Miliony na budowę dróg dojazdowych do A18

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Zarząd Województwa Lubuskiego podjął decyzję o przyznaniu dofinansowania na realizację projektów: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej  nr 295 na odcinku Nowogród Bobrzański – Żagań m. Pożarów”  oraz „Rozbudowa drogi nr 296 relacja Iłowa- Ruszów” w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Są to drogi dojazdowe do węzła autostrady A18. - Zgodnie z planem podziału Krajowej Rezerwy Wykonania zwiększamy dostępność komunikacyjną. Przykładem są te dwa projekty - mówiła marszałek Elżbieta Polak.

Projekty realizowane są w ramach Priorytetu I - Działania wzmacniające konkurencyjność regionu, Działania 1.1 Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie.

 

- Zgodnie z planem podziału Krajowej Rezerwy Wykonania zwiększamy dostępność komunikacyjną. Zależy nam na tym, aby skomunikować nasze drogi regionalne z tranzytami. Region Lubuski ma naprawdę dobrą sytuację pod tym względem. Będzie  dokończona droga S3, w dużym zakresie jest budowana. Zgodnie z terminem będzie oddany węzeł na autostradzie A2. Wykładamy pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego na zjazdy. Wczoraj zarząd województwa podjął decyzję o współfinansowaniu kolejnych dwóch projektów drogowych – mówiła w środę, 13 marca, podczas spotkania z dziennikarzami marszałek Elżbieta Polak.

 

Tytuł projektu: Rozbudowa drogi woj. nr 295 na odcinku Nowogród Bobrzański - Żagań w m. Pożarów (dojazd do węzła autostrady A18)

 

Całkowita wartość projektu: 3 657 857,36 PLN

Wnioskowana kwota dofinansowania 2 956 570,86 PLN

Inwestycja zaprojektowana została w ciągu drogi woj. nr 295 od km 15+400 do km 16+936,7. Analizowany fragment drogi prowadzi w terenie zabudowanym. Projektowana inwestycja nie została wyznaczona nowym śladem – będzie prowadzić w ciągu istniejącego pasa drogowego. Nie planuje się zatem ingerencji w środowisko naturalne. Inwestor posiada pełne prawo dysponowania gruntem. Docelowo podniesiona będzie nośność nawierzchni, ujednolicony przekrój poprzeczny oraz stan drogi. Zagospodarowanie pasa drogowego jest zgodne z planowaną długoterminową rozbudową układu komunikacyjnego sieci dróg wojewódzkich.

Na terenie zabudowanym przewidziano szerokość jezdni równą od 6.5 m na prostych do 7.5 m na łukach poziomych, z uwagi na ich niewielkie promienie dodatkowo zaprojektowano zatoki autobusowe o nawierzchni z kostki betonowej oraz chodniki o szerokości od 1,25m do 2,00m. Zatoki oddzielono od jezdni wtopionymi krawężnikami betonowymi 20x30 cm. W miejscach zjazdów z kostki betonowej oraz w miejscach przejść dla pieszych zastosowano krawężniki najazdowe 20x22cm. Na odcinkach, na których występują małe spadki niwelety na terenie zabudowanym, zaprojektowano przykrawężnikowe ścieki z kostki betonowej o szerokości 20cm. Projektowane pobocza gruntowe będą miały zmienną szerokość od 1,00 do 2,00m – uzależnioną od szerokości pobocza istniejącego i usytuowania rowów przydrożnych. W miejscowości przewidziano przekrój uliczny o szerokości jezdni 2x3,25m, która jest ograniczona obustronnie krawężnikiem betonowym ulicznym, bądź jednostronnymi chodnikami. Na odcinkach gdzie występują chodniki jednostronne – po stronie przeciwnej zaprojektowano krawężnik betonowy uliczny z poboczem o szerokości 1,0 m. Niweletę drogi poprowadzono w taki sposób, aby umożliwić wybudowanie nowych warstw nawierzchni z jednoczesnym dostosowaniem wysokości obiektu do stanu istniejącego. Odwodnienie na odcinkach znajdujących się poza terenem zabudowanym będzie się odbywało bez zmian, powierzchniowo do przydrożnych rowów, lub w przyległy teren. Na terenie miejscowości Pożarów na odcinkach, gdzie jezdnia będzie ograniczona krawężnikiem, odwodnienie będzie się odbywało przy pomocy wpustów deszczowych do zaprojektowanej kanalizacji deszczowej. W miejscach poszerzeń oraz w miejscach rozbiórki istniejącej nawierzchni, zaprojektowano konstrukcje nawierzchni dla kategorii ruchu KR3, natomiast na części modernizowanej istniejącej nawierzchni bitumicznej, przewidziano frezowanie powierzchniowe oraz wyrównanie i nakładkę dywaników bitumicznych.

Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do usprawnienia ruchu w regionie. Zapewni poprawę dostępności komunikacyjnej wewnątrz i na zewnątrz gminy, zwiększając jednocześnie spójność układów transportowych, przy równoczesnym podniesieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego, polepszeniu klimatu akustycznego oraz redukcji zanieczyszczeń. Inwestycja przyczyni się bezpośrednio do wzrostu konkurencyjności regionu poprzez poprawę dostępności infrastruktury drogowej. Stan dróg i dostępność komunikacyjna stanowią jedno z najważniejszych kryteriów w podejmowaniu przez potencjalnych inwestorów decyzji o inwestowaniu środków na danym terenie. Spójna i dobrze rozwinięta sieć drogowa Województwa Lubuskiego stanowi o jego potencjale gospodarczym.

 

Tytuł projektu: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 296 relacji Iłowa - Ruszów (dojazd do węzła autostrady A18)

 

Nazwa Beneficjenta: Województwo Lubuskie

 

Całkowita wartość projektu: 5 052 571,18 PLN

 

Wnioskowana kwota dofinansowania: 3 903 861,45 PLN

 

Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 296 relacji Iłowa – Ruszów. W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia zaplanowano następujące rodzaje prac budowlanych: rozbudowę drogi woj. nr 296 na odc. 1,12 km o parametrach drogi klasy Z, przebudowę skrzyżowań drogi woj. 296 z pozostałymi drogami publicznymi, budowę chodników przejść dla pieszych i elementów bezpieczeństwa ruchu, przebudowę zjazdów publicznych, przebudowę zjazdów indywidualnych w ciągu drogi woj. nr 296, przebudowę systemu odwodnienia i odprowadzania wód deszczowych z drogi, przebudowę pozostałej infrastruktury technicznej (gazowej, energetycznej, teletechnicznej i wodociągowej) oraz wycinkę drzew przydrożnych kolidujących z planowanym chodnikiem. Rozbudowa istniejącej drogi do drogi klasy Z o przekroju 1 x 2 (jedno/jezdniowa dwupasowa). Szerokość pasa ruchu na terenie zabudowy mieszkaniowej wynosić będzie 3,5 m, która zostanie zawężona do 2,75 m na odcinkach tzw. uspokojenia ruchu. Przedmiotowy projekt zakłada rozbudowę drogi po istniejącym śladzie.

Przedmiotowa inwestycja zakłada przebudowę trzech skrzyżowań zlokalizowanych w obszarze inwestycji, w tym: południowego wlotu na skrzyżowaniu drogi woj. nr 296 (ul. Traugutta) z drogą woj. nr 300 (ul. Kolejowa) w mieście Iłowa (początek odcinka), lewostronnego skrzyżowania z ul. Młyńską (DG 101111F) w mieście Iłowa, prawostronnego skrzyżowania z ul. Traugutta (DG 101122F) w mieście Iłowa. Na odcinkach drogi w obszarze zabudowanym, zaprojektowano kanalizację deszczową, z której oczyszczone w separatorach wody opadowe zostaną odprowadzone do rzeki Czerna Wielka oraz do rowów odwadniających.

Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do usprawnienia ruchu w regionie. Zapewni ponadto poprawę dostępności komunikacyjnej wewnątrz i na zewnątrz gminy, zwiększając jednocześnie spójność układów transportowych, przy równoczesnej poprawie BRD, polepszeniu klimatu akustycznego oraz redukcji zanieczyszczeń. Przyczyni się bezpośrednio do wzrostu konkurencyjności regionu poprzez poprawę dostępności infrastruktury drogowej. Stan dróg i dostępność komunikacyjna stanowią jedno z najważniejszych kryteriów w podejmowaniu przez potencjalnych inwestorów decyzji o inwestowaniu środków na danym terenie. Spójna i dobrze rozwinięta sieć drogowa województwa stanowi o jego potencjale gospodarczym. Dlatego też sukcesywna poprawa jakości dróg przyczynia się do wzrostu gospodarczego całego regionu.

Zobacz również