Dalszy rozwój „Kolei Wschodniej”

Pobierz PDF
Tory kolejowe.
Członek zarządu Tadeusz Jędrzejczak udał się do Brandenburgii, aby wziąć udział w konferencji dotyczącej rozwoju linii kolejowej nr 203 (Tczew) Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn. Jest ona fragmentem dawnej „Kolei Wschodniej” i stanowi ważny punkt na przygranicznej mapie transportowej. Podczas spotkania podpisano deklarację, dzięki której ma powstać nowe stowarzyszenie.

Linia kolejowa nr 203

Linia kolejowa nr 203 stanowi obecnie fragment dawnej „Kolei Wschodniej (Ostbahn)”, łączącej do 1945 roku Berlin z Królewcem (obecnie Kaliningrad). Odcinek znajdujący się na terenie województwa lubuskiego, zaczyna się tuż za stacją węzłową Krzyż, usytuowaną jeszcze na terenie województwa wielkopolskiego. Linia prowadzi najkrótszą drogą w kierunku Trójmiasta, a poprzez Tczew umożliwia bezpośredni dojazd do granicy państwa z Federacją Rosyjską.

Stacja węzłowa w Krzyżu stanowi przecięcie linii nr 203 i nr 351 tworząc ważny element w sieci połączeń kolejowych na północy województwa lubuskiego z Poznaniem oraz większymi miastami. Kostrzyn stanowi za to stację graniczną na styku z siecią niemiecką, skąd linia prowadzi bezpośrednio do Berlina.

Kolejne rozmowy o „Kolei Wschodnie”

Temat „Kolei Wschodniej” już nie pierwszy raz pojawia się w polsko-niemieckich rozmowach. O jej rozwoju członek zarząd Tadeusz Jędrzejczak rozmawiał w urzędzie marszałkowskim z partnerami z Brandenburgii jeszcze na początku bieżacego roku. Tym razem rozmowy kontynuowano podczas konferencji organizowanej w miejscowości Kustrin-Kietz. Zaplanowanej debacie towarzyszyło podpisanie deklaracji o zamiarze założenia stowarzyszenia (IGOB) na rzecz rozwoju linii nr 203. Pomysłodawcy inicjatywy podkreślili wagę takich prac oraz docenili decyzje dotyczące rozbudowy i eletryfikacjii linii, które do tej pory zapadły po polskiej stronie.

Galeria zdjęć

Zobacz również