
Wydarzenie było okazją do rozmów o przyszłości polskiej turystyki. Prezentacje ekspertów, inspirujące wystąpienia i otwarte dyskusje pokazały, jak ważne jest wspólne działanie na rzecz branży turystycznej. Rozmawiano o trendach, innowacjach i strategiach, które pomogą zmienić oblicze branży turystycznej. Efekty rozmów będą fundamentem wspólnej strategii dla turystyki, która powstaje w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
Dokumenty strategiczne mają kluczowe znaczenie
– Stoi przed nami duże wyzwanie, ale cel wszyscy musimy mieć jeden. Doskonałe opracowanie, które zaprezentował minister Piotr Borys, zachęca nas wszystkich do zaangażowania się w ten proces konsultacji i współpracy, by strategie powstające w regionach miały również wspólny mianownik z dokumentem ogólnokrajowym. W przyszłorocznym budżecie mamy zaplanowane 150 tys. zł na aktualizację posiadanej strategii i z pewnością będziemy realizowali to zadanie – mówił wicemarszałek Grzegorz Potęga.
Ustalenia związane z posiadaniem dokumentów strategicznych, zarówno dla regionów jak i dla naszego kraju w kontekście funkcjonowania turystyki to konieczność i zadanie priorytetowe na najbliższy czas. Strategia rozwoju turystyki odgrywa tu kluczowe znaczenie. Na konferencji informował o tym wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys.
Strategia branży turystycznej na poziomie ogólnopolskim nie była aktualizowana od 2020 roku. Zapewnia ona:
- poznanie własnych mocnych i słabych stron,
- adaptację do zmieniających się trendów i wyzwań,
- budowanie wizerunku i marki Polski,
- skuteczne i zrównoważone wykorzystanie potencjału turystycznego kraju,
- weryfikację i optymalizację działań,
- wzmocnienie gospodarki narodowej, korzyści gospodarcze, społeczne i środowiskowe.
Filarami i czynnikami wspierającymi strategię rozwoju powinny być czynniki obecne w krajach o dużym potencjale turystycznym, a więc: zrównoważony rozwój, współpraca, innowacja i cyfryzacja. Warto również pamiętać o rozwoju infrastruktury, kapitale ludzkim (rozwoju kadr), otoczeniu prawnym czy certyfikacji.
Dużym wyzwaniem na dziś pozostaje diagnoza ponadregionalnych potencjałów polskiej turystyki mogących stanowić paliwo do wzrostu turystyki przyjazdowej i krajowej oraz trwały budulec do marki Polski. Wizją i głównym motorem wspólnej strategii powinna być maksymalizacja potencjału turystycznego Polski i kreacja pozycji lidera Europy Środkowo-Wschodniej.
Wiceminister Piotr Borys zapowiedział wizytę w każdym z regionów w kontekście aktualizacji strategii turystycznej dla kraju. Województwo lubuskie ma być jednym z pierwszych, które odwiedzi.