Lubuska ofensywa na drogach

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Dzięki S3 i A2 Lubuskie jest najlepiej skomunikowanym regionem w Polsce. Drogowy kręgosłup uzupełniają drogi wojewódzkie, na których już sporo się dzieje, a jeszcze więcej przed nami. – W latach 2014-2020 zaplanowaliśmy 49 inwestycji - 39 dróg, siedem obwodnic, trzy mosty. Przebudowanych zostanie 160 km. Szacunkowy koszt tych zadań to 561 mln zł – mówiła marszałek Elżbieta Polak na konferencji prasowej, 13 marca. Dziennikarze usłyszeli też, że w maju kierowcy pojadą kolejnym odcinkiem drogi ekspresowej nr 3 z Międzyrzecza do Gorzowa.

 

Drogi wojewódzkie – co dzieje się teraz
Marszałek Elżbieta Polak podkreśliła, że wśród najważniejszych zadań samorządu jest poprawa dostępności komunikacyjnej i transportowej regionu. – Odpowiadamy za tworzenie warunków do rozwoju gospodarczego, a te tworzą też dobre drogi i odpowiednie skomunikowanie województwa – dojazdy do S3, A2. Na naszych drogach, zgodnie z przyjętym przez zarząd województwa Planem budowy dróg i mostów, bardzo dużo będzie się działo – zapewniła marszałek.

Zobacz prezentację

W bieżącym roku realizowane są następujące inwestycje priorytetowe
:

  1. Budowa obwodnicy Nowej Soli - Etap I,
  2. Przebudowa drogi woj. nr 138 (relacji od drogi krajowej nr 29 do m. Debrznica) - stanowiącej dojazd do węzła autostrady A-2 w m. Torzym,
  3. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 296 relacji Iłowa - Ruszów (dojazd do węzła autostrady A18),
  4. Rozbudowa drogi woj. nr 295 na odcinku Nowogród Bobrzański - Żagań (dojazd do węzła autostrady A18),
  5. Rozbudowa drogi woj. nr 296 relacji Iłowa - Ruszów (dojazd do węzła autostrady A18) - II Etap,
  6. Rozbudowa drogi woj. nr 295 na odcinku Nowogród Bobrzański - Żagań (dojazd do węzła autostrady A18) - II Etap,
  7. Rozbudowa drogi woj. nr 297 w m. Leszno Górne (modernizacja połączeń drogi S3 z autostradami A18/A4),
  8. Przebudowa drogi woj. nr 297 na odcinku Szprotawa - granica województwa (modernizacja  połączeń  drogi  S3  z autostradami A18/A4),
  9. Przebudowa drogi woj. nr 138 ul. Krośnieńska w m. Torzym,
  10. Rozbudowa drogi woj. nr 158 od km 2+286 do km 2+786 w m. Wawrów wraz z budową ronda,
  11. Budowa obwodnicy m. Drezdenko - Etap I (w ciągu dróg woj. nr 158-160),
  12. Budowa obwodnicy Jezior w ciągu drogi woj. nr 303 - połączenie węzłów na drodze ekspresowej S-3 z Portem Lotniczym Zielona Góra,
  13. Wzmocnienie istniejącej jezdni drogi wojewódzkiej nr 160 relacji Drezdenko – Międzychód,
  14. Wzmocnienie drogi woj. nr 137 relacji Ośno Lubuskie - Sulęcin – Międzyrzecz,
  15. Wzmocnienie drogi wojewódzkiej nr 276 relacji Krosno Odrz.-Świebodzin od km 22+577,00 do km 27+554,00,
  16. Przebudowa i rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 296 w ciągu ul. Lotników Alianckich w m. Żagań,
  17. Przebudowa drogi woj. nr 138 na odc. Torzym - Sulęcin - dk. 22.

Henryk Napierała, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich dodał, że w tym roku ogłoszonych zostało już 5 przetargów na szacunkową kwotę 32 mln zł. – Planujemy ogłosić jeszcze kolejnych 9 przetargów na łączną kwotę 44 mln zł. Łącznie w związku z 14 postępowaniami przebudowanych zostanie ponad 27 km dróg oraz powstaną 3 km nowych dróg – tłumaczył dyrektor.

