, gospodarczo, a jednocześnie pokazać walory nadrzecznej przyrody – mówi wicemarszałek Grzegorz Potęga.
Przebieg Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Polski odcinek MDW E70 ma 636,7 km długości i znajduje się na terenie pięciu województw. Jego początkiem są śluzy Hohensaaten, które łączą Odrę z kanałem Odra-Hawela. Jak czytamy na stronie mdwe70.pl, „Odra łączy się z drogami wodnymi składającymi się na połączenie z Wisłą: rzekami Warta i Noteć, Kanałem Bydgoskim oraz rzeką Brda. Z Wisły MDW E70 prowadzi Nogatem do Zalewu Wiślanego, na którym znajduje się granica polsko-rosyjska. Następnie Pregołą prowadzi do Kaliningradu i Dejmą na Zalew Kuroński i do Kłajpedy. Do systemu MDW E70 zaliczamy również Szkarpawę, rzekę Elbląg i Kanał Jagielloński”.
Odcinek ten nie spełnia jednak wymogów klasy wodnej IV i Va. Zmiana tych parametrów pozwoliłaby na udostępnienie rzek jednostkom pływającym o większej ładowności.
Oprócz Polski Międzynarodowa Droga Wodna E70 obejmuje od zachodu Niderlandy i Niemcy, a od wschodu – obwód królewiecki w Rosji i Litwę.