• Przejdź do treści
  • Ikona elementu - Facebook Facebook
  • Ikona elementu - Instragram Instragram
  • Ikona elementu - youtube youtube
  • Ikona elementu - Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Ikona elementu - Skrzynka podawcza Skrzynka podawcza
Logo Lubuskie Warte zachodu

Portal Województwa Lubuskiego

  • Dla mieszkańca
    • Zdrowie
      • Aktualności
      • Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz spółki
      • Umieszczenia w szpitalach psychiatrycznych na podstawie postanowienia sądowego
      • Przymus bezpośredni
      • Staże podyplomowe lekarzy
      • Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich kierowców oraz osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
      • Programy zdrowotne
      • Programy w zakresie ochrony zdrowia
      • Informator o dostępnych w województwie lubuskim formach wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi
      • Konsultacje społeczne
      • Polub nas na FB
      • Kontakt
    • NGO
      • Aktualności
      • Otwarte konkursy ofert
      • Tryb pozakonkursowy (małe granty)
      • Program współpracy i regulamin udzielania dotacji
      • Współpraca z NGO - kontakty
      • Konsultacje społeczne
      • Generator ofert
      • Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubuskiego
      • Nabór do KM FEL 2021-2027
    • Współpraca zagraniczna
      • Aktualności
      • Priorytety Współracy Zagranicznej
      • Partnerzy Województwa Lubuskiego
      • Umowy, Porozumienia i Oświadczenia o współpracy
      • Inne formy współpracy
      • Kontakt
      • Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
    • Środowisko
      • Aktualności
      • POMOC DE MINIMIS
      • BDO i opłaty produktowe
      • Dostęp do informacji o środowisku
      • Ekopłatnik
      • Opłaty za korzystanie ze środowiska
      • Rejestr informacji o środowisku
      • Środowisko BIP
      • Zużyte baterie i akumulatory
    • e-lubuskie
      • Aktualności
      • MedBrain L – lubuski projekt wsparcia diagnostyki i medycyny systemami Sztucznej Inteligencji
      • Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - Data Center
      • Lubuskie kontra Wirus
      • Lubuski e-Urząd II
      • Lubuskie e-Zdrowie
      • Park technologii kosmicznych
      • Termomodernizacja Budynku UMWL
      • Rewitalizacja budynku Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. na potrzeby Lubuskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - etap I
    • Kultura i dziedzictwo
      • Aktualności
      • Dotacje na zabytki
      • Lubuskie Szlaki Dziedzictwa Kulturowego
      • Lubuskie Pomniki Historii
      • Zabytki Światowego Dziedzictwa UNESCO w lubuskiem
      • Instytucje kultury
      • Strategie i Programy
      • Szlak Kościołów Drewnianych
      • Zamki, pałace i dwory
      • Nagrody Kulturalne Marszałka
      • Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
    • Sport i edukacja
      • Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w Drzonkowie
      • Nagrody i wyróżnienia w dziedzinie sportu
      • Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego Województwa Lubuskiego w zakresie sportu
      • Rozwój infrastruktury sportowej w Województwie Lubuskim 2025
      • Infrastruktura boisk piłkarskich
      • Jednostki oświatowe
      • Informacje oświatowe
      • Informacje o naborach do szkół i placówek
      • Konkursy na dyrektorów wojewódzkich jednostek oświatowych
      • Lubuska Edukacja Ekologiczno - Klimatyczna (Nauka)
      • Projekt - Lubuska Szkoła Przyszłości
    • Turystyka
      • Aktualności
      • Enoturystyka
      • Atrakcje Lubuskie
      • Organizatorzy turystyki i przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych
      • Ewidencja Obiektów Hotelarskich
      • Przewodnicy Górscy, Przewodnicy Turystyczni i Piloci Wycieczek
      • Kontakt
    • Rozwój Regionu
      • Aktualności
      • Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego
      • Lubuska Rada Doradcza ds. Rozwoju Regionu
      • Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne
      • Polityka spójności
      • Rewitalizacja
      • Szkolnictwo wyższe
      • Kontakt
    • Informacja przestrzenna i nieruchomości
      • Aktualności
      • Regionalny Węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Lubuskiego
      • Geoportale lokalne
      • Planowanie przestrzenne (m.in. opracowania studialne)
      • Nieruchomości na sprzedaż
      • Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
      • Główny Urząd Geodezji i Kartografii
      • Wyszukiwarka Ksiąg Wieczystych
      • Obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa
    • Transport i Infrastruktura
      • Publiczny Transport Zbiorowy
      • Aktualności
      • Transport Lotniczy
      • Infrastruktura Drogowa
      • Infrastruktura Energetyczna
      • Ikona elementu - Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
      • Projekt RailBLu
      • Projekt OdraVelo
    • Stypendia Marszałka
      • Lubuskie Talenty - Program Stypendialny
      • Lubuscy Zawodowcy - Program Stypendialny
      • Stypendia dla studentów kierunków medycznych
      • Stypendia naukowe, twórcze i artystyczne
      • Stypendia sportowe
      • Stypendia dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni
    • Gospodarka
      • Zainwestuj w Lubuskiem
      • Zostań eksporterem
      • Ikona elementu - Misje gospodarcze Misje gospodarcze
      • Publikacje
      • Informacje o gospodarce Województwa
      • Inteligentne specjalizacje
      • Akredytacja Regionalna
      • Program Rozwoju Innowacji
      • Prezentacja Gospodarcza
    • Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
      • Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
      • Poprzednie edycje
    • Lubuski Lider Biznesu
    • Promocja Województwa
      • Aktualności
      • Filmy promocyjne
      • Materiały On-Line
      • Logo i Herb Województwa
      • Patronaty Marszałka Województwa
      • Atrakcje Lubuskie
      • Lubuskie Centrum Winiarstwa
    • Zamówienia publiczne
    • Fundusze Europejskie
      • Aktualności
      • Interreg
      • Regionalny Program Operacyjny - Lubuskie 2020
      • Zapytaj o Fundusze Europejskie
      • RODO w PIFE
      • Rzecznik Funduszy Europejskich
    • Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
      • Aktualności
      • Informacje o nowej inwestycji
    • Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
    • Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
      • Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
      • Ekspertyza - charakterystyka sytuacji kobiet i mężczyzn w województwie lubuskim
      • Równościowy Plan Dziania dla województwa lubuskiego na lata 2025-2030.
      • Sprawozdawczość
      • Kontakt
  • Urząd
    • Kontakty
    • Petycje
    • Standardy ochrony małoletnich
    • System Zarządzania Jakością
    • System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
  • Samorząd
    • Zarząd Województwa
    • Sejmik
      • Aktualności
      • Radni
      • Ikona elementu - Sesje Sejmiku Sesje Sejmiku
      • Z prac Komisji Sejmiku
      • Kompetencje Sejmiku
      • Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
      • Honorowy Obywatel Województwa Lubuskiego
      • Radni poprzednich kadencji
      • Młodzieżowy Sejmik WL
    • WRDS
      • Aktualności
      • Prezydium WRDS
      • Członkowie WRDS
      • Stanowiska
      • Uchwały
      • Opinie
      • Apele
  • Region
    • Lubuskie media
    • Parlamentarzyści
    • Rady i organy doradcze
  • Kontakt
Wyszukiwarka główna
Dla mieszkańca
Urząd
Samorząd
Region
Kontakt
Zdrowie
NGO
Współpraca zagraniczna
Środowisko
e-lubuskie
Kultura i dziedzictwo
Sport i edukacja
Turystyka
Rozwój Regionu
Informacja przestrzenna i nieruchomości
Transport i Infrastruktura
Stypendia Marszałka
Gospodarka
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Lubuski Lider Biznesu
Promocja Województwa
Zamówienia publiczne
Fundusze Europejskie
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Aktualności
Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz spółki
Umieszczenia w szpitalach psychiatrycznych na podstawie postanowienia sądowego
Przymus bezpośredni
Staże podyplomowe lekarzy
Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich kierowców oraz osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
Programy zdrowotne
Programy w zakresie ochrony zdrowia
Informator o dostępnych w województwie lubuskim formach wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi
Konsultacje społeczne
Polub nas na FB
Kontakt
Aktualności
Otwarte konkursy ofert
Tryb pozakonkursowy (małe granty)
Program współpracy i regulamin udzielania dotacji
Współpraca z NGO - kontakty
Konsultacje społeczne
Generator ofert
Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubuskiego
Nabór do KM FEL 2021-2027
Aktualności
Priorytety Współracy Zagranicznej
Partnerzy Województwa Lubuskiego