 

Drogi wojewódzkie – nowa perspektywa
Zgodnie z przyjętym uchwałą Zarządu Województwa Lubuskiego Planem inwestycji priorytetowych planowanych do realizacji na drogach wojewódzkich w ramach perspektywy finansowej na lata 2014 – 2020 ujęto 49 inwestycji, w tym:

  • ciągi dróg – 39,
  • obwodnice – 7,
  • mosty: w Milsku, Skwierzynie i Przetocznicy – 3. 

Koszty inwestycji priorytetowych:

  • ciągi dróg - 275,81 mln zł
  • obwodnice - 157,80 mln zł
  • most w Milsku - 100,00 mln zł
  • most w Skwierzynie - 22,50 mln zł
  • most w Przetocznicy - 5,70 mln zł
  • Łącznie - 561,81 mln zł. Dofinansowanie RPO - 477,54 mln zł, Wkład własny - 84,27 mln zł. Dodatkowo szacunkowy koszt budowy 6 obwodnic rezerwowych- 224,00 mln zł.

Długość dróg planowanych do przebudowy – około 160 km
Długość planowanych obwodnic (lista podstawowa) – 21,30 km

W ramach perspektywy finansowej na lata 2014 – 2020 planowanych jest 7 obwodnic: Rzepina, Drezdenka – Etap I, Drezdenka - Etap II, Lubska – Etap II, Kożuchowa – Etap I, Jezior oraz Trzciela. Na liście rezerwowej ujętych jest 6 obwodnic: Siercza, Drezdenka – Etap III, Sławy - Etap II, Iłowej, Żagania, Nowego Kramska, jednakże na realizację tych zadań, na chwilę obecną, brak środków finansowych, w związku z  wyczerpaniem dostępnej alokacji przeznaczonej na infrastrukturę drogową.

Koszt budowy obwodnic (lista podstawowa) - 157,80 mln zł -dofinansowanie RPO - 134,13 mln zł, wkład własny - 23,67 mln zł 

Koszt obwodnic (lista rezerwowa) - 224,00 mln zł - dofinansowanie RPO - 134,13 mln zł, wkład własny - 23,67 mln zł

- Plan na nową perspektywę jest żywy. Powinien być aktualizowany przynajmniej raz w roku. Dlatego lista inwestycji ujętych w wykazie może się zmieniać – zastrzegła marszałek E. Polak.

Zobacz: uchwałę w sprawie Planu inwestycji priorytetowych planowanych do realizacji na drogach wojewódzkich w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020

Drogi krajowe
Ekspansja trwa również na drogach krajowych. Przemysław Hamera, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Zielonej Górze podał konkretne argumenty. – Jesteśmy chyba największym inwestorem w województwie lubuskim. W ostatnich pięciu latach tylko na drogę S3 wydaliśmy 4,5 mld zł. Na A2 – 1,2 mld zł. W najbliższym czasie na duże inwestycje wydamy 10 mld zł – podkreślił dyrektor. I opowiedział, co w tej chwili dzieje się na S3.

W maju oddany zostanie kolejny odcinek z Gorzowa do Międzyrzecza – 37 km za 761,5 mln zł. – Rozwiązuje on problem Skwierzyny, ponieważ robimy obwodnicę miasta, wyprowadzamy drogę na Poznań, rozładujemy rondo, które jest teraz bardzo obciążone – mówił P. Hamera.
Obwodnica Gorzowa – II jezdnia – prace budowlane rozpoczną się w lipcu tego roku. 11 km za 50 mln zł zostanie oddanych w II kwartale 2017 roku.
Obwodnica Międzyrzecza – II jezdnia – prace budowlane też rozpoczną się lipcu. 6 km za 223 mln zł zostanie oddanych kierowcom także w II kwartale 2017 roku.
Odcinek Sulechów-Nowa Sól – II jezdnia – umowy na prace inwestycyjne zostaną podpisane na przełomie sierpnia/września. 43 kilometry za 1 mld 20 mln zł będą przejezdne w 2017 rok, a całość inwestycji wraz z włączeniem mostu będzie gotowa w drugiej połowie 2019 roku.

- Nasz oddział będzie też realizował odcinek z Nowej Soli do węzła Gaworzyce oraz od węzła Gaworzyce do miejscowości Kazimierzów. Jest to uzasadnione ekonomicznie, mamy tez bliżej na te odcinki niż Dolny Śląsk. Poza tym mamy doskonałe zaplecze – jesteśmy na ukończeniu budowy nowego laboratorium w Raculi – zdradził P. Hamera.

Galeria: Lubuskie drogi - konferencja prasowa

Zobacz również