Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym (IZ) do dnia 31 stycznia oraz do 31 lipca przekazuje do Komisji Europejskiej prognozy kwot, odnośnie których planuje złożyć wnioski o płatność za bieżący i kolejny rok budżetowy. Lubuskie zaplanowało na 2016 rok kwotę na poziomie 124,5 mln zł. Jednak Ministerstwo Rozwoju wystąpiło do IZ z prośbą o zwiększenie poziomu absorpcji środków w 2016 r. do minimum 5 % wartości alokacji RPO – Lubuskie 2020, tj. ok. 192,2 mln zł. - Musimy więc opracować pogram przyspieszenia wdrażania RPO tak, aby uniknąć negatywnych skutków dla regionu lubuskiego, ale przede wszystkim dla beneficjentów. Musimy być asertywni, ale też elastyczni – mówiła podczas spotkania marszałek Elżbieta Anna Polak.
Wypracowano szereg propozycji działań, które mają przyśpieszyć wdrażanie programu, m.in. zwiększenie wysokości środków alokacji z przeznaczeniem na poszczególne konkursy, ustalenie w regulaminie konkursów odpowiednio wysokiej minimalnej wartości dofinansowania, czy wydatków kwalifikowalnych, skrócenie czasu trwania oceny formalnej i merytorycznej projektów oraz procesu oceny wniosków, skrócenie czasu trwania naborów wniosków w zależności od działań, przegląd harmonogramu ogłaszania naborów w trybie konkursowym pod kątem ogłoszenie dodatkowych konkursów, czy zmniejszenie systemu zaliczkowego.
Regionalny Program Operacyjnym ma być też wdrażany skutecznie. Aby tak się stało, potrzebna jest ścisła współpraca Instytucji Zarządzającej z beneficjentami. - Potrzebne są warsztatowe szkolenia dla beneficjentów, które ułatwią aplikowanie o środki. To mają być szkolenia w zakresie regulaminu konkursów i rozliczania. W poprzedniej perspektywie to przyniosło efekty. Beneficjent musi się czuć zaopiekowany – nie możemy się odgradzać – mówiła marszałek. – Musimy zrobić wszystko, żeby te pieniądze jak najszybciej trafiły na rynek. Jest oczekiwanie, są pomysły, rynek jest wygłodzony – dodała.
Podczas spotkania marszałek podkreślała także, że niezwykle ważna we wdrażaniu RPO w nowej – trudniejszej dla beneficjentów perspektywie - jest komunikacja i promocja. Dlatego też został powołany nowy Departament Przedsiębiorczości i Strategii Marki, którego działania mają być ściśle powiązane z promocją funduszy unijnych.