Umowy, Porozumienia i Oświadczenia o współpracy
Inne formy współpracy
Kontakt
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
Aktualności
POMOC DE MINIMIS
BDO i opłaty produktowe
Dostęp do informacji o środowisku
Ekopłatnik
Opłaty za korzystanie ze środowiska
Rejestr informacji o środowisku
Środowisko BIP
Zużyte baterie i akumulatory
Aktualności
MedBrain L – lubuski projekt wsparcia diagnostyki i medycyny systemami Sztucznej Inteligencji
Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - Data Center
Lubuskie kontra Wirus
Lubuski e-Urząd II
Lubuskie e-Zdrowie
Park technologii kosmicznych
Termomodernizacja Budynku UMWL
Rewitalizacja budynku Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. na potrzeby Lubuskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - etap I
Aktualności
Dotacje na zabytki
Lubuskie Szlaki Dziedzictwa Kulturowego
Lubuskie Pomniki Historii
Zabytki Światowego Dziedzictwa UNESCO w lubuskiem
Instytucje kultury
Strategie i Programy
Szlak Kościołów Drewnianych
Zamki, pałace i dwory
Nagrody Kulturalne Marszałka
Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w Drzonkowie
Nagrody i wyróżnienia w dziedzinie sportu
Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego Województwa Lubuskiego w zakresie sportu
Rozwój infrastruktury sportowej w Województwie Lubuskim 2025
Infrastruktura boisk piłkarskich
Jednostki oświatowe
Informacje oświatowe
Informacje o naborach do szkół i placówek
Konkursy na dyrektorów wojewódzkich jednostek oświatowych
Lubuska Edukacja Ekologiczno - Klimatyczna (Nauka)
Projekt - Lubuska Szkoła Przyszłości
Aktualności
Enoturystyka
Atrakcje Lubuskie
Organizatorzy turystyki i przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych
Ewidencja Obiektów Hotelarskich
Przewodnicy Górscy, Przewodnicy Turystyczni i Piloci Wycieczek
Kontakt
Aktualności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego
Lubuska Rada Doradcza ds. Rozwoju Regionu
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne
Polityka spójności
Rewitalizacja
Szkolnictwo wyższe
Kontakt
Aktualności
Regionalny Węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Lubuskiego
Geoportale lokalne
Planowanie przestrzenne (m.in. opracowania studialne)
Nieruchomości na sprzedaż
Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
Główny Urząd Geodezji i Kartografii
Wyszukiwarka Ksiąg Wieczystych
Obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa
Publiczny Transport Zbiorowy
Aktualności
Transport Lotniczy
Infrastruktura Drogowa
Infrastruktura Energetyczna
Ikona elementu - Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Projekt RailBLu
Projekt OdraVelo
Lubuskie Talenty - Program Stypendialny
Lubuscy Zawodowcy - Program Stypendialny
Stypendia dla studentów kierunków medycznych
Stypendia naukowe, twórcze i artystyczne
Stypendia sportowe
Stypendia dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni
Zainwestuj w Lubuskiem
Zostań eksporterem
Ikona elementu - Misje gospodarcze Misje gospodarcze
Publikacje
Informacje o gospodarce Województwa
Inteligentne specjalizacje
Akredytacja Regionalna
Program Rozwoju Innowacji
Prezentacja Gospodarcza
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Poprzednie edycje
Aktualności
Filmy promocyjne
Materiały On-Line
Logo i Herb Województwa
Patronaty Marszałka Województwa
Atrakcje Lubuskie
Lubuskie Centrum Winiarstwa
Aktualności
Interreg
Regionalny Program Operacyjny - Lubuskie 2020
Zapytaj o Fundusze Europejskie
RODO w PIFE
Rzecznik Funduszy Europejskich
Aktualności
Informacje o nowej inwestycji
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Ekspertyza - charakterystyka sytuacji kobiet i mężczyzn w województwie lubuskim
Równościowy Plan Dziania dla województwa lubuskiego na lata 2025-2030.
Sprawozdawczość
Kontakt
Kontakty
Petycje
Standardy ochrony małoletnich
System Zarządzania Jakością
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Zarząd Województwa
Sejmik
WRDS
Aktualności
Radni
Ikona elementu - Sesje Sejmiku Sesje Sejmiku
Z prac Komisji Sejmiku
Kompetencje Sejmiku
Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
Honorowy Obywatel Województwa Lubuskiego
Radni poprzednich kadencji
Młodzieżowy Sejmik WL
Aktualności
Prezydium WRDS
Członkowie WRDS
Stanowiska
Uchwały
Opinie
Apele
Lubuskie media
Parlamentarzyści
Rady i organy doradcze
Wyszukiwarka mobilna
  • Strona główna
  • Dla mieszkańca
  • Transport i Infrastruktura
  • Transport i Infrastruktura
  • Wspólna kolej w Polsce i Niemczech...
14 kwietnia 2023

Wspólna kolej w Polsce i Niemczech – to możliwe! Podsumowanie projektu RailBLu

Aleksandra Pietruszewska

Autor

Konferencja podsumowująca projekt kolejowy RailBLu
Fot: Marek Pych/lubuskie.pl

Udostępnij

X.com Facebook.com LinkedIn.com Pinterest.com

- Jesteśmy zainteresowani pogłębianiem współpracy i zaangażowani w proces intensyfikowania połączeń na pograniczu - podkreśla członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.

Celem projektu RailBLu była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii. Inicjatywa była realizowana w ramach Programu Współpracy INTERREG. Zaangażowało się w nią troje partnerów: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Ministerstwo Infrastruktury i Planowania Przestrzennego Kraju Związkowego Brandenburgia oraz Związek Komunikacyjny Berlina i Brandenburgii. W piątek, 14 kwietnia 2023 r. przedstawiciele partnerów spotkali się na konferencji podsumowującej projekt w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego.

Postawiliśmy na rozwój kolei i liczymy na dalszą współpracę

Uczestników spotkania powitał Marcin Jabłoński, członek zarządu województwa lubuskiego: – Cieszymy się bardzo, że po ponad dwóch latach projekt, z którym wiążemy duże oczekiwania, doczekał się momentu, w którym możemy wysłuchać informacji podsumowujących jego realizację. Mam nadzieję, że usłyszymy dzisiaj z ust ekspertów wiele interesujących inspiracji. Dowiemy się, jaka jest diagnoza sytuacji, z którą mamy do czynienia, poznamy kwestie, jakie należy usprawnić, poprawić. Jesteśmy bardzo zainteresowani pogłębianiem współpracy z naszymi niemieckimi partnerami i wielce zaangażowani w proces intensyfikowania połączeń na polsko-niemieckim pograniczu.

Marcin Jabłoński podzielił się też swoimi doświadczeniami ze szczytu kolejowego w Poczdamie. – Moje osobiste odczucia były takie, że po raz pierwszy w tak dużym stopniu powiało optymizmem. Mam na myśli wystąpienia przedstawicieli polskiego i niemieckiego rządu, którzy zgodnie podkreślali, że mają wielką świadomość tego, jak duże znaczenie mają połączenia kolejowe na polsko-niemieckim pograniczu. Wierzę, że nasze aktywności samorządu województwa, a także instytucji, z którymi realizowaliśmy ten projekt, uzyskają daleko idące wsparcie rządu federalnego i rządu polskiego.

– Tymczasem róbmy to, co w naszych rękach – możemy pomóc mieszkańcom naszego regionu oczekującym na poprawę połączeń na polsko-niemieckim pograniczu. Cieszę się, że pierwsze kroki zostały już zrobione – dodał członek zarządu województwa lubuskiego.

Projekt RailBLu to dobra prognoza na przyszłość

Hartwig Rolf z Ministerstwa Infrastruktury i Planowania Przestrzennego Kraju Związkowego Brandenburgia podkreślał, że projekt RailBLu ma wzmocnić powiązania między przygranicznymi regionami. – Mamy teraz unikalną okazję ze środków w ramach wzmocnienie strukturalnego zacieśnić współpracę między Brandenburgią a województwem lubuskim. Jestem pewien, że nawet jeśli długo trwają projekty w fazie planowania, to niebawem będziemy mogli przedstawić ich efekty. Jesteśmy już krok dalej. Cieszę się z tego. Również ja jestem zdania, że słyszymy pozytywne nastawienie. 

Thomas Dill, przedstawiciel Związku Komunikacyjnego Berlina i Brandenburgii przyznał, że wzmocnienie współpracy transgranicznej z województwem lubuskim nie było proste, ponieważ przypadło jeszcze na czas pandemii COVID-19: – Wpadliśmy w okres pandemii, ale udało nam się go pokonać. Z kryzysu powstała szansa. Bardzo zrośliśmy się z województwem lubuskim w tym czasie – to też jest wartość projektu. Chciałbym podziękowań paniom i panom z zespołu pana Piotra Tykwińskiego. Również cieszę się z wyników projektu. Mamy bazę do dalszej współpracy i z pewnością w przyszłości będziemy realizować pomysły z województwem lubuskim – zapewnił Thomas Dill.

Od pomysłu do realizacji – jak to wyglądało w RailBLu?

– Historia projektu RailBLu sięga roku 2018, a nawet 2017, kiedy rozpoczęliśmy pierwsze spotkania i rozmowy na ten temat – wyjaśnił Arkadiusz Mieczyński, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego. – Realizacja została zaplanowana na rok 2020, ale oczywiście wydarzyło się na świecie coś, co wszyscy odczuliśmy pod względem zdrowotnym. Najbardziej intensywne prace nad projektem trwały od roku 2021 do końca roku 2022, z perspektywą przedłużenia go do końca kwietnia 2023 r. Takiego przedłużenia dokonaliśmy, aby zrealizować wszystkie zaplanowane etapy projektu – mówił A. Mieczyński.

Polscy i niemieccy partnerzy projektu utworzyli pięć zespołów roboczych. – Pierwszy zajmował się koncepcją rozwoju, czyli opracowaniem koncepcji ogólnej w celu poprawy połączeń transgranicznych. Kolejna grupa to transfery autobusowe, które wiązały się z wprowadzeniem pilotażu usług transportowych w celu dowozu mieszkańców do stacji kolejowej. Kolejny pilotaż wiązał się z poszerzeniem kanałów sprzedaży biletów – chodziło o zniesienie barier w zakupie biletów na przewozy transgraniczne. I oczywiście zarządzanie projektem: koledzy i koleżanki zajmowali się finansowym zarządzaniem. Była też komunikacja i promocja projektu oraz jego efektów – wyliczał zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji A. Mieczyński.

Pilotażowy transport na stacje kolejowe

Autobusy dowoziły pasażerów na stację kolejową w dwóch miejscowościach: Krośnie Odrzańskim i Golzow. Wynika to z układu obu miast – stacja kolejowa jest w nich w znacznym stopniu oddalona od centrum. Autobusy dojeżdżały również do stacji w Radnicy. – Radnica jest miejscowością położoną 13 kilometrów od centrum Krosna Odrzańskiego, przy linii kolejowej 273. Stację tę obsługuje 10 par pociągów Regio, z których 3 są pociągami transgranicznymi – tłumaczył A. Mieczyński.

–  Postanowiliśmy przedłużyć te transfery z uwagi na to, że mieliśmy pewne oszczędności w projekcie i zauważyliśmy, że pierwszy okres pilotażu może nie odzwierciedlać właściwych potrzeb pasażerów, ponieważ w tym okresie obowiązywały jeszcze obostrzenia covidowe dotyczące również edukacji czy zakładów pracy – dodał Arkadiusz Mieczyński.

Łącznie autobusy przejechały 180 tys. wozokilometrów – najwięcej w pierwszej turze pilotażu, od 28 marca do 27 września 2022 r. Średnio w czasie pilotażu zatrzymywały się na 9 przystankach. Dużą grupę pasażerów korzystających z przejazdów stanowiły osoby w wieku emerytalnym i uczniowie.

Frank Schuetz, burmistrz Golzow dodał, że w miejscowości trwały prace remontowe na linii kolejowej, co skróciło transfer autobusowy, ale projekt był bardzo pozytywnie odebrany przez mieszkańców.

Co dalej po RailBLu? Pomysły na rozwój połączeń kolejowych

Wizję rozwoju transgranicznych połączeń kolejowych zaprezentował Max Gothel, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Planowania Przestrzennego Kraju Związkowego Brandenburgia. – Po pierwsze, potrzebowaliśmy danych, aby wyrobić sobie zdanie o sytuacji w ruchu transgranicznym. Do tej pory ich nie mieliśmy, bo nie mieliśmy wspólnego modelu komunikacyjnego. Z prognozy danych znamy wzrost liczby pasażerów w transgranicznych przewozach regionalnych o 5.500 dodatkowych pasażerów na czterech liniach. Na trasie Berlin - Gorzów do 2030 r. nastąpi wzrost o prawie 1.000 pasażerów na odcinku transgranicznym, jeśli zrealizujemy planowane dodatkowe usługi przewozowe. Pasażerowie w obrębie województwa Lubuskiego czy Brandenburgii również skorzystają z tych dodatkowych przewozów, choć nie jest to jeszcze uwzględnione w prognozie.

– Mieliśmy wizję stworzenia ruchu łatwego do zrozumienia dla podróżnych. Najpierw spojrzeliśmy, ilu ludzi jest w ruchu transgranicznym we wszystkich środkach lokomocji i następnie przełożyliśmy to na ruch w transporcie kolejowym. Sprawdziliśmy również połączenia bezpośrednie. Koncentrujemy się na rozbudowie ruchu regionalnego. Nasz projekt proponuje, aby stworzyć węzeł w Rzepinie, żeby komunikowały się tam wszystkie pociągi regionalne – wyjaśnił przedstawiciel ministerstwa.

W ramach prac przeanalizowano pięć korytarzy transportowych:

  • Korytarz nr 1: Berlin Ostkreuz-Kostrzyn-Gorzów Wlkp.-Krzyż,
  • Korytarz nr 2: Berlin Hbf -Frankfurt(Oder)-Rzepin-Zielona Góra Gł.,
  • Korytarz nr 3: Cottbus Hbf-Gubin-Czerwieńsk-Zielona Góra Gł.,
  • Korytarz nr 4: Zielona Góra Gł.-Zbąszynek-Gorzów Wlkp.,
  • Korytarz nr 5: Cottbus Hbf-Tuplice-Żary-Żagań.

Brandenburski resort przewiduje, że najwyższy przyrost popytu do 2030 roku (2800 pasażerów) – będzie odnotowany na trasie Berlin-Zielona Góra przez Frankfurt nad Odrą. Liczba pasażerów na linii Guben-Gubin wzrośnie zaś do 800 osób. – Jest to dla nas bardzo ważne kryterium – podkreślił Max Gothel. Takie wyniki można osiągnąć przy zapewnieniu cogodzinnych kursów pociągów o odpowiedniej prędkości, a co za tym idzie – rozbudowie i modernizacji infrastruktury.

– Mam nadzieję, że dzięki temu będzie można zwiększyć ofertę. Ważne jest sedno projektu – chcemy to robić we współpracy z polskim partnerem, z urzędem marszałkowskim. Weszliśmy w ścisłą współpracę tak, aby w przyszłości realizować jak najlepszą ofertę rozkładu jazdy. Jest to zysk z naszego projektu RailBLu. Na jego podstawie możemy lepiej zrealizować wiele rzeczy w przyszłości – podsumował przedstawiciel brandenburskiego ministerstwa infrastruktury.

Członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński uważa, że koncepcja rozwoju kolei transgranicznej powinna być podstawą do dyskusji z polskim i niemieckim rządem. – Postuluję, by postarać się wykorzystać nasze wspólne przemyślenia i przekazać je przedstawicielom obu rządów. Być może te korzyści, które potrafiliśmy pokazać, będą ułatwiać decyzje co do przyszłych inwestycji infrastrukturalnych – stwierdził M. Jabłoński.

Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Planowania Przestrzennego Brandenburgii zgodził się, że należy przekazać materiał do wyższych szczebli, uzyskać wsparcie państwowe, a ponadto zainteresować projektem Komisję Europejską.

Inne kody w Polsce, inne w Niemczech. Potrzebujemy jednego systemu zakupu biletów

O ujednoliceniu systemu sprzedaży i kontroli biletów w Polsce i Niemczech mówił Jens Burghardt z Działu Taryf i Dystrybucji Związku Komunikacyjnego Berlina i Brandenburgii: – Mamy bilety w formie papierowej, dostępne również w biletomatach. Zarówno VBB, jak i POLREGIO wystawia te bilety. Jeśli mówimy o dystrybucji cyfrowej, musimy spojrzeć na to, aby bilety mogły być kontrolowane po obu stronach granicy – w Niemczech mamy system VDV, w Polsce – kody kreskowe 2D. Kod VDV oferuje najlepsze standardy kontroli w Niemczech, zabezpiecza ją w stu procentach. Dla międzynarodowych przewozów kolejowych stosowany jest kod UIC.

– W wyniku analizy stwierdziliśmy, że ujednolicenie dystrybucji biletów jest możliwe tylko przy użyciu kodu UIC. Badaliśmy możliwość wykorzystania innych kodów, ale jest to trudne w realizacji dla drugiej strony. Zrealizowaliśmy fazę pilotażową, jeśli chodzi o relacje Berlin-Gorzów i Berlin-Zielona Góra poprzez aplikację DB Navigator, która umożliwia zakup biletów. Bilety można kupić także przez smartfona. Duża część biletów została nabyta właśnie w formie cyfrowej – zwrócił uwagę Jens Burghardt.

– Pracujemy nad rozwojem dalszej kontroli i weryfikacji biletów, nad wdrożeniem w Polsce kodu o standardzie UIC. Odbywają się ścisłe rozmowy. Staramy się posuwać to wdrożenie do przodu – dodał ekspert ze Związku Komunikacyjnego Berlina i Brandenburgii.

Wyzwania dla rozwoju komunikacji transgranicznej

Spotkanie zakończyła debata poświęcona transgranicznym przewozom kolejowym. Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego, Sławomir Kotylak, podkreślał konieczność współpracy i apelowania do rządów Polski i Niemiec. – Wiedząc o walorach komunikacji kolejowej wierzymy, że uda nam się ominąć przeszkody. Jeżeli są przeszkody poza obszarem naszego działania, bo odpowiada za to na przykład strona rządowa, to w jaki sposób możemy wpływać na działania na tym obszarze. Moim celem jest zaapelowanie do wszystkich osób i instytucji zajmujących się połączeniami kolejowymi i organizacją transportu – mówił S. Kotylak.

Arkadiusz Mieczyński, z-ca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji: - Musimy jednak zwrócić uwagę na pewne utrudnienia w realizacji wizji, którą sobie powzięliśmy w ramach projektu. Są to kwestie związane z koniecznością inwestycji w infrastrukrurę. Wspominaliśmy o linii 358 na odcinku Zielona Góra-Guben. Zależy nam na tym, żeby linia ta była zorganizowana do prędkości co najmniej 120 kilometrów na godzinę. Cały czas mówimy również o modernizacji linii nr 203. Podobne problemy zapewne są po stronie niemieckiej – infrastruktura przewozowa pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Musimy o to zabiegać. To jeden z naszych podstawowych celów i zadań, by osiągnąć wymarzoną komunikację między dwoma krajami.

Frank Schuetz, burmistrz Golzow zaproponował polskiej stronie współpracę w ramach grupy Ostbahn: – Zapraszam polską stronę do wsparcia nas, do współpracy w ramach inicjatywy. Już odnieśliśmy duży sukces: kolej wschodnia weszła do debaty europejskiej i będzie traktowana jako linia europejska. Kolej będzie atrakcyjna, jeżeli będziemy mieli łatwy dostęp do połączeń kolejowych. Pasażer chce mobilności, chce po prostu wziąć swoją komórkę i kupić bilet. W pociągach mamy już zapowiedzi dwujęzyczne. Linia kolejowa jest elementem łączącym i musimy to dalej rozwijać, zwracać się ku sobie. Może taka konferencja RailBLu powinna być regularnym narzędziem wspierania mobilności transgranicznej.

Hartwig Rolf, Ministerstwo Infrastruktury i Planowania Przestrzennego Kraju Związkowego Brandenburgia: – Popieram wszystko, co powiedzieli moi poprzednicy. Jak najbardziej istnieją potencjały zachęcenia pasażerów do połączeń transgranicznych. Warunkiem jest to, żebyśmy mieli regularny takt połączeń i łatwy zakup biletów. Mamy problem z infrastrukturą – jesteśmy bardzo skromni pod tym względem, mamy mało elektrycznych odcinków. Cottbus-Forst i Gubin-Guben to odcinki niezelektryfikowane. Mamy też problem z połączeniem Szczecin-Berlin. To jest warunkiem, abyśmy w przyszłości mieli dobrą komunikację.

Thomas Dill, Związek Komunikacyjny Berlina i Brandenburgii: – Cieszę się, że wykonaliśmy projekt RailBLu. To znak, w jaki sposób można realizować swoje pomysły. Trzeba wykorzystywać potencjał, jaki mamy na liniach transgranicznych, rozwijać go, promować. Teraz marzymy o linii z Magdeburga do Zielonej Góry, żeby móc np. dojechać na Winobranie. Jest też wiele innych rzeczy, dlatego musimy intensywnie pracować nad marketingiem.

Za projekt RailBLu dziękowali także przedstawiciele Związku Komunikacyjnego Dolnych Łużyc. Również oczekują poszerzenia w przyszłości oferty połączeń kolejowych i liczą na dalsze rozmowy na ten temat.

Sławomir Kotylak zadeklarował, że województwo lubuskie jest gotowe do współpracy. Jego zdaniem kluczowym elementem jest odpowiedź na pytanie, w jaką technologię chcą wejść regiony. Komisja Europejska nakazuje zakup określonego typu szynobusów. Na dziś istnieje tylko jedna możliwość – pojazdy wodorowe. – To jest pytanie, na które żadna ze stron nie ma odpowiedzi: czy wybieramy pojazdy wodorowe, czy przez najbliższe 30 lat wykorzystujemy jeszcze pojazdy elektryczne. Jeśli mam naciskać na rząd w Warszawie, muszę przedstawić mój model funkcjonowania. Projekt RailBLu w mojej ocenie jest jednym z kroków do tego, byśmy powiedzieli, że zrobiliśmy dobrą robotę – wyjaśniał S. Kotylak.

Dyrektor Sławomir Kotylak dodał, że należy zadbać również o dwujęzyczny system informacji pasażerskiej – komunikaty zrozumiałe zarówno dla Polaków, jak i Niemców. Wyraził też gotowość do kontynuacji transgranicznego projektu kolejowego.

Pobierz PDF
Kategoria: Transport i Infrastruktura
Tematyki: UE
  • Poprzedni wpis Czas podsumować transgraniczny projekt RailBLu
  • Następny wpis Mosty, drogi i plany na przyszłość. Zarząd Dróg Wojewódzkich podsumowuje inwestycje

Galeria: Konferencja podsumowująca projekt RailBLu

  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu - widok ogólny
  • RailBlu - debata
  • Konferencja RailBlu - zaproszeni goście
  • Konferencja RailBlu - M. Jabłoński
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu - przemawia M. Jabłoński
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu - M. Jabłoński
  • Konferencja RailBlu - zaproszeni goście
  • Konferencja RailBlu - M. Jabłoński
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu - M. Jabłoński
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu
  • Konferencja RailBlu - widok ogólny
  • Konferencja RailBlu - Arkadiusz Mieczyński
  • Konferencja RailBlu - pytania z sali
  • Konferencja RailBlu - pytania z sali
  • Konferencja RailBlu
  • RailBlu
  • RailBlu - dyskusja
  • RailBlu - debata
  • RailBlu - dyskusja
  • RailBlu
  • RailBlu - debata
  • RailBlu - debata
  • RailBlu - debata
  • RailBlu - debata
  • RailBlu - debata
  • RailBlu - debata
  • RailBlu - debata
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii
  • 14 kwietnia 2023 r. na konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego podsumowano projekt RailBLu, którego celem była poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy województwem lubuskim a wschodnią częścią Brandenburgii

Powiązane wiadomości

  • Transport i Infrastruktura
    16.08.2024
    Lubuskie chce nadal współpracować z Kolejami Dolnośląskimi
  • Spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Finansów i Europy Landu Brandenburgia ws. projektów w ramach współpracy polsko-niemieckiej
    Współpraca zagraniczna
    26.01.2024
    Lubuskie i Brandenburgia chcą zintegrować kolej
  • 25 czerwca 2023 r. gwiazdą wieczoru otwarcia 52. LLF był Zbigniew Zamachowski
    Transport i Infrastruktura
    27.06.2023
    Pociągiem do Łagowa na ostatnie dni 52. Lubuskiego Lata Filmowego...
  • Lubuski pociąg na stacji kolejowej w Krośnie Odrzańskim
    Transport i Infrastruktura
    12.06.2023
    Korekta rozkładu jazdy: latem pociągi do Cottbus! Co jeszcze...
  • 24 kwietnia 2023 r. Konferencja polsko - niemieckich dwumiast i gmin przygranicznych na Uniwersytecie Europejskim Viadrina we Frankfurcie nad Odrą
    Współpraca zagraniczna
    24.04.2023
    Integracja polsko-niemieckich dwumiast filarem współpracy Lubuskiego...
  • Aktualności
    17.04.2023
    Marcin Jabłoński na posiedzeniu Europejskiego Komitetu Regionów...
  • Transport i Infrastruktura
    12.04.2023
    Czas podsumować transgraniczny projekt RailBLu
  • Pamiątkowe zdjęcie uczestników V. Polsko-Niemieckiego Szczytu Kolejowego w ośrodku szkoleniowym Deutsche Bahn Akademie w Poczdamie.
    Transport i Infrastruktura
    8.02.2023
    Kolej łączy dwa narody, czyli polsko-niemiecki szczyt kolejowy
  • Uczestnicy konferencji prasowej ws. reaktywacji połączenia kolejowego Zielona Góra - Guben
    Transport i Infrastruktura
    9.06.2022
    To połączenie zawieszono 20 lat temu… I udało się! Wreszcie znów...
  • W czwartek, 24 lutego 2022 r., Członek Zarządu Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński wziął udział w konferencji na temat projektu RailBLu
    Transport i Infrastruktura
    24.02.2022
    Szybko i wygodnie pociągiem do Berlina czy Cottbus? Tego chcą...
  • Współpraca zagraniczna
    3.12.2021
    Kolej na kolej na pograniczu

Zobacz również

  • Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost zapowiada, że wkrótce ogłosi więcej nowych połączeń
    Transport i Infrastruktura
    28.03.2023
    Z Babimostu ponownie polecimy do Gdańska! Pierwszy lot – 25 kwietnia
    Są pierwsze wieści o siatce połączeń z Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost w 2023 r. Będzie stąd można...
  • W Nowej Soli powstaje trzeci etap obwodnicy. Inwestorem jest samorząd województwa lubuskiego. Po zakończeniu budowy z miasta całkowicie zostanie wyprowadzony ruch ciężarówek.
    Transport i Infrastruktura
    3.04.2023
    Domykamy nowosolski ring
    W Nowej Soli powstaje trzeci etap obwodnicy. Inwestorem jest samorząd województwa lubuskiego. Po zakończeniu...
Zobacz więcej

Dodatkowe informacje

Logo Lubuskie Warte zachodu

Adres:

Województwo Lubuskie - Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego

ul. Podgórna 7

65-057 Zielona Góra

  • Ikona elementu - Facebook Facebook
  • Ikona elementu - Instragram Instragram
  • Ikona elementu - youtube youtube

Kontakt:

tel.: +48 68 456 52 00

fax: +48 68 456 52 96

kancelaria.ogolna@lubuskie.pl

e-Doręczenia: AE:PL-59819-50513-EDBAG-31

Godziny otwarcia urzędu:

pn-pt: 7:30 - 15:30

W imieniu Zarządu i Marszałka interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmuje Sekretarz Województwa w każdą środę w godzinach 8.30-16.30, po uprzednim umówieniu się.
Tel. +48 68 456 55 00

Dane:


NIP: 973-05-90-332

REGON: 970770089

TERYT: 0862011 16742

Dla mieszkańca
Zdrowie
NGO
Współpraca zagraniczna
Środowisko
e-lubuskie
Kultura i dziedzictwo
Sport i edukacja
Turystyka
Rozwój Regionu
Informacja przestrzenna i nieruchomości
Transport i Infrastruktura
Stypendia Marszałka
Gospodarka
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Lubuski Lider Biznesu
Promocja Województwa
Zamówienia publiczne
Fundusze Europejskie
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Urząd
Kontakty
Petycje
Standardy ochrony małoletnich
System Zarządzania Jakością
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Samorząd
Zarząd Województwa
Sejmik
WRDS
Region
Lubuskie media
Parlamentarzyści
Rady i organy doradcze
Kontakt
  • Deklaracja dostępności
  • Zasady bezpieczeństwa w Internecie
  • ePuap UMWL
  • Formularz kontaktowy
© Copyright Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
Realizacja: IDcom.pl