Mniej odwołań pociągów POLREGIO od maja 2025 r.

Pobierz PDF
Fot: Paweł Wańczko/Lubuskie.pl
W trakcie sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego 12 maja 2025 r. omówiono bieżącą sytuację związaną z połączeniami kolejowymi w kontekście odwoływanych kursów pociągów POLREGIO.

– Mieliśmy taki problem, który wymagał pewnej dynamiki w negocjacjach, także na styku zarządu województwa i spółki POLREGIO. I te pewne informacje, które się pojawiały w przestrzeni publicznej, miały swoje uzasadnienie, choćby po to, żeby POLREGIO jak najpoważniej potraktowało nasze zamiary i naszą postawę, która nie była tylko po to, żeby dać wyraz niezadowoleniu, ale mogłaby doprowadzić do przyspieszenia pewnych procedur związanych choćby z tworzeniem własnej spółki. Jako że widzimy pozytywne efekty tego, co się dzieje i co jest możliwe do osiągnięcia ze strony POLREGIO, nie mamy takiej sytuacji, w której stalibyśmy pod ścianą. Wspólnie osiągnęliśmy pozytywne rezultaty – stwierdził marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński, przypominając wielokrotne rozmowy z zarządem POLREGIO i upomnienia Zarządu Województwa.

W maju 2025 r. z przyczyn POLREGIO zostało odwołanych 55 połączeń. Dla porównania, w lutym 2025 r. było ich 183. Do informacji odniósł się wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski. Mówił o zadowoleniu z poprawy sytuacji związanej z komunikacją kolejową, dobrym przebiegu współpracy ze spółką oraz realizowanych przedsięwzięciach infrastrukturalnych.

Przypomnijmy, że podczas sesji 10 marca 2025 r. wiceprezes spółki POLREGIO Wojciech Dinges zadeklarował, że od 1 maja 2025 r. pociągi nie będą odwoływane z powodu braku taboru i sprawnych pojazdów.

wan_4409.jpg [1920x1307]

– Tak jak deklarowaliśmy, nie ma odwołań wynikających z braku taboru na wyjeździe z rana w danej dobie. To, co się zdarza, to awarie taboru na trasie, które zdarzają się statystycznie tak samo w każdym województwie i każdemu przewoźnikowi. Jeżeli odwołania zdarzają się na części relacji, to tylko z takiego powodu, że następuje jakiś defekt taboru – mówił wiceprezes POLREGIO, który wziął udział także w majowej sesji na zaproszenie wicemarszałka Sebastiana Ciemnoczołowskiego.

Wiceprezes Wojciech Dinges wspomniał również o planowanych pracach w sieci kolejowej. Od sierpnia do końca 2025 r. z powodów infrastrukturalnych będzie zamknięta linia nr 358 na odcinku Czerwieńsk-Gubin. W zamian będzie kursować zastępcza komunikacja autobusowa.

Pytania radnych skierowane do POLREGIO oraz Zarządu Województwa w trakcie sesji dotyczyły podjętych działań naprawczych, kar nałożonych wcześniej na spółkę w wysokości niemal 22 milionów złotych czy powołania lubuskiej spółki kolejowej. Zadawała je m.in. radna Małgorzata Gośniowska-Kola.

Wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski stwierdził, że zmniejszenie liczby odwołań pociągów jest dobrym sygnałem na przyszłość, jednak z oceną trzeba poczekać do momentu, aż cała sytuacja się ustabilizuje i poprawa jakości połączeń będzie trwała. Wskazał, że Zarząd Województwa nie rezygnuje przy tym z własnych planów powołania nowego podmiotu. Przypomniał również o ustawowych zmianach, które mają nastąpić w sferze transportu publicznego – marszałkowie województw mają koordynować działania organizatorów przewozów. Obecnie trwają prace przygotowawcze nad projektem ustawy. W kwestii kar nałożonych na POLREGIO wicemarszałek wyjaśnił, że spółka zobowiązała się do zapłaty części kwoty. Niektóre należności wyegzekwował Zarząd Województwa, ale jednocześnie jest świadomy trudnej sytuacji spółki, która sama jest w trakcie wdrażania zmian naprawczych. 

Galeria zdjęć

Powiązane wiadomości

Zobacz